Antal jästceller vid tryckjäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Antal jästceller vid tryckjäsning

Inläggav Hövdingen » måndag 2021-04-05 02:40

Hej! Funderar lite kring hur mycket jästceller man bör ha vid tryckjäsning av lager. Jag brukar pitcha ungeräf lika mycket som rekommenderas vid vanlig lagerjäsning men jag tänker att jästen förökar sig snabbare vid rumstemperatur, vilket delvis är en av anledningarna till att pitcha mer vid kalljäsning. Samtidigt ökar esterproduktionen vid lägre pitchrate men återigen minskar tryck esterproduktionen. Skulle det gå att pitcha "vanlig" alemängd eller hur gör ni?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Antal jästceller vid tryckjäsning

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2021-04-05 08:55

Jag låter jäsningen komma igång utan tryck det första dygnet, därefter stänger jag och låter trycket stiga till 0,5bar (min spundingventil klarar inte mer) Jäsningen brukar vara klar på 4-5 dagar vid 10° med 35liter i fatet, vill väl påstå att det funkar bra för min del.

När jag börjar med ny jäst använder jag 2 pkt (flytande), efter det återanvänder jag jästen 12-14 ggr oavsett vilken lager jag brygger. Slipper därför jobbet med förkultur.
Jästen är piggast den fjärde eller femte gången som den används.

Har inte jäst lager i högre temp än 11° de första dagarna själv, men det är inga problem att höja tempen redan dag 2-3 till 15-16° utan att få felsmaker pga tempen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Antal jästceller vid tryckjäsning

Inläggav Hövdingen » måndag 2021-04-05 12:19

Kanske var lite otydlig. Det jag undrar är om man ska pitcha lika mycket jäst vid tryckjäsning i rumstemperatur som vid vanlig kalljäsning eller om standard alemängd räcker.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Antal jästceller vid tryckjäsning

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2021-04-05 14:25

Då räcker vanlig mängd jäst. Det är nog kylan som gör att det behövs mer jäst.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Antal jästceller vid tryckjäsning

Inläggav Karl R » måndag 2021-04-12 08:39

Hej
Detta går säkert att laborera med!

Men om man vänder på resonemanget lite, om du nu ändå har rätt jäsmängd lagerjäst för att jäsa utan trycksättning, borde då inte resultatet bli än bättre om du trycksätter?
oavsett
pitchraten gör ju också hur bra du jäser ut ölet totalt, och även hur benägen (hur många jästceller tillgängliga) för att hantera d-rasten, även om du nu har d-rasten inbyggd om du jäser vid rumstemp.
Därför skulle jag inte själv laborera med att sänka jästmängden även om du tryckjäser.

just tryckjäsa lager vid rumstemp är inte något jag testat. Tänker att det blir bättre när det är vid rätt temp.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 75 gäster

cron