Extrakt bryggning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Extrakt bryggning

Inläggav MrX » lördag 2021-02-13 22:35

Jag har genom åren försökt mig på det mesta när det gäller ölbryggning men kom i något skede fram till att jag inte har tid eller utrymme för all utrustning som behövs för all grain.
Började därför utreda hur man på bästa sätt gör bra öl enbart med extrakt.
I det här skedet kan jag inte säga att jag är någon expert men jag kan ändå försöka dela med mig av mina erfarenheter om någon råkar vara intresserad.
Mitt motto är att bryggningen ska gå undan och processen ska vara så strömlijeformad som möjligt.
I princip betyder det att jag borde skippa lagerexperiment men eftersom de flesta som jag känner tycker att lager = öl så har jag också försökt lära mig hur man gör smaklösa ölsorter med enbart extrakt.
Startade tidigare en tråd om socker och tryck och där kan ni läsa mera om mina erfarenheter på den fronten.

Att göra en god ale lyckas princip hur lätt som helst en alla är tyvärr inte alevänner.
Du måste för all del klara av att hålla utrustningen absolut ren och efter det är fungerande temperaturkontroll det absolut viktigaste.
Att jäskärlet står i ett rum där temperaturen är 20 grader betyder inte att det är 20 grader inne i jäskärlet under hela jäsningen eftersom jäsningen producerar värme.
Därför är mitt förslag att du om du siktar på 20 grader, jäser i ett utrymme som är betydligt svalare än så.
Isolera istället jäskärler och använd någon form av temperaturkontroll för att garantera att du håller rätt temperatur (mät temperaturen mellan isoleringen och jäskärlet) och använd värmekällan för att nå rätt temperatur.

För en ale behövs inte mycket annat än ett jäskärl, en ölsats och temperaturkontroll.
Köper man en ölsats med ca. 3kg malt så behöver man ingenting annat för att få starköl.
Då är det bara att tuta och köra och slutresultatet blir ofast bra.
Många säger att jästen måste bytas ut och att humlen i ölsatsen inte räcker, men för 90% av oss blir det tillräckligt bra utan att ändra på någonting.
Låt dig alltså inte avskräckas utan kör hårt och avgör själv om du är nöjd eller inte.
Om man använder flaskor så är mitt förslag att använda sig av carbonation drops eller vanligt bitsocker direkt i flaskorna för att komma lättare undan än om man ska blanda socker i hela ölmängden (kräver två jäskärl).

Lager är sen lite besväligare än ale.
För att göra en traditionell lager så behöver man ordentlig kylning med temperaturkontroll.
Det här är någonting som jag inte har plats för.
Vill man göra en OK "lager" utan temperaturkontroll så lyckas det ändå med tryckjäsning och då betyder det att du i princip också kan räkna med att du kommer att behöva ölfat.
Går nog också att buteljera färdigt kolsyrat direkt från jäskärlet men det kräver nästan att man kyler hela jäskärlet.
Min personliga erfarenhet är att många lagerdrickare tycker att helmaltslager blir lite väl tung och därför kan det vara bra att experimentera med socker.
Socker har genom åren fått ett dåligt rykte när det gäller öl, men enligt mig behöver man socker för att göra smaklös/tunn lager med extrakt.
Börja med en ölsats med eftersträvad IBU/EBU, lägg till socker och malt enligt smak för att nå rätt alkoholhalt (använd en app eller mät oechsle) och jäs under tryck.
Om du jäser vid 18C så ger t.ex. 28.6 psi 2,7 vols co2 som är ganska lämpligt för en lager.

Enligt mig baserar sig mycket som skrivs på nätet på åsikter från brittiska forum.
Det här betyder inte att jag anser att britterna gör dåligt öl men vill man eftersträva de bulkölsorter som vi köper från butiken i norden, så måste man anpassa sina recept efter det.
Det mesta går att göra med enbart extrakt om man utreder lite först.

Svarar gärna på alla frågor som gäller extraktbyggning och nybörjare får gärna komma med "dumma" frågor!
MrX
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: lördag 2021-02-13 19:23

Re: Extrakt bryggning

Inläggav assistredo » måndag 2021-02-15 01:29

En ölsats (med sockertillsats - POCENTEN HELGE!) har ofta för en del blivit det första och det sista man gjort vad gäller hembryggning av öl. Det går dock att göra utmärkt öl av extrakt och ev.-socker av olika slag (ex. till belgare) men skippa ölsatsen med färdighumlat extrakt med odefinierad humling, odefinierad öljäst och massiv sockertillsats. Så mycket jobbigare är det inte att koka extraktvörten med lämplig humle och sedan kunna välja en lämplig jäst (lager, ale eller annat - ex. med bakteriekulturer). Det finns bra extrakter av olika slag ex. från Weyermann. Ölsatsen är en återvändsgränd enligt min uppfattning.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Extrakt bryggning

