Humliga öl skummar över?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Humliga öl skummar över?

Inläggav Tobbis » fredag 2021-01-08 15:31

Hej, vi är en förening som byggt ett lite bryggeri där vi kan brygga 140l åt gången och vi har testat en mängd olika öl genom åren.
När vi brygger använder vi oss av RIMS metoden och vi har byggt ett styrsystem som kan styra temperatur och pumpar genom hela bryggningen.
I kylrummet kan vi ställa jästemperaturen och även kallkrasha och vi jäser i ett cylindrokoniskt kärl och tappar ej om utan öppnar bara och släpper ut lite jäst efter ca en vecka. Ölen tappas sedan på flaska där vi använder oss av den jäst som är kvar i ölet tillsammans med en minibit socker för att bilda kolsyra.

Nu till min fråga, när vi brygger humliga öl som tex IPA, NEIPA, dubbelipa som vi ofta torrhumlar (7 dagar) rikligt genom att bara hälla i pellets i jästkärlet så får vi ofta öl som efter en liten stund skummar över i flaskan om den får stå öppen.
Vi kallkrashar (0 grader) i 2-3 dagar innan tappning men vi har ändå en hel del partiklar på botten av flaskan när den stått några dagar. Är det ett vanligt fenomen att ni andra som också brygger humliga öler får öl som skummar över i flaskan? (kan ta 10-20 sekunder innan kolsyran driver upp partiklar som i sin tur gör att det skummar mer och mer)
Behöver man använda klarningsmedel som tex gelatin för att få bort mer partiklar så att den ej skummar över eller har ni inte problemet med att de skummar över?
Vi funderar nu på att filtrera ölen med ett 1 mikron filter vid tappningen men jag är osäker på om det är rätt väg att gå, kanske skulle det istället hjälpa att använda klarningsmedel?
Vad är era erfarenheter kring detta?
Tobbis
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tisdag 2017-06-06 23:41

Re: Humliga öl skummar över?

Inläggav Djonk » lördag 2021-01-09 12:20

Det är partiklarna som är orsaken, de utgör nukleationspunkter för kolsyran att frigöras så att ölet skummar över.

Kan tro att ni behöver förlänga tiden ni kallkraschar, 2-3 dagar kanske räcker för 20L men 140L tar ju längre tid att kyla ner. Själv har jag inte haft problem med humlepartiklar så länge ölet är kallkraschat ordentligt.

En annan lösning kan vara att ha flottör och slang i tanken så att ni tappar ifrån ytan. T.ex. https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ght-system som man också kan köpa ett litet filter till för att filtrera bort större partiklar.

Klarar jäskärlet tryck så att ni kan mottrycksfylla? Det är ett steg jag skulle vilja ta innan filtrering i alla fall, nu får ni ju ändå sediment i flaskorna.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Humliga öl skummar över?

Inläggav Tobbis » söndag 2021-01-10 19:30

Kan ju vara en tanke att vi kanske behöver kallkrasha längre tid... i ett cornelius fat är ju totala sträckan som det ska sedimenteras genom kortare än i vårt cylindrokoniska kärl, uppskattningsvis dubbel så lång sträcka. Vi tappar så klar från sidan och inte i botten av kärlet, dock kan det ligga rester på sidan av kärlet som dras med i processen. Vi har varit lite orolig över att kallkrasha mer än 3 dagar då vi tror att det kan försvinna för mycket jäst eller att den gpr ner i vila och inte kan kolsyra ölen med det tillsatta sockret. på ytan i tanken kan det ibland ligga kvar humle eller jäst, tror inte en flottör skulle fungera så bra...
Tobbis
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tisdag 2017-06-06 23:41

Re: Humliga öl skummar över?

Inläggav Djonk » måndag 2021-01-11 16:02

Ja sträckan kanske också spelar in. Tror inte att du behöver vara orolig för att få med för lite jäst i flaskorna, så länge ni inte börjar filtrera eller använda isinglass också. Räknar ni 2-3 dagar från det att temperaturen redan är 0 grader i ölet?

Flottörerna brukar vara designade så att de tappar lite under ytan för att undvika skräp från ytspänningen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Humliga öl skummar över?

Inläggav Snow » måndag 2021-01-11 20:25

Hör det inte ihop med att ni flaskjäser?

Nu gör jag det extremt sällan eftersom jag inte vill ha bottensatser, men med flaskjäsning så
blir det ju en bottensats. I kombination med mycket humle så skulle jag säga att man får nog
slå upp den i glas när den ska drickas.

Ovanstående i kombination med att det kan vara svårt att få koll på att kolsyrenivån är rätt gör
det extra svårt, det är min gissning....
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Grayscale och 21 gäster