Dumpa jästen koniskt jäskärl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Dumpa jästen koniskt jäskärl

Inläggav Jäste » söndag 2021-01-17 14:34

Hej!
Har jäst för första gången med min nya BrewMonk 30 liters och skulle nu dumpa jästen innan torrhumling nummer 2 @15C.
Kör en förlängd blow off variant, där slangen går från toppen av jäskärlet in i en tät sodastreamflaska och sedan vidare till en vanlig behållare med starsan där då bubblandet sker. Detta har jag så jag enkelt kan kallkrascha utan behöva bekymra mig om baksuget som blir när tempen sjunker neråt nollan. (endast co2 från flaskan sugs tillbaka) Detta kan väl jämföras med den klassiska ballongen på vattenlåset.
Hursomhelst, det var lättare sagt än gjort att få ut någon jäst kan jag säga. Det var tokstopp. Och att börja peta in långa grejer för att luckra upp geggan känns inte optimalt. Ni som tömmer koniska kärl, trycksätter ni med co2 via locket?
Hade ju varit nice att kunna tömma, åtminstone när man försöker sig på en herrejösses IPA med mycket arom.
Lite kluven här vad man ska hitta på....
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Dumpa jästen koniskt jäskärl

Inläggav Karl R » måndag 2021-01-18 09:27

Har ett koniskt kärl sen en tid tillbaka, fått tag i en från williamswarn, så den är rostfri (köpte beg.)
lite beroende på jäst, så har jag nån gång satt ett litet övertryck i fatet, då gå gasen in via locket. och nån gång har det inte behövts. Har funkat för mig.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Dumpa jästen koniskt jäskärl

Inläggav SGP » tisdag 2021-01-26 13:48

Fick du nån ordning på detta? Jag är intresserad av att köpa nån slags jäskärl som låter mig dumpa både druv och jäst. Förhoppningsvis nåt som också går in i min jäskyl vilket begränsar valen något.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 69 gäster