toppa med brett - claussenii

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

toppa med brett - claussenii

Inläggav Karl R » torsdag 2021-04-15 09:12

tja

står i begrepp att göra en belgisk ljus stark, med wlp 545 (som jag fått fingervisning om att det är Hugye, DeliriumTremens-jästen. nåja)

Maltnotan är väl enkel som sig bör.
pilsnermalt, lite vete och sisådär 5-7% strösocker efter högkröjs. Kommer mäska vid 65 gr, biab.

Det jag tänkte testa, men kan för lite om, är att i flaskningen för en del av satsen tillsätta brett och då claussenii, för att bygga på lite ytterligare fruktighet.

Tänker flaska övriga med 7-8 g/liter socker

Såklart hänger detta på fg, men förväntar mig fg kring 1005.
Till de flarror jag tillsätter bretten, ska jag
a) tillsätta inget socker alls?
b) tillsätta lite socker, hur mycket isf?
c) någon annan variant?

Nån som har erfarenhet/kunskap?

mvh
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: toppa med brett - claussenii

Inläggav Djonk » torsdag 2021-04-15 11:49

Det är ju ganska knepigt. Varje öschle ska motsvara ungefär 0.5 volymer kolsyra. Säg att du inte tillsätter något socker och FG bara sjunker till 1,002 så får du underkolsyrat öl. Men går den ända ner till 0,998 blir det mer än du önskade för de andra flaskorna. Skulle du dessutom ha tillsatt lite socker kan det närma sig farliga nivåer.

Om du inte har bråttom att flaska kan du göra ett långt utjäsningstest med magnetomrörare, men det går inte att lita fullt ut på. Ett annat alternativ är ju att se till att öppna flaskorna regelbundet eller kanske ha någon kontrollflaska med tryckmätare.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: toppa med brett - claussenii

Inläggav Karl R » torsdag 2021-04-15 12:54

Ja, lite knepigt är det ju.
men uppsidan om det funkar kan bli rätt skoj. Sen tar den väl tid på sig att äta, bretten, så man kan ju öppna nån i månaden för att se hur det bär sig.

Det är ju en bra idé det med magnetomrörare. Ta ut lite vört framåt sista fasen och håll den igång för att se vart det bär.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: toppa med brett - claussenii

Inläggav ekstedt » torsdag 2021-04-15 13:39

Jag har tillsatt Brett vid flaskning flera gånger, i from av bottensatser från Orval-flaskor. Jag har då lagt mig på 6-7 g/l i kolsyresockermängd. Det har gått bra. Med vanlig belgisk jäst har jag sett till att dricka upp flaskorna inom en månad, men ingen av dem hann utveckla någon påtagligt hög kolsyra, men däremot en tydlig Brett-ton. När jag har använt saisonjäst först har jag kunnat låta flaskorna stå över ett år utan problem.

Det är väl dock viktigt att vara försiktig och regelbundet öppna flaskor.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: toppa med brett - claussenii

Inläggav ekstedt » torsdag 2021-04-15 13:46

Vad pekar på att WLP545 skulle komma från Huyghe förresten? Enligt beskrivningen så härstammar den från Ardennerna, Huyghe ligger strax utanför Gent.

Jag har sett spekulationer om att det är Val de Dieu som är ursprungsbryggeriet, vilket känns troligare.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: toppa med brett - claussenii

Inläggav Rotsac » torsdag 2021-04-15 16:08

Djonk skrev:Det är ju ganska knepigt. Varje öschle ska motsvara ungefär 0.5 volymer kolsyra. Säg att du inte tillsätter något socker och FG bara sjunker till 1,002 så får du underkolsyrat öl. Men går den ända ner till 0,998 blir det mer än du önskade för de andra flaskorna. Skulle du dessutom ha tillsatt lite socker kan det närma sig farliga nivåer.

Om du inte har bråttom att flaska kan du göra ett långt utjäsningstest med magnetomrörare, men det går inte att lita fullt ut på. Ett annat alternativ är ju att se till att öppna flaskorna regelbundet eller kanske ha någon kontrollflaska med tryckmätare.


https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ygelflaska
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: toppa med brett - claussenii

Inläggav Karl R » torsdag 2021-04-15 21:44

glömde kolla kartan =) Läste nånstans att det kunde varit Huyghe, men det är säkert inte rätt, låter mer rimligt som du skriver.

Ja, det är ju en rimlig ansats att dricka upp flaskorna i rätt tid. Tror nog åtminstone att det får bli regelbundna prov.
Det är roligt med bretten att den ger smak även fast den inte producerar i det korta loppet.

Det blir skoj det här.
@rotsac: har kollat på en sån, men vet inte om det känns värt pengarna. Fast det hade varit kul att ha koll på det.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 93 gäster