Spundning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Spundning

Inläggav Rennstam » söndag 2020-11-29 01:08

Jag funderar på att börja använda en spundventil. Tre frågor om spundning. 1. Om man spundar på corneliusfat, måste man inte sedan ändå tillsätta co2 för att bibehålla co2-halten under hela fatets (Innehållets) livslängd? 2. Om man spundar blir det ju lite jäst i botten på fatet som ölet ligger på, och den jästen ligger kvar under hela fatets livslängd. Kan det påverka smaken på ölet? (Jag tänker autolys etc) 3. Några tips på välfungerande spundventiler? Blichmann verkar vara rejäl, men lite dyr ...
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Spundning

Inläggav Djonk » söndag 2020-11-29 06:52

1. Ja
2. Jo, bäst att föra över till ett tomt fat - men dricker du upp inom ett halvår är det ingen större risk.
3. I det här fallet får man vad man betalar för. Extra pill med de billiga men tittar man till de då och då gör de också jobbet.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Spundning

Inläggav Rennstam » måndag 2020-11-30 22:09

Tackar!

Kan man säga att det finns två poänger/fördelar med spundning. Eventuellt två och en halv?:
1. Man sparar co2 genom att ta vara på den co2 som jäsningen producerar.
2. Man får eventuellt en bra känsla av att göra som de stora bryggerierna gör?
2,5. Det finns de som menar att man får en bättre kolsyrning än när man tillsätter co2 med tub (men det verkar finnas delade meningar om detta)

Och två nackdelar:
1. Man måste köpa en spundventil.
2. Ölet håller kortare tid eftersom det kommer att ligga på jästen i fatet.

Ja? Eller fler för- och nackdelar?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Spundning

Inläggav Djonk » tisdag 2020-12-01 08:03

Du sparar kolsyra men ändrar också jäsningen en aning. Många säger att de kommer undan med att jäsa i högre temperaturer utan felsmaker och mer estrar/fenoler. Högre temperatur leder också till dramatiskt snabbare jäsning, speciellt för lager.

Bättre kolsyra tror jag inte på, men det går snabbare att nå dit (direkt om du jäser svalt eller varmt med extra högt tryck)

Ölet håller snarare bättre eftersom du minskar kontakt med syre och kan göra syrefri överföring. Har inte märkt några negativa effekter av att låta jästkakan vara kvar i några månader även om det kan finnas teoretiskt.

För mig är nackdelen mer att du behöver ett lite dyrare, trycktåligt kärl att sätta ventilen på. Sen att flera billigare ventiler är lite opålitliga och att provtagning kräver en längre och längre sytrådsslang ju högre tryck man jäser med (plus att provet innehåller mer kolsyra som man måste försöka bli av med)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Spundning

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2020-12-01 09:44

Det kostar att ligga på topp :)
Har jäst under tryck ett bra tag nu och är helnöjd.
Nackdelen är att det behövs en del utrustning, fördelarna är dock övervägande för min del.

1.
Efter bryggningen häller jag grönölen direkt i fatet och kör NoChill. Slipper ett moment på bryggdagen.
2.
Brygger främst lager och normalt är primärjäsningen klar efter 4-5 dagar. med efterföljande Diacetylrast i en vecka innan klarning.
3.
Att ta prov är enkelt, det skummar som tusan men provet ska inte ha någon kolsyra i sig ändå.
4.
Ölen får en grundkolsyrning som är lätt att komplettera.
5.
Hållbarheten är betydligt bättre än vid vanlig jäsning i hink. Det är som Djonk skriver, ölen blir ju aldrig utsatt för varken syre eller ljus i stålfat. Ölen oxiderar ju också av ljus, inte enbart av syre.
6.
Ölen blir bättre, jäsningen blir renare och jästen lämnar inte lika mycket restprodukter från sig.

Är man hardcord på LoDo får man hålla bättre koll på jäsningen än mig, det går nog att få rätt kolsyremängd i ölen utan komplettering men det är rätt pilligt. Du ska stänga spundingventilen vid rätt tillfälle, vilket jag inte lyckats med ännu. CO2 på tub är inte lika ren som kolsyra producerad av jäst enligt de rättrogna, så det finns en risk att man oxiderar ölen om man använder gas på tub enligt en del.

Nu har CO2 blivit billigt men man kan ju alltid seriekoppla faten och använda avgiven CO2 till att flusha fatet som ölen ska klarna i när den är färdigjäst.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Spundning

Inläggav Rennstam » onsdag 2020-12-02 21:37

Tack för beskrivningarna!
Pilsnerkokaren: Förstår jag dig rätt att du jäser på (Cornelius?)fat med all jästen, med spundventil, och låter sedan ölet vara där tills det är uppdrucket, utan att tappa om? Och angående nochill: tappar du 100-gradig vört i fatet, väntar tills det är svalt, skakar fatet/syresätter, och tillsätter jästen?

Angående utrustning: är det något annat man behöver än corneliusfat och en spundventil?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Spundning

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2020-12-03 00:36

Jag jäser på fat men det är egentillverkade fat på 45 liter som passar i en Party cooler.

Nej, jag tappar om ölen efter jäsningen är klar till ett annat fat med gelatin för klarning och lagring. Anledningen till det är att jag tar vara på jästen och återanvänder den 8-10 ggr. Jästen är som bäst efter 3-4 ggr, pigg och glad och sugen på att jäsa ut socker i faslig fart.

Jepp, inte 100° gradigt men fatet håller över 85° när det är fyllt, Väntar en stund efter koket och gör en whirlpool för att slippa det värsta gucket. När sen fatet håller rätt temp syresätter jag med oxygen och tillsätter jästen. Därefter låter jag jäsningen komma igång innan jag stänger säkerhetsventilen och låter spundingventilen reglera trycket som bara är 0,5 bar. Fick inte tag på någon bättre ventil när det begav sig (2014) men det funkar utmärkt för mig. Teoretisk kan man nog jäsa vid det jämvikttrycket man vill ha och på så sätt slippa kompensera med CO2 efteråt, men det är inget min utrustning tillåter så det har jag aldrig gjort.

Förutom övrig utrustning för fathantering som gasflaska, regulator, slangar och kopplingar så räcker det nog med spundingventil och fat.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Spundning

Inläggav Rennstam » söndag 2021-12-26 14:04

Jag plockar upp det här temat igen ...

Nu har jag spundat ett par gånger. I princip funkar min process enligt följande:
1. Jäs i Fermzilla all-rounder under lågt tryck, ca 0,2 bar.
2. Tappa syrefritt/slutet till corneliusfat vid 5-10 pinnar över förväntat FG
3. På med spundventil och ställ in den på önskat tryck. Jag brukar nöja mig med 0,8 bar.

Det har fungerat ganska bra. Men jag har upplevt att jäsningen avstannar lite efter steg två. När jag tappade om senaste satsen (en pilsner) så bubblade det fortfarande i jäsröret i jäskaret, men det tog tre dygn innan trycket började öka efter att jag hade tappat om till fatet. Och nu, 4 dygn efter omtappningen, verkar det som att FG har stannat på 1015, i en pilsner med förväntat FG på 1010 (OG var 1045).

Egentligen är detta kanske inte så konstigt, tänker jag, eftersom man avlägsnar vörten från jästkakan och enbart förlitar sig på den jäst som är i suspension. Men jag har inte hittat någonstans att folk beskriver detta som ett potentiellt problem. Är det någon som har erfarenheter som liknar mina? Tar det ibland väldigt lång tid för vörten att nå förväntad FG vid spundning, eller stannar den till och med av i förtid? Eller andra kommentarer?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Spundning

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2021-12-27 09:11

Brukar du träffa rätt Fg? Jag missar det nästan alltid men ölen blir god så det kvittar för mig.

D-rast hjälper till att sänka Fg men det skriver du inget om.
Är planen att slippa tvångskolsyrning?

Nu låter förvisso 1.015 lite högt men är ölen helt färdig? Den ska klarna och kolsyras och det tar sin tid, jästen borde tugga i sig lite till under tiden tills ölen blir helt klar.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Spundning

Inläggav Rennstam » måndag 2021-12-27 18:17

Nja, inte exakt rätt. Men mina pilsner med OG kring 1045 brukar hamna på 1010-1012.

D-Rast: Ja, jag har höjt temperaturen till 15 grader.

Syftet är framförallt att slippa tvångskolsyrning, men även att minimera syrepåverkan (om nu tub-co2 innehåller lite syre).

Du har rätt i att den kanske inte är helt klar. Det kan vara lite seg jäst. Jag pitchade två pkt wlp 830 som jag gjorde en snabb-förkultur på, med endast 500 ml vört. Kanske i minsta laget.

Håller med om att man inte ska stirra sig blind på FG. Jag har smakat på ölet och det smakar som en riktigt fruktig och fin lager. Kanske har jag snubblat på ett vinnande koncept: gör en pilsner med OG 1045 och FG 1015-1017. Frågan är i så fall hur man ska kontrollera att jäsningen alltid avstannar på så högt FG. Kanske är sparsamt med jäst och spundning vid 1020 lösningen:)
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Spundning

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2021-12-28 19:50

Om jag är osäker fyller jag ett mätrör med öl och låter hydrometern vara kvar i röret. Efter någon dag i rumsvärme brukar det synas om ölen är färdig eller ej.
Funkar rätt bra för att se hur mycket utjäsning man får, man kan ta provet när som efter någon dags jäsning.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Spundning

Inläggav Rennstam » onsdag 2021-12-29 01:19

Ja, precis så har jag också gjort. Tyvärr har hydrometern stått på 1015 nu ett par dagar så det blir nog där det hamnar. Frågan kvarstår dock om det kan bero på spundningen …
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Spundning

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2021-12-29 21:04

Det lär inte vara spundingen som är far till barnet.
Har du låtit ölen stå i rumstemp och den inte jäst ut mer än 1.015 så lär det inte ske mer den här gången.

Spundingen kan möjligen fördröja jäsningen men det är inget jag har råkat ut för, jäsningen har förr varit snabbare. Men det kan bero på att jag återanvänder jästen och har rejält med jäst att tillgå.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Spundning

Inläggav Rennstam » fredag 2022-05-13 11:29

Hej igen ...

Alltså jag är konfunderad. Nu har jag samma fenomen igen. Jag spundade en lager vid 1020. Då bubblade det på fint. Jag tappade från jäskärl till corneliusfat och satte spundventilen på ca 1 bar och satte fatet i kyl på 17 grader. Efter 2 dygn hade den stigit till 0,5 bar. Jag tog ett SG-prov => 1015. Jag lät sedan provet stå i rumstemperatur i ett dygn => 1008. Jag gjorde om samma övning efter ytterligare ett dygn. Samma sak.

När jag tar ut vörten jäser den alltså ut snabbt i provröret, men i fatet står det nästan stilla. Temperaturen i fatet är 17 grader, ute ca 24, men 17 grader är högt för jästen (WLP830). Är det någon som har en idé om vad som kan pågå här? Det enda jag kan komma på är att det är något annat än WLP830 som jäser i provröret, men så snabbt? Och provrören var avsköljda. Jag har just tagit ett nytt prov i ett desinficerat provrör och satt aluminiumfolie på. Får se om det gör någon skillnad.

Tankar?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Spundning

Inläggav Djonk » fredag 2022-05-13 16:00

Jäst jäser snabbare vid rumstemperatur till kroppstemperatur. Det är helt normalt. Inte osannolikt att jästen ger upp tidigare vid sval jäsning heller. Det "optimala" temperaturspannet tillverkaren anger avser smak.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster