Grumlig öl med WLP028?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Grumlig öl med WLP028?

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2021-02-23 15:49

Har testat WLP028 för första (och andra) gången. En Wee Heavy och en ESB blev det. Allt i processen har fungerat bra, allt smakar bra osv, men en sak tycker jag är märklig. Båda bryggningarna har resulterat i väldigt grumliga öl. Båda jäste ut på ca 1 vecka, sen fick de stå 4-5 dagar till, och därefter ytterligare 4-5 dagar i gradvis kallare utrymme inför flaskning. Den första fick jag förlänga kyltiden på då den var väldigt grumlig. Var fortfarande lite grumlig ändå vid flaskning, men helt ok. Den andra har jag tagit ända ner till -0.5 gr (ett dygn, men tog ytterligare ett dygn att gradvis nå dit), men den är ändå väldigt grumlig. Har inte torrhumlat eller tappat om.

Båda har stått så länge i hink att jag förväntade mig rätt klar öl redan innan kylning. WLP028 ska ju i alla fall vara medium-flockande. Har aldrig annars haft problem med grumlig öl, så det känns ju som det är jästen. Ölen verkar ju bli väldigt god ändå, så det är inte något problem i sig. Är mer nyfiken på era erfarenheter av WLP028 och om ni haft samma upplevelse?
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Grumlig öl med WLP028?

Inläggav Erik12 » onsdag 2021-07-14 19:46

Jag har en 80/- jäshinken just nu som stått 2 veckor imorn, och det verkar vara en hel del jäst i suspension fortfarande, jag tänkte flaska imorn oavsett och får se om den flockulerar bättre efter kolsyrningen är klar. Det borde ju lösas i annat fall med några veckor i kylskåpet efter kolsyrning.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Grumlig öl med WLP028?

Inläggav Skogstorpsbryggarn » torsdag 2021-07-15 10:11

Ok, kanske är så att den är väldigt låg-flockande. När jag bryggde upplevde jag att det jäst färdigt minst en vecka innan jag flaskade. Får prova med längre klarningsperiod efter jäsningen nästa gång.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster

cron