Kolsyrning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kolsyrning

Inläggav Snow » lördag 2020-11-28 14:17

Vet att vi diskuterat detta med forcerad kolsyrning, men jag blir fanemej inte klok på detta.

Har en julale som är klar och står på forcerad kolsyrning, det är två fat 19l som är sammanfogade och
är trycksatta till 1,6bar vid 2 celsius. De är nästan fulla med typ 1liter HS.

Igår hade den stått i ca en vecka, då var kolsyreflaskan tom (Soda stream 425g).
Tror inte det läcker men säker kan man inte vara såklart

Egentligen har jag flera frågor, bör den ta slut på en vecka? Hur mycket går det egentligen åt?
Trycket i faten hade stannat på 1bar, provade att fylla några flaskor, men ölen är avslagen, inte alls tillräcklig kolsyrenivå
utifrån mina preferenser. Enligt tabeller så är den ju redan överkolsyrad...

Vilket tryck använder ni ? Jag har tidiare legat på ca 2bar, men tror att den mätaren visat lite för högt tryck.
När jag kört med den gamla så har ca 1, blivit ganska ok, men 2-2,1 har blivit för mycket.

Nu har jag en ny tryckregulator som bör visa rätt. Men 1 bar är för lite eller så är tiden för kort (1v).
Vad ligger ni på för nivåer för en Ale/Lager?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kolsyrning

Inläggav Leaf » lördag 2020-11-28 19:30

Tror jag möjligen ligger något högre i mina kolsyrepreferenser än gemene man , men ca 1,2 bar vid noll grader blir perfekt. Enligt alla gällande tabeller är det galet mycket, men tabeller är tabeller och verklighet är verklighet. Har bytt manometer ett par gånger, så det är inte den som visar fel.
Jämför jag med bolagsköpt lager och IPA så överensstämmer mängden kolsyra förbluffande väl.
Skall kanske tillägga att jag mottrycksfyller. Möjligen ’pyser’ en del av kolsyretrycket bort vid hanteringen, men slutresultatet är ’spot on’


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 20:36

Re: Kolsyrning

Inläggav ecmik » lördag 2020-11-28 20:59

Snow skrev:Vet att vi diskuterat detta med forcerad kolsyrning, men jag blir fanemej inte klok på detta.

Har en julale som är klar och står på forcerad kolsyrning, det är två fat 19l som är sammanfogade och
är trycksatta till 1,6bar vid 2 celsius. De är nästan fulla med typ 1liter HS.

Igår hade den stått i ca en vecka, då var kolsyreflaskan tom (Soda stream 425g).
Tror inte det läcker men säker kan man inte vara såklart

Egentligen har jag flera frågor, bör den ta slut på en vecka? Hur mycket går det egentligen åt?
Trycket i faten hade stannat på 1bar, provade att fylla några flaskor, men ölen är avslagen, inte alls tillräcklig kolsyrenivå
utifrån mina preferenser. Enligt tabeller så är den ju redan överkolsyrad...

Vilket tryck använder ni ? Jag har tidiare legat på ca 2bar, men tror att den mätaren visat lite för högt tryck.
När jag kört med den gamla så har ca 1, blivit ganska ok, men 2-2,1 har blivit för mycket.

Nu har jag en ny tryckregulator som bör visa rätt. Men 1 bar är för lite eller så är tiden för kort (1v).
Vad ligger ni på för nivåer för en Ale/Lager?
1.6 bar vid 2c är väldigt hög kolsyrenivå.. Uppåt 3.6 i CO2-volym. Två fat på det trycket, och kanske lite flushning av faten innan fyllning också eller? Kanske inte orimligt att en liten Sodastream tar slut, men jag skulle läcktesta den oavsett. Låt den stå på konstant tryck mot något och väg den före och sedan igen efter några dagar. Med stumt mottryck (ingen kolsyresättning alltså) så ska den hålla samma vikt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kolsyrning

Inläggav ecmik » lördag 2020-11-28 21:02

Ps. Det kan absolut dröja mer än en vecka för att nå full co2-volym i 19L!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kolsyrning

Inläggav Snow » lördag 2020-11-28 22:08

ecmik skrev:
Snow skrev:Vet att vi diskuterat detta med forcerad kolsyrning, men jag blir fanemej inte klok på detta.

Har en julale som är klar och står på forcerad kolsyrning, det är två fat 19l som är sammanfogade och
är trycksatta till 1,6bar vid 2 celsius. De är nästan fulla med typ 1liter HS.

Igår hade den stått i ca en vecka, då var kolsyreflaskan tom (Soda stream 425g).
Tror inte det läcker men säker kan man inte vara såklart

Egentligen har jag flera frågor, bör den ta slut på en vecka? Hur mycket går det egentligen åt?
Trycket i faten hade stannat på 1bar, provade att fylla några flaskor, men ölen är avslagen, inte alls tillräcklig kolsyrenivå
utifrån mina preferenser. Enligt tabeller så är den ju redan överkolsyrad...

Vilket tryck använder ni ? Jag har tidiare legat på ca 2bar, men tror att den mätaren visat lite för högt tryck.
När jag kört med den gamla så har ca 1, blivit ganska ok, men 2-2,1 har blivit för mycket.

Nu har jag en ny tryckregulator som bör visa rätt. Men 1 bar är för lite eller så är tiden för kort (1v).
Vad ligger ni på för nivåer för en Ale/Lager?
1.6 bar vid 2c är väldigt hög kolsyrenivå.. Uppåt 3.6 i CO2-volym. Två fat på det trycket, och kanske lite flushning av faten innan fyllning också eller? Kanske inte orimligt att en liten Sodastream tar slut, men jag skulle läcktesta den oavsett. Låt den stå på konstant tryck mot något och väg den före och sedan igen efter några dagar. Med stumt mottryck (ingen kolsyresättning alltså) så ska den hålla samma vikt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ok, då kanske jag ska sänka trycket en aning och vänta en vecka till. Det är ingen stor läcka iallfall, jag kollade av det hela de tre första dagarna och då var det ok tryck i flaskan. Bytte flaska igår och den är fortfarande ok.

Jag flushar inte faten, jag preppar dem innan med endast CO i så att jag inte får någon syrekontakt vid fyllning till fat från jäskärl.
Dock mottrycksfyller jag oxå så visst svinn blir det ju där.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kolsyrning

Inläggav ecmik » lördag 2020-11-28 22:17

Snow skrev:
ecmik skrev:
Snow skrev:Vet att vi diskuterat detta med forcerad kolsyrning, men jag blir fanemej inte klok på detta.

Har en julale som är klar och står på forcerad kolsyrning, det är två fat 19l som är sammanfogade och
är trycksatta till 1,6bar vid 2 celsius. De är nästan fulla med typ 1liter HS.

Igår hade den stått i ca en vecka, då var kolsyreflaskan tom (Soda stream 425g).
Tror inte det läcker men säker kan man inte vara såklart

Egentligen har jag flera frågor, bör den ta slut på en vecka? Hur mycket går det egentligen åt?
Trycket i faten hade stannat på 1bar, provade att fylla några flaskor, men ölen är avslagen, inte alls tillräcklig kolsyrenivå
utifrån mina preferenser. Enligt tabeller så är den ju redan överkolsyrad...

Vilket tryck använder ni ? Jag har tidiare legat på ca 2bar, men tror att den mätaren visat lite för högt tryck.
När jag kört med den gamla så har ca 1, blivit ganska ok, men 2-2,1 har blivit för mycket.

Nu har jag en ny tryckregulator som bör visa rätt. Men 1 bar är för lite eller så är tiden för kort (1v).
Vad ligger ni på för nivåer för en Ale/Lager?
1.6 bar vid 2c är väldigt hög kolsyrenivå.. Uppåt 3.6 i CO2-volym. Två fat på det trycket, och kanske lite flushning av faten innan fyllning också eller? Kanske inte orimligt att en liten Sodastream tar slut, men jag skulle läcktesta den oavsett. Låt den stå på konstant tryck mot något och väg den före och sedan igen efter några dagar. Med stumt mottryck (ingen kolsyresättning alltså) så ska den hålla samma vikt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ok, då kanske jag ska sänka trycket en aning och vänta en vecka till. Det är ingen stor läcka iallfall, jag kollade av det hela de tre första dagarna och då var det ok tryck i flaskan. Bytte flaska igår och den är fortfarande ok.

Jag flushar inte faten, jag preppar dem innan med endast CO i så att jag inte får någon syrekontakt vid fyllning till fat från jäskärl.
Dock mottrycksfyller jag oxå så visst svinn blir det ju där.
Lurigt det där, för flaskans manometer visar alltid bra tryck tills den i princip är tom (om du har dubbla manometrar alltså). En manometer som visar trycket i gasflaskan är ganska meningslös faktiskt. Väga flaskan (tillsammans med regulatorn funkar fint och är enkelt) är ett mycket säkrare kort. Koldioxiden håller nämligen högt tryck även med lite vätska kvar i flaskan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kolsyrning

Inläggav Snow » lördag 2020-11-28 22:33

ecmik skrev:Lurigt det där, för flaskans manometer visar alltid bra tryck tills den i princip är tom (om du har dubbla manometrar alltså). En manometer som visar trycket i gasflaskan är ganska meningslös faktiskt. Väga flaskan (tillsammans med regulatorn funkar fint och är enkelt) är ett mycket säkrare kort. Koldioxiden håller nämligen högt tryck även med lite vätska kvar i flaskan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jorå, jag är medveten om det, det är en av anledningarna till att man använder CO i "luftpistoler", men man ser ju om den är
tom eller inte iallfall :). Jag tänker mig att det bör gå rätt snabbt att tömma en liten flaska även vid ett litet läkage...
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kolsyrning

Inläggav Djonk » lördag 2020-11-28 23:28

Vad jag har läst går det åt 1,96g * önskad volym co2 * liter kolsyrad öl. Stämmer ganska bra med att en flaska med 425g ska räcka till 60L ordentligt kolsyrat vatten. Bör räcka till att kolsyresätta 3-7 19L fat beroende på kolsyrenivå. Tänker jag rätt att det blir hälften så många i extremfallet om man dessutom serverar i långsam takt med samma tub?

Tror på läckage om din tub var full innan..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Kolsyrning

Inläggav ecmik » lördag 2020-11-28 23:39

Jag kan rekommendera Oetiker-klämmor när du ska täta slangar för gas. Det fick helt stopp på mina läckage tidigare. Körde med vanliga slangklämmor, men det var svårt att få det helt tätt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kolsyrning

Inläggav Snow » söndag 2020-11-29 12:13

Beställde lite grejer för att ordna med en bättre rigg för att kolsyra faten, kan ju vara som ni säger att det är
en liten läcka har rätt många skarvar och grenar etc, men jag kollar dem med lite starsanbubbel så borde vara ok, men som
sagt man vet aldrig.

Ska sänka till 1,4 bar kanske till att börja med, kanske blir lagom, även om jag gärna vill
ha lite mer bubblor än den "vanliga" preferensen säger. Men det blir ju oxå enklare att mottrycksfylla om man har lite mindre
mängd kolsyra.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kolsyrning

Inläggav Djonk » söndag 2020-11-29 13:28

Som Leaf skriver tror jag att man mister lite kolsyra vid mottrycksfyllning, i alla fall med ghettoblastern.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kolsyrning

Inläggav Leaf » söndag 2020-11-29 14:29

Snow skrev:Beställde lite grejer för att ordna med en bättre rigg för att kolsyra faten, kan ju vara som ni säger att det är
en liten läcka har rätt många skarvar och grenar etc, men jag kollar dem med lite starsanbubbel så borde vara ok, men som
sagt man vet aldrig.

Ska sänka till 1,4 bar kanske till att börja med, kanske blir lagom, även om jag gärna vill
ha lite mer bubblor än den "vanliga" preferensen säger. Men det blir ju oxå enklare att mottrycksfylla om man har lite mindre
mängd kolsyra.
Efter sju sorger och åtta bedrövelser och oändligt långa flaskningskvällar kom jag på (det i och för sig logiska) tricket att ha väsentligt högre kolsyretryck vid mottrycksfyllningen - kör med 1,8 bar. Mjuka silikonslangar är inte att föredra Risk för explosion...
I princip inget skum alls, däremot får man ta det lite lugnt och vara säker på att det går att lossa mottrycksfyllaren utan att spreja ner tak, väggar och sig själv, men det kommer man på efter ett tag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 20:36

Re: Kolsyrning

Inläggav Snow » söndag 2020-11-29 14:48

Djonk skrev:Som Leaf skriver tror jag att man mister lite kolsyra vid mottrycksfyllning, i alla fall med ghettoblastern.


Jo med dom enkla varianterna getto och Beergun så tappar man nog endel. Vill dock inte tro att jag tappar galet mycket med min
halv getto variant :D,
https://www.youtube.com/watch?v=11y8tSuPgRE

Leaf skrev:Efter sju sorger och åtta bedrövelser och oändligt långa flaskningskvällar kom jag på (det i och för sig logiska) tricket att ha väsentligt högre kolsyretryck vid mottrycksfyllningen - kör med 1,8 bar. Mjuka silikonslangar är inte att föredra Risk för explosion...
I princip inget skum alls, däremot får man ta det lite lugnt och vara säker på att det går att lossa mottrycksfyllaren utan att spreja ner tak, väggar och sig själv, men det kommer man på efter ett tag.


Jo jag kör oxå med aningen högre trycksättning under flaskningsfasen.
I min rigg är det galet viktigt att inte fylla flaskorna för snabbt, gör jag det måste jag vänta ett tag innan jag kan ta flaskan.
Om jag fyller sakta så kan jag ta flaskan direkt och kapsylera, om jag dröjer mer än 10 sek, då är det bara att vänta en minut
annars skumbomb.

Men som sagt, då har jag oftast ganska mycket kolsyra i ölet, minskar man den så går det flera ggr snabbare att flaska, mn
då kvillrar det inte lika skönt i gomseglet :wink:

Jag brukar få hålla på ca 4-5h för att flaska två fat. dvs ca 100 flaskor.
Senast redigerad av Snow söndag 2020-11-29 14:52, redigerad totalt 2 gånger.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kolsyrning

Inläggav ecmik » söndag 2020-11-29 14:48

Leaf skrev:Efter sju sorger och åtta bedrövelser och oändligt långa flaskningskvällar kom jag på (det i och för sig logiska) tricket att ha väsentligt högre kolsyretryck vid mottrycksfyllningen - kör med 1,8 bar. Mjuka silikonslangar är inte att föredra Risk för explosion...
I princip inget skum alls, däremot får man ta det lite lugnt och vara säker på att det går att lossa mottrycksfyllaren utan att spreja ner tak, väggar och sig själv, men det kommer man på efter ett tag.


Det är inget krav att höja trycket över huvud taget, bara så att alla trådläsare vet. Men funkar det utan en massa skvätt och stänk så gör det ju det. ;) Jag har mottrycksfyllt otaliga flaskor på inställt kolsyretryck och har alltid runt 0.5cm skum eller mindre. Testade däremot i början att istället sänka trycket vid motrycksfyllning, men det skapade bara en massa koldioxidbubblor i slangen. Så inställt kolsyretryck funkar utmärkt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kolsyrning

Inläggav skyking » söndag 2020-11-29 15:00

Snow skrev:Vet att vi diskuterat detta med forcerad kolsyrning, men jag blir fanemej inte klok på detta.

Har en julale som är klar och står på forcerad kolsyrning, det är två fat 19l som är sammanfogade och
är trycksatta till 1,6bar vid 2 celsius. De är nästan fulla med typ 1liter HS.

Igår hade den stått i ca en vecka, då var kolsyreflaskan tom (Soda stream 425g).
Tror inte det läcker men säker kan man inte vara såklart

Egentligen har jag flera frågor, bör den ta slut på en vecka? Hur mycket går det egentligen åt?
Trycket i faten hade stannat på 1bar, provade att fylla några flaskor, men ölen är avslagen, inte alls tillräcklig kolsyrenivå
utifrån mina preferenser. Enligt tabeller så är den ju redan överkolsyrad...

Vilket tryck använder ni ? Jag har tidiare legat på ca 2bar, men tror att den mätaren visat lite för högt tryck.
När jag kört med den gamla så har ca 1, blivit ganska ok, men 2-2,1 har blivit för mycket.

Nu har jag en ny tryckregulator som bör visa rätt. Men 1 bar är för lite eller så är tiden för kort (1v).
Vad ligger ni på för nivåer för en Ale/Lager?


Som någon påpekat så bör det betyda att du siktar på 3.6v/v. Skall vi göra matten här så innebär en volym ungefär 2g/L och det är i princip vad som går åt i ett fullt fat (är det nästan tomt så går det åt endel i headspace också). Med 40L öl så skulle det innebära 288g CO2 så du måste nog leta någon annanstans än i ölen för att förklara var alla 425g CO2 har tagit vägen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster