Spundning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Spundning

Inläggav Rennstam » fredag 2022-05-13 18:57

Jo, men 17 grader för en lagerjäst. Inte sannolikt att den skulle "ge upp" väl? Att det går lite långsammare är däremot rimligt, absolut.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Spundning

Inläggav Kenneth » lördag 2022-05-14 06:11

Det skulle kunna bero på att vid första mätningen så fäster små bubblor av kolsyra på hydrometern så att den lyfter i provröret.
Om det får stå en tid så avgår kolsyran och hydrometern sjunker. Dvs visar lägre SG.

Jag har upplevt detta själv.
För att undvika det så måste man få bort kolsyran från provet.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Spundning

Inläggav Rennstam » lördag 2022-05-14 09:52

Ja det skulle kunna vara orsaken, men jag tänkte på det (snurra på hydrometerns å att bubblorna lossnar + vänta ett tag).

När jag har sovit på saken tror jag att orsaken kan vara följande: Jag jäser sedan en tid tillbaka i Fermzilla allrounder med en flottör. Det betyder att när jag tappar över ölet från jäskärlet till fatet så tar jag ölet från ytan. Vid ytan finns nog väldigt lite jäst i suspension, särskilt om det är lagerjäst/underjäst. Så lite att jäsningen när ölet tappas över till fatet avstannar. Det låter väl som en rimlig förklaring? Stämmer den borde man avråda från att tappa över med flottör när man spundar, tänker jag.

Jag har testat denna hypotes genom att tillsätta lite jäst genom övertrycksventilhålet på corneliusfatet. Kommer jäsningen igång igen betyder det att det helt enkelt fanns för lite jäst i fatet. Testet är aningen riskfyllt då det innebär viss syresättning, vilket är särskilt synd eftersom jag körde LODO genom hela processen i övrigt. Men om jag har tur kommer jäsningen igång och käkar upp det tillsatta syret.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 104 gäster