Mottrycksfyllare - hemmabygge - hjälp med skumbildning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mottrycksfyllare - hemmabygge - hjälp med skumbildning

Inläggav Farjevall » fredag 2020-12-18 21:28

Hej,

Har konstruerat ett ställ till två stycken mottrycksfyllare med lite inspiration från alla möjliga, byggd av saker jag hade hemma.
I stort fungerar den bättre än förväntat men jag upplever att jag har problem med för mycket skumbildning under själva fyllningen och ojämn fyllningshastighet.
Tycker mig ha tänkt på det mesta men kan säkert ha missat nått tips som påverkar fyllningen negativt, vänder mig därav hit till mer kunniga inom ämnet.

Har som sagt 2 st mottrycksfyllare från humle.se som jag monterat på ett ställ, se nedan.

Från fat som är nerkylt till två grader kör jag en drygt 3m sytråd med 3/8 första decimeter på fatsidan.
Sytråden avslutas med en ölkoppling som ansluter mot en carbonation cap, där strömmar ölet genom 1 dm 3/8 slang och grenar sedan till varsin 3/8 in i respektive mottrycksfyllare (toppen av fyllaren på bilden nedan).

Gasen kommer från gasflaskan (givetvis också ansluten mot själv ölfatet) och ansluter med gaskoppling mot carbonation cap även den och grenar och ansluter mot respektive mottrycksfyllare.

Mitt förfarande vid fyllning:
1. Slå på gas samtidigt för resp fyllare med övertrycksventil stängd
2. Öppna övertrycksventil och släppa ut luft från flaskorna i några sekunder
3. Stänger sedan övertrycksventilerna och slår på öl på båda fyllarna på kulkopplingarna
4. Justerar sedan resp övertrycksventil försiktigt för att inte låta det fylla för fort.

Upplever som sagt en alldeles för stor skumbildning vid själva fyllandet och kan inte riktigt klura ut varför. Upplever även att de fyller extremt olika fort/ojämnt för respektive fyllare trots att jag tycker mig justera övertrycksventilerna ”lika mycket”.

Har laborerat med gastrycket en del men upplever ingen större förbättring, tycker det fungerar bäst runt 0,8-1 bar.
Förstår att innan slangar och dylikt blir kalla att det bildas mer skum men trots kylda slangar upplever jag att det skummar för mycket.
Kör star san i resp flaska precis innan fyllning.
Har även testat med kylda flaskor men upplever ingen större förbättring.

Någon som ser något fel i min setup eller vad jag kan tänkas prova för att förbättra/testa?
Funkar inte katastrof, men långt ifrån när jag kollar på tuben på när andra fyller med liknande lösningar.

Bild nedan:
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Farjevall
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2020-10-01 00:04

Re: Mottrycksfyllare - hemmabygge - hjälp med skumbildning

Inläggav assistredo » fredag 2020-12-18 22:07

Försök med att ha så korta (!) slangar som möjligt för ölet istället. Långa slangar värms väl upp mera (lite öl och stor yta). Genom att du har mottryck så bortfaller nog anledningen till att få tryckfall med långa sytrådar. Jag hade problem med skum i långa sytrådar och bytte till "vanliga" korta och jag tycker att det blev bättre.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Mottrycksfyllare - hemmabygge - hjälp med skumbildning

Inläggav Farjevall » fredag 2020-12-18 23:30

assistredo skrev:Försök med att ha så korta (!) slangar som möjligt för ölet istället. Långa slangar värms väl upp mera (lite öl och stor yta). Genom att du har mottryck så bortfaller nog anledningen till att få tryckfall med långa sytrådar. Jag hade problem med skum i långa sytrådar och bytte till "vanliga" korta och jag tycker att det blev bättre.
Ah, bra tips, borde jag naturligtvis tänkt på.
Ska testa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Farjevall
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2020-10-01 00:04

Re: Mottrycksfyllare - hemmabygge - hjälp med skumbildning

Inläggav Leaf » lördag 2020-12-19 02:10

Ser inte riktigt din uppsättning med slangar och dimensioner, men har haft tillräckligt med skumkaos för att ge min åsikt.
Ju färre kopplingar desto bättre - kör ölkoppling - 3/8” slang och in i mottrycksfyllaren - inget som helst behov av sytråd (även om jag så klart testat det också ). Temperaturen är inte heller så viktig - åtminstone inte i närheten av så viktig som vid beergunfyllning.
Jag kör med rumstempererade flaskor och i övrigt ingen speciell tanke på temperaturen även om fatet normalt håller runt noll grader eftersom det kommer direkt från kallkrash.
Tricket som fick det att funka är att ha ordentligt kolsyretryck - typ 1,8 bar kör jag på - kolsyrat till 1,1 ungefär. Det ger minimalt med skum. Det tar ett tag innan du lär dig när du kan ta ur flaskorna och kapsylera, men det lär du dig efter ett par duschar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 20:36

Re: Mottrycksfyllare - hemmabygge - hjälp med skumbildning

Inläggav Leaf » lördag 2020-12-19 02:15

Förresten...
Mellan punkt två och tre i din beskrivning måste du ju släppa på kolsyra i flaskan innan du öppnat för öl - annars har du ju inget mottryck och får en j-a massa skum innan kolsyran i ölet bygger upp mottryck i flaskan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 20:36

Re: Mottrycksfyllare - hemmabygge - hjälp med skumbildning

Inläggav Snow » lördag 2020-12-19 13:01

JAg har ett par tips som jag tror kommer hjälpa dig.

Börjar med att sammanfatta mina erfarenheter av mottrycksfyllning, har gjort en egen rigg som
liknar din, fast inte.
https://www.youtube.com/watch?v=11y8tSuPgRE

Det viktigaste är ett inte ha överkolsyrad öl på fat, har du för mycket kolsyra så måste du fylla SAKTA dvs SAKTA som FAN!

Den är det som LEaf skrev, innan du börjar släppa på öl så måste du ha ett bra mottryck flaskan, har du tappat
trycket i flaskan när du börjar släppa på så kommer det att skumma direkt i flaskan när du släpper på öl.

Sen måste man ta loss flaskan innan skummet når toppen på flaskan, dvs där du evakuerar "luften" ur flaskan, så fort du får skum mot det utsläppet så uppstår det övertryck i flaskan. OM du har övertryck i flaskan får du skumbomb när du lossar flaskan.

Jag ser två "fel" i din setup:
1, Kulventilen som du använder för att släppa ur trycket i flaskan är alldeles för grov, det handlar om delar av millimetrar på
en sådan ventil för att reglera rätt "utsläpp"

2, du har dragit ihop slangarna med "avluftningen" till en slang, det gör att du kan få mottryck från grannflaskan, när du har skum i slangen, se till att ha en från varje flaska.

Lycka till!
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mottrycksfyllare - hemmabygge - hjälp med skumbildning

Inläggav Farjevall » lördag 2020-12-19 14:46

Snow skrev:JAg har ett par tips som jag tror kommer hjälpa dig.

Börjar med att sammanfatta mina erfarenheter av mottrycksfyllning, har gjort en egen rigg som
liknar din, fast inte.
https://www.youtube.com/watch?v=11y8tSuPgRE

Det viktigaste är ett inte ha överkolsyrad öl på fat, har du för mycket kolsyra så måste du fylla SAKTA dvs SAKTA som FAN!

Den är det som LEaf skrev, innan du börjar släppa på öl så måste du ha ett bra mottryck flaskan, har du tappat
trycket i flaskan när du börjar släppa på så kommer det att skumma direkt i flaskan när du släpper på öl.

Sen måste man ta loss flaskan innan skummet når toppen på flaskan, dvs där du evakuerar "luften" ur flaskan, så fort du får skum mot det utsläppet så uppstår det övertryck i flaskan. OM du har övertryck i flaskan får du skumbomb när du lossar flaskan.

Jag ser två "fel" i din setup:
1, Kulventilen som du använder för att släppa ur trycket i flaskan är alldeles för grov, det handlar om delar av millimetrar på
en sådan ventil för att reglera rätt "utsläpp"

2, du har dragit ihop slangarna med "avluftningen" till en slang, det gör att du kan få mottryck från grannflaskan, när du har skum i slangen, se till att ha en från varje flaska.

Lycka till!
Tusen tack för alla tips av alla, super!

Ska ut och skruva det jag kan nu direkt

Angående två slangar så ska jag fixa det direkt, lider nämligen av exakt det du nämner, alltså att jag får mottryck den andra flaskan!

Tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Farjevall
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2020-10-01 00:04

Re: Mottrycksfyllare - hemmabygge - hjälp med skumbildning

Inläggav Snow » tisdag 2021-03-16 11:38

Hur gick det sen?

Själv har jag märkt att det är viktigt att inte överkolsyra, har dragit ner på min kolsyresättning och det gör stor
skillnad i hur knöligt det är att fylla.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 78 gäster

cron