Blow off orsaker/påverkan

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Blow off orsaker/påverkan

Inläggav ecmik » onsdag 2020-12-09 14:50

Hallå! Har funderat ett antal batcher nu vad som får vissa jäsningar att explodera i skumbildning (och skapa en rejäl ”blow off”) och andra inte. Tycker inte riktigt jag ser någon röd tråd, förutom kanske i extra starka öl. Men jag får oftare ”blow offs” nu än förr i tiden.

Det hade varit intressant om någon av er som har extra bra koll på sånt här kan försöka ge en bra förklaring vad det är som påverkar vissa jäsningar att skapa så mycket skum, och andra inte. Ibland till och med olika skumbildning med samma jäst. Och finns det något man kan göra för att undvika blow off? Tänker pitch-temperatur, syresättning av förkultur/vört, syrgas vs visp, pitch rates mm. Finns ju väldigt många variabler.

Jag jäser nästan aldrig i den varma änden av jästens toleransnivå, och pitchar ofta lite mer än vad som ”normalt rekommenderas”. Jäsningen sker i en hög men smal Keg King Jr, och det bildas ofta mycket skum pga den smala diametern säkert, upplever dock att det blir mer skum generellt än i mina gamla 15L-hinkar.

Hoppas nån har lite intressanta inputs!

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Blow off orsaker/påverkan

Inläggav Karl R » måndag 2020-12-14 10:46

hej

Det enda jag kommer på är att det är jästspecifikt. Vissa stammar har kortare högkröjs än andra. Allt annat lika så borde de med korta kröjstid leverera mer skumbildning.

Sen, om man kan spekulera fritt, så borde ju övertrycket generellt bidra till lägre skumbildning. Häromdagen hade jag ett jäsfat som jag tog ur pluggen ur för det var bös i jäsröret, inte så att den kloggat igen, men delvis. Den sprayade mig i ansiktet med koldioxid och skum, för att minuten efter välla över kanten. Så du kan ju påverka skumbildningen på det sättet, om du vill. Men tänker att det ger andra effekter på ölet, med nedtryckt esterproduktion osv.

En vidare spekulation är att i starka öl behöver du väl en större mängd jäst för att kunna jäsa på rätt sätt. Så mängden jäst borde verkligen hänga ihop med skumbildning, kröjsen. Att när jästen väl kommer igång så är det mycket jäst som kan producera samtidigt?

Kanske är det helt enkelt en fingervisning om att du håller din jäst i bättre skick än tidigare... =).
Så det borde möjligen ha något att göra med din överpitch att göra.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Blow off orsaker/påverkan

Inläggav ecmik » måndag 2020-12-14 14:50

Det är bra tankar alltihop. Jag har jäst öl med samma jäst men där den jäsningen skummat över och den andra varit lugn. Så variationer i vörtstyrka, syresättning, pitchmängd måste spela minst lika stor roll som jästens egenskaper känns det som.

Förutom att stor jästmängd i förhållande till värtmängd/styrka säkert ger ”häftigare” jäsning så tänker jag på syresättningen.. Funderar på att minska/ta bort syresättning av vört i de fall då jag gjort en pigg, väl syresatt förkultur och se ifall det lugnar ner det lite. Vad jag läst mig till är det inte direkt nödvändigt om jästen efter förkultivering är i toppskick och väl syresatt i uppbyggnaden där.* Och istället syresätta mer när man återanvänder jäst, jäser öl med högt OG eller använder torrjäst (det sistnämnda kanske inte heller kräver syresättning..)

Sidoinfo - jag har inte jäst under tryck i denna än, utan bara avslutat med spund för att skapa kolsyra, så det skulle säkert hålla nere skummandet. Kanske testar det framöver, men jag tror att effekten är lite överskattad om man jämför med att hålla nere jästemp och liknande. Så det får vänta.

* Källa: https://www.morebeer.com/category/wort- ... tion.html/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 75 gäster

cron