Ett lättare julöl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ett lättare julöl

Inläggav AndersSandell » lördag 2020-11-07 09:35

Hej!

Jag är ny på forumet och ganska mycket nybörjare på att brygga öl. Jag har ett 25-liters braumeister som jag och två kompisar gjort några bryggningar i. Nu tänkte vi försöka göra ett lite lättare julöl, lite stramare. Naturligtvis ska det ha traditionella julsmaker med lite apelsin, kanel, muskot men jag undrar vilket grundrecept som kan lämpa sig för detta. Har funderat på att ta en brown eller red ale och sedan tillsätta julkryddorna, kan det fungera?

Alla förslag/tips mottages tacksamt!!
AndersSandell
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2020-11-05 20:32

Re: Ett lättare julöl

Inläggav erno » lördag 2020-11-07 14:32

Använd ett bra grundrecept och tillsätt sedan kryddor i form av en tinktur när ölet ska flaskans eller tappas på fat.

Bra grundrecept att utgå ifrån är en dunkel.

Lägg kryddor i någon neutral sprit några dagar. Dosera sedan med pipett i ett mindre glas och skala sedan upp.

Tips! Kryddpeppar är oväntat gott i lagom doser.
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Ett lättare julöl

Inläggav AndersSandell » söndag 2020-11-08 19:41

Tack för tipsen!

En Dunkel kräver lite bättre kontroll på temperaturen eftersom den ska jäsa vid lite lägre temperatur, det är ju i alla fall lite lättare så här års än under sommaren :D

Är det någon som kan tipsa om ett bra Dunkel-recept? Har tittat lite på recepten i BeerSmith men vet inte riktigt vilket jag ska välja. :roll:

När det gäller kryddningen, är det bättre att tillsätta dom som tinktur istf att ha dom i koket (förutom att man kan dosera lite lättare med tinkturen)?
AndersSandell
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2020-11-05 20:32

Re: Ett lättare julöl

Inläggav erno » måndag 2020-11-09 14:12

Lindh har lagt upp sitt recept på dunkel. Alltid en bra början. https://www.lindhcraftbeer.com/2019/11/ ... dunkel-d1/

Har du inget sätt du kan få ner temperaturen på när du jäser kan du istället ge dig på att göra en California Common som du sedan smaksätter. https://byo.com/article/california-comm ... profile-2/

Testa Fermentis w34/70 eller Mangrove Jack M54 och jäs kring 16 till 18 grader.

Jag tycker att tinktur är att föredra när du blandar in smaker som du inte tidigare har använt. Tråkigt att stå med 20 liter öl som inte går att dricka för att det smakar för mycket pomerans och kryddnejlika.
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Ett lättare julöl

Inläggav Karl R » torsdag 2020-11-12 11:42

Inget fel i att utgå från en Brown ale. Men om den blir så stram då är väl kanske inte sant.
stram porter i basen annars?
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 47 gäster