Saison med svarta vinbär

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Saison med svarta vinbär

Inläggav Djonk » onsdag 2021-01-27 00:44

ekstedt skrev:Pektinas funkar inte tillsammans med alkohol.


Det hade jag också hört, men så läste jag:

http://www.milkthefunk.com/wiki/Soured_Fruit_Beer#Removing_Haze skrev:Add the pectic enzyme when adding the fruit (before re-fermentation of the fruit) if possible, but the pectic enzyme can be added after the fruit ferments as well. Pectic enzyme is sensitive to ethyl alcohol, so a 50-100% increase in the dosage that the manufacturer recommends may be needed when adding it to an alcoholic beverage.


En annan studie påstår att aktiviteten inte påverkas mycket alls av de låga alkoholnivåer som finns i öl.

Saint: det du har bevisat för dig själv är att du inte dödar all jäst med de frysta bären och att du fått bra resultat trots temperaturchock. Ifrågasättandet har väl mer att göra med om det är något man borde göra eller inte.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Saison med svarta vinbär

Inläggav Saint » onsdag 2021-01-27 09:26

Nog kan det vara så, men det enda orsaken till att INTE göra det är att frysta bär direkt från påsen kan vara smutsiga och infekterar ölen. Då måste jag ha varit väldigt tursam som har lyckats slippa infektion samt jäsa ut ölen.
Försöker bara hitta enkla lösningar på problem i min bryggning. Det finns så många saker man MÅSTE göra som hembryggare för att ölen ska smaka bra. Jag ha struntat i eller gjort andra lösningar och konstigt nog smakar det bra ändå.

Som sagt De som känner att de har tid att slabba med bär i timmar får gärna göra det. Jag fortsätter med frysta direkt från påsen. Irritationen är att ifrågasättas med att "det funkar inte, gör det inte" när det gör det gång på gång.

Det är väl som torrhumling och humleschema. Finns lika många metoder som det finns humlesorter.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Saison med svarta vinbär

Inläggav ekstedt » onsdag 2021-01-27 10:49

Saint skrev:Som sagt De som känner att de har tid att slabba med bär i timmar får gärna göra det.


What?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Saison med svarta vinbär

Inläggav Rotsac » onsdag 2021-01-27 19:17

Irritationen är att ifrågasättas med att "det funkar inte, gör det inte" när det gör det gång på gång.


Ingen har ifrågasatt dina metoder....
Ingen har påstått att "det funkar inte, gör det inte".

Du läser (som många gjorde -och fortfarande gör- när Internet var nytt för nytillkomna år 1995) in saker som ej står i inläggen....
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Saison med svarta vinbär

Inläggav Saint » torsdag 2021-01-28 09:13

"Jo, de behöver tinas"

"Vad skulle hända, om man tillsatte bär direkt från frysen, som håller -18 grader?
Nej, tack...."

"Det tror jag inte eftersom jag inte har någon aning om huruvida de tinar eller ej."

"Vem vill chocka sin jäst, som man har temperaturkontroll över, genom att tillsätta bär som kommer direkt ur en frys som håller -18 grader.....?"

Vet inte...låter ganska ifrågasättande. Det var ju ingen som precis hoppade på tåget och tyckte de var en intressant alternativ. Jag hade gladeligen tinat mina bär under 4h och vänt dem då och då om jag visste att det förbättrade smaken på min öl.
Efter jämförelse med kompisars öl har jag märkt att det inte gör det, så jag fortsätter med fryst. Alla gör som de vill.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Saison med svarta vinbär

Inläggav Lövenhagen » fredag 2021-01-29 22:17

Saint skrev:"Jo, de behöver tinas"

"Vad skulle hända, om man tillsatte bär direkt från frysen, som håller -18 grader?
Nej, tack...."

"Det tror jag inte eftersom jag inte har någon aning om huruvida de tinar eller ej."

"Vem vill chocka sin jäst, som man har temperaturkontroll över, genom att tillsätta bär som kommer direkt ur en frys som håller -18 grader.....?"

Vet inte...låter ganska ifrågasättande. Det var ju ingen som precis hoppade på tåget och tyckte de var en intressant alternativ. Jag hade gladeligen tinat mina bär under 4h och vänt dem då och då om jag visste att det förbättrade smaken på min öl.
Efter jämförelse med kompisars öl har jag märkt att det inte gör det, så jag fortsätter med fryst. Alla gör som de vill.


Har gjort en hel del suröl, med både tinade och frysta bär. Inte märkt någon skillnad och kör endast frysta bär. Även någon IPA har gjort med frysta bär och fungerat klockrent.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster