Kolsyrning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Kolsyrning

Inläggav skyking » söndag 2020-11-29 15:13

Snow skrev:Ok, då kanske jag ska sänka trycket en aning och vänta en vecka till. Det är ingen stor läcka iallfall, jag kollade av det hela de tre första dagarna och då var det ok tryck i flaskan. Bytte flaska igår och den är fortfarande ok.

Jag flushar inte faten, jag preppar dem innan med endast CO i så att jag inte får någon syrekontakt vid fyllning till fat från jäskärl.
Dock mottrycksfyller jag oxå så visst svinn blir det ju där.


När man läser trycket på högtrycks-manometern så bör man veta vad den indikerar. När det är flytande koldioxid kvar i flaskan visar den ångtrycket vilket är ungefär 57bar vid rumstemperatur, trycket sjunker först när det bokstavligen bara är ångorna kvar. Detta händer först när det är ungefär 50g kvar om jag räknat rätt. När det kommer ner på rött så är det inte någon panik, med ett bars tryck i tanken så räcker t.ex. 1 bar i flaskan till att servera 0.25L öl - man kan alltså se ungefär hur många glas man kan servera på manometern när den börjar sjunka (innan den börjar sjunka säger den inget meningsfullt).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kolsyrning

Inläggav Snow » söndag 2020-11-29 20:01

skyking skrev:
Som någon påpekat så bör det betyda att du siktar på 3.6v/v. Skall vi göra matten här så innebär en volym ungefär 2g/L och det är i princip vad som går åt i ett fullt fat (är det nästan tomt så går det åt endel i headspace också). Med 40L öl så skulle det innebära 288g CO2 så du måste nog leta någon annanstans än i ölen för att förklara var alla 425g CO2 har tagit vägen.


Jo det var det jag kände att det inte borde ha tagit slut liksom. Dock så kollade jag mitt i veckan och då var det inte
tomt och fullt tryck i faten. Nu har jag kollat idag igen (ca 2dygn efter flaskbyte) och det är fortfarande fullt tryck i faten och
ok på högmanometern, men som sagt den dyker ju inte förrän all co-vätska är slut.

Det kan ju vara så att jag har en vääääldigt liten läcka, eller så var inte flaskan full, den var obruten, men det
behöver ju inte nödvändigtvis betyda att den var full.

Vi får se jag låter den stå på 1,6bar. Dubbelkollade med en av mina kinamanometrar den visar 1,5 bar, så vette tusan men 0.1
hit eller dit får vara detsamma.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kolsyrning

Inläggav Saint » måndag 2020-11-30 09:59

1,5 -1,6 Bar låter helt galet. Trycksätter alla min öl till 1,1Bar och har helt ok kolsyra efter 4-5 dagar och perfekt efter 10-12 dagar. Skruvar helt enkelt upp till 1,1Bar och rör sedan inte regulatorn. Förstår inte denna stress med att dra på fullt och sedan dra ner till serveringstryck. Vad är brådskan?

Kör du på två fat med en liten tub så kommer den att tömmas med det trycket du använder. Blanda lite Star-San och spraya över fat och regulator. Du borde se minsta läckage.

M
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Kolsyrning

Inläggav Snow » söndag 2020-12-06 14:41

Saint skrev:1,5 -1,6 Bar låter helt galet. Trycksätter alla min öl till 1,1Bar och har helt ok kolsyra efter 4-5 dagar och perfekt efter 10-12 dagar. Skruvar helt enkelt upp till 1,1Bar och rör sedan inte regulatorn. Förstår inte denna stress med att dra på fullt och sedan dra ner till serveringstryck. Vad är brådskan?

Kör du på två fat med en liten tub så kommer den att tömmas med det trycket du använder. Blanda lite Star-San och spraya över fat och regulator. Du borde se minsta läckage.

M


Kan ju låta galet men testade igår, blev bra med 1,6 tycker jag. Lätta att motfylla, ska fylla alla flaskor nästa helg tror jag.
Allt är tätt iallfall.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 84 gäster