Inläggav lyxvillan » måndag 2021-02-15 23:01

Jag är i högsta grad nybörjare. Tänker ta steget nu in i helmalts världen. Har succesivt blandat in malt eller smaken av iaf. receptet här är den godaste öl jag gjort. Vad det är för typ vet jag inte men den blev riktigt god, lite bitter men precis lagom, och rätt mycket humlesmak
Bild

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Extrakt bryggning

Inläggav MrX » onsdag 2021-02-17 23:33

Måste erkänna att jag håller fullständigt med assistredo om att en ölsats i kombination med ett berg av socker lätt blir både det första och sista man gör.
Var nära att bli det för mig också.
Nu försöker jag ändå förstå vad jag då gjorde fel eftersom jag borde ha gillat den utspädda smaken.
Visst, ölsatserna var inte mycket att hänga i julgranen då jag började och i kombination med socker och rumstemparatur blev de så illa att man lika gärna kunde dricka cider/vinäger.
Med tiden har jag ändå lärt mig att socker fungerar helt fenomenalt i t.ex. belgiska ölsorter och har därför funderat på hur det kunde gå så illa med ölsatserna.
Det som jag har lärt mig är att ölsatserna verkar ha blivit bättre med tiden (instruktionera är kanske inte ännu heller på topp men man kan inte kräva allt), rumstemperatur passar dåligt för såväl ale som lager och en viss källkritik behövs för att göra den ölsort som man själv gillar.
Litar man blint på alla goda råd som man hittar på nätet så gör man lätt öl som någon annan gillar men som man själv inte var ute efter.
Som jag ser det så är dagens ölsatser ypperliga om man köper någonting som innehåller 3-4 kg malt och som inte ska ha tyngdpunkten på humlen.
Personligen vågar jag påstå att jag med dessa ölsatser har gjort bättre öl än motsvarande som jag har köpt.
Det här får man naturligtvis ha avvikande åsikt om och kvaliteten kan naturligtvis variera mellan tillverkare eller beroende på hur länge ölsatserna har lagrats inomhus på någon hylla.

För mig är den stora utamningen för tillfället att försöka förstå hur det är tänkt att man med en ölsats på 1,5-1,8 kg humlad LME ska göra vettigt öl.
Enligt mig beror det ganska långt på vad man vill göra.
Fördelen med ölsatserna är att de är färdigt humlade så man sparar en hel del tid.
Att värma upp LME för att "koka" i humle är inte alltid det klokaste.
Dels kommer det att ändra färgen men samtidigt ändrar också smaken (min personliga åsikt).
Om man däremot vill göra en ölsort där det inte ska finnas mycket annat än bitterhumle i smaken så är det i princip bara att välja en ölsats som fungerar som grund och sen bygga vidare på den.
Vill man ha en maltigare smak så lägger man till DME eller LME (och riskerar då att dränka bitterhumlen) men är man ute efter den tunna smaken i t.ex. amerikansk bulklager där de använde en stor del majs eller ris, så får man överväga socker eller minska alkoholhalten (mera vatten än i receptet).
Väljer man socker så är frågan hur man ska göra för att sockret inte ska förstöra smaken helt och hållet.
Det som man kan börja med är att:
- inte använda för mycket socker eftersom jästen kan ha svårt att jobba optimalt med mycket socker och eftersom smaken lätt kan bli för tunn
- ha bra temperaturkontroll

Utöver det här har jag själv experimenterat med tryckjäsning och anser att det gav rena smaker trots att det handlade om alejäst som i de flesta lager ölsatser, hög temperatur och allt för mycket socker (1/3).
För högt tryck kan stressa jästen och i sin tur medföra obehagliga bismaker eller att jästen inte orkar jäsa ut allt (söt smak) så det blir en balansgång.
Jag kan heller inte bevisa att trycket har en positiv inverkan på smaken eftersom det handlar om empirisk forskning och subjektiva åsikter, men jag föreslår att den som är intresserad, testar själv.

Jag är fullt medveten om vad de flesta anser om socker i öl och det accepterar jag eftersom jag oftast inte heller gillar den tunna smaken men jag förstår också att alla inte tycker som jag.
En varm sommardag i båten kan jag också känna för någonting riktigt smaklöst.
Kör man all grain så kan man säkert få den smak man vill men använder man ölsatser som många nybörjare kanske fortfarande gör, så är det viktigt att förstå hur mera malt påverkar smaken.
Är man ute efter en smaklös lager så kommer mera malt att köra över humlen i ölsatsen, man får en maltigare smak som kan kännas för tung och man kommer inte i närheten av någon Budweiser klon.
MrX
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: lördag 2021-02-13 19:23

Re: Extrakt bryggning

Inläggav MrX » onsdag 2021-02-17 23:55

Lyxvillans recept låter intressant.
Exakt vilken kategori man landar i tycker jag inte är det viktigaste.
Smakar det gott, så får man vara nöjd :D
När jag läser receptet så känner jag rikting citrusen från humlen.
Gjorde själv för många år sedan följande recept som enligt mig också var fruktansvärt bra (...och passade en lat person som jag):
https://www.homebrewtalk.com/threads/15 ... ale.58866/
MrX
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: lördag 2021-02-13 19:23


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster