Kan man dricka en öl som har lagrats nu i 6 dagar på flaska?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kan man dricka en öl som har lagrats nu i 6 dagar på flaska?

Inläggav Danielm » fredag 2020-11-06 15:55

Hej!

Bryggde en Golden Ale med 4 kg Pale Ale malt, 0.2 kg Carapils karamellmalt, 0.5 kg havreflingor samt 150 gram Cascade Humle. Mums.
Ca 23 liter blev det i min jäshink efter jag har jäst den i 6 dagar primärjäsning så beslutade jag att ölet jäser inte längre med tanke på att jäsröret har slutat bubbla. Jag hällde allt på 38 0.5L flaskor + en snabbitsocker som väger 3.6 gram i varje flaska. Men här kan vi säga 3.3 gram med tanke på att kanterna hyvlades bort på sockerbiten när man tryckte ned den med tummen i flaskhalsen. Nu har det stått och lagrats i 6 dagar om några timmar.

Tror ni man kan ta en sådan öl nu? Är det kolsyra i den?

Edit: Smakade på en flaks och det var kolsyra. Den smakar lite jäst men den var kryddig men den smakar lite orent på något sätt. Får en gräs-smak i munnen och känner mig riktigt mätt efter 0.25L öl. Den måste kallrachas alltså för att den ska bli något renare?
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kan man dricka en öl som har lagrats nu i 6 dagar på fla

Inläggav Perwaste » fredag 2020-11-06 17:17

Runt en tio-fjorton dagar är väl rätt bra för kolsyrejäsning på flaska i rumstemp. Det är nog den tiden det oftast tar att jäsa ut det sista sockret.

I regel klarnar det sista under den tiden. Men om det nu inte är ett alltför komplicerat och starkt öl brukar det gå bra att dricka den direkt efter avslutad kolsyrejäsning. Tycker jag.

Petar du sen in flaskorna svalt eller kallt då klarnar de lite till.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Danielm » fredag 2020-11-06 17:33

Perwaste skrev:Runt en tio-fjorton dagar är väl rätt bra för kolsyrejäsning på flaska i rumstemp. Det är nog den tiden det oftast tar att jäsa ut det sista sockret.

I regel klarnar det sista under den tiden. Men om det nu inte är ett alltför komplicerat och starkt öl brukar det gå bra att dricka den direkt efter avslutad kolsyrejäsning. Tycker jag.

Petar du sen in flaskorna svalt eller kallt då klarnar de lite till.

Jag tyckte den smakade lite sött faktiskt.
Men eftersmaken smakade humle. Lite så där surt på något sätt, fast inte surt. Svårt att förklara.
Jäst smakade den lite. Men inte så farligt.

Okej. Då får den stå och lagras en vecka till då.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Djonk » fredag 2020-11-06 18:14

Ställ in i kylen när du är nöjd med flaskjäsningen, så håller det sig längre och blir klarare öl mycket snabbare. Beroende på hur grumlig den är tar det olika lång tid, ibland ett antal veckor men till slut blir det mesta kristallklart.
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Danielm » fredag 2020-11-06 18:25

Djonk skrev:Ställ in i kylen när du är nöjd med flaskjäsningen, så håller det sig längre och blir klarare öl mycket snabbare. Beroende på hur grumlig den är tar det olika lång tid, ibland ett antal veckor men till slut blir det mesta kristallklart.

Varför tar det så lång tid att jäsa i flaskan?
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Djonk » fredag 2020-11-06 21:42

Det gör det inte, så länge man får med tillräckligt mycket jäst och ölet inte är väldigt starkt eller surt. Men det tar en stund för trycket att utjämnas i flaskan, testa att öppna första/andra dagen nästa gång om du vill få en liten öl-fontän :D
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Rotsac » lördag 2020-11-07 00:17

Danielm skrev:
Djonk skrev:Ställ in i kylen när du är nöjd med flaskjäsningen, så håller det sig längre och blir klarare öl mycket snabbare. Beroende på hur grumlig den är tar det olika lång tid, ibland ett antal veckor men till slut blir det mesta kristallklart.

https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ygelflaska
Rotsac
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Danielm » lördag 2020-11-07 14:29

Rotsac skrev:
Danielm skrev:

https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ygelflaska

Nu förstår jag inte. Menar du att ölet har jäst klart och jäst ut all socker. Men trycket måste långsamt sjunka in i ölet?
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Djonk » lördag 2020-11-07 15:22

Ja i den ordningen går det

Nu förstår jag inte. Menar du att ölet har jäst klart och jäst ut all socker. Men trycket måste långsamt sjunka in i ölet?
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Silverhanden » lördag 2020-11-07 22:42

Tips är att kontrollera temperaturen som ölen "kolsyras" i.
En för hög temperatur kan som jag förstått det utveckla lite bismaker men framförallt ge ett mindre kompakt skum med större bubblor och stickigare känsla.

Iaf vad jag läst mig till!

En väldigt låg temperatur gör ju att det tar längre tid att få utjämning.
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Djonk » söndag 2020-11-08 12:29

Silverhanden skrev:En för hög temperatur kan som jag förstått det utveckla lite bismaker men framförallt ge ett mindre kompakt skum med större bubblor och stickigare känsla.

Låter som nonsens.
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav ekstedt » söndag 2020-11-08 12:32

Djonk skrev:Ja i den ordningen går det

Det skulle jag nog vilja se en källa eller tydlig förklaring till. Betänk att här bildas ju CO2 inne i ölet, till skillnad från när man trycker i CO2 utifrån.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav ekstedt » söndag 2020-11-08 12:35

Djonk skrev:
Silverhanden skrev:En för hög temperatur kan som jag förstått det utveckla lite bismaker men framförallt ge ett mindre kompakt skum med större bubblor och stickigare känsla.

Låter som nonsens.

Onekligen. Möjligen med undantag för bismaker, även om effekten nog är minimal. Många belgiska bryggerier kolsyrejäser ganska varmt, typ 25 C eller mer.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav Djonk » söndag 2020-11-08 13:22

ekstedt skrev:Det skulle jag nog vilja se en källa eller tydlig förklaring till. Betänk att här bildas ju CO2 inne i ölet, till skillnad från när man trycker i CO2 utifrån.

Jag har ingen trovärdig källa till det, bara min och andras observation. Jag antar att kolsyran helt enkelt produceras i högre takt än den vill lösa sig i ölet, för den samlas i toppen av flaskan inledningsvis. Möjligtvis blir det annorlunda om man flaskjäser under rumstemperatur så att den får bättre chans att stanna kvar i ölet. Annars blir det tvångskarbonering tillbaka ifrån flaskans hals.
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav ekstedt » söndag 2020-11-08 16:05

Djonk skrev:Jag har ingen trovärdig källa till det, bara min och andras observation. Jag antar att kolsyran helt enkelt produceras i högre takt än den vill lösa sig i ölet, för den samlas i toppen av flaskan inledningsvis.

Men vilken slags observation är det? Har ni mätt SG på ej fullständigt kolsyrade flaskjästa öl och konstaterat att restsockret är utjäst?

Jag öppnar alltid några flaskor innan full kolsyrenivå har uppnåtts, och jag upplever att det finns en tydlig restsötma i halvt kolsyrade öl som inte finns i det färdigkolsyrade ölet. Jag kan förstås missta mig, men för att bestämt kunna säga något är det förstås riktiga mätningar som gäller, eller något slags fysikalisk beräkning på förloppet.
ekstedt
Munk
Munk

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier