Jästid saflager w-34/70

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jästid saflager w-34/70

Inläggav Velvetize » torsdag 2020-10-29 10:46

Hur lång brukar jästiden på 34/70 vara?
Antar att temperaturspannet gör skillnad. Men säg runt 15 grader typ.
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav Skogstorpsbryggarn » torsdag 2020-10-29 12:03

Jag jäser W34/70 rätt kallt, runt 11 gr, i 4 dagar. Då är SG runt 1.020 och jag rampar gradvis upp till 19 gr under 4 dagar. Normalt är jag på FG 1.009-1.011 efter 4+4 dagar. Har aldrig börjat så högt som 15gr, men såvitt jag förstått så går det utmärkt att jäsa i både 15gr och högre än så från start. Tillverkaren rekommenderar 12-15 gr, men jag har fått väldigt bra öl med 11 gr. Sannolikt får du väldigt bra öl på 15 gr också, och det bör ju då gå något snabbare med jäsningen. Oklart för mig hur mkt snabbare, men du får väl förhoppningsvis fler svar i tråden snart.

Edit: ska väl tilläggas att ovanstående avser normalstark klassisk lager, dvs OG på 1.048-1.055 i mitt fall, och med en påse w34/70 till drygt 10 liter i jäshink.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav ekstedt » torsdag 2020-10-29 14:17

En knapp vecka, kanske ännu snabbare vid 15 C.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav Olof Fager » lördag 2020-10-31 09:49

Jäste ut 76% ner tlll beräknat FG på 6 dagar (11grader på jäshink). Resten på ytterligare 5 (3) dagar (18 grader på jäshink, inklusive två identiska SG-mätningar dag 3+5). Varierar såklart med temperaturer, så säkrast att mäta och följa och låta det ta den tiden det tar.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav Velvetize » tisdag 2020-11-03 14:59

Skogstorpsbryggarn skrev:Jag jäser W34/70 rätt kallt, runt 11 gr, i 4 dagar. Då är SG runt 1.020 och jag rampar gradvis upp till 19 gr under 4 dagar. Normalt är jag på FG 1.009-1.011 efter 4+4 dagar. Har aldrig börjat så högt som 15gr, men såvitt jag förstått så går det utmärkt att jäsa i både 15gr och högre än så från start. Tillverkaren rekommenderar 12-15 gr, men jag har fått väldigt bra öl med 11 gr. Sannolikt får du väldigt bra öl på 15 gr också, och det bör ju då gå något snabbare med jäsningen. Oklart för mig hur mkt snabbare, men du får väl förhoppningsvis fler svar i tråden snart.

Edit: ska väl tilläggas att ovanstående avser normalstark klassisk lager, dvs OG på 1.048-1.055 i mitt fall, och med en påse w34/70 till drygt 10 liter i jäshink.



Det blev att jag jäser den på 11-12 grader nu.
Men en fråga, varför rampar du gradvis upp till ca 19 grader?
Vad vinner man där?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2020-11-03 16:17

Jag ramlade över Brülosophsys variant på lagerjäsning för ett bra tag sen och provade. Idén i grunden är att brygga lager mycket snabbare än traditionell metod med en rätt lång kall-lagring. I hans metod så går det betydligt fortare men med samma resultat. Inte för att jag har bråttom, men man vill inte dö nyfiken så jag provade. Upptäckte till min förvåning att jag inte kunde urskilja någon försämring av smak e d, så jag har fortsatt. Finns såklart många som inte skulle drömma om att göra på detta viset, men jag kör så i alla fall. Minimerar också problem med att jäskylen är upptagen i långa perioder i mitt fall.

Nåväl, hans metod går alltså ut på att gradvis höja tempen när jäsningen är ungefär halvvägs upp till ca 18-20 gr. Sen håller man det där i några dagar, för utjäsning och diacetylhantering. Sen rampar man neråt igen och avslutar med kallkrasch och fatning/flaskning. Mer detaljer på länk nedan om du är nyfiken.

http://brulosophy.com/methods/lager-method/
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav Olof Fager » onsdag 2020-11-04 13:02

Skogstorpsbryggarn skrev:Jag ramlade över Brülosophsys variant på lagerjäsning för ett bra tag sen och provade. Idén i grunden är att brygga lager mycket snabbare än traditionell metod med en rätt lång kall-lagring. I hans metod så går det betydligt fortare men med samma resultat. Inte för att jag har bråttom, men man vill inte dö nyfiken så jag provade. Upptäckte till min förvåning att jag inte kunde urskilja någon försämring av smak e d, så jag har fortsatt. Finns såklart många som inte skulle drömma om att göra på detta viset, men jag kör så i alla fall. Minimerar också problem med att jäskylen är upptagen i långa perioder i mitt fall.

Nåväl, hans metod går alltså ut på att gradvis höja tempen när jäsningen är ungefär halvvägs upp till ca 18-20 gr. Sen håller man det där i några dagar, för utjäsning och diacetylhantering. Sen rampar man neråt igen och avslutar med kallkrasch och fatning/flaskning. Mer detaljer på länk nedan om du är nyfiken.

http://brulosophy.com/methods/lager-method/


+1 på denna metoden.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav Velvetize » onsdag 2020-11-04 14:05

Skogstorpsbryggarn skrev:Jag ramlade över Brülosophsys variant på lagerjäsning för ett bra tag sen och provade. Idén i grunden är att brygga lager mycket snabbare än traditionell metod med en rätt lång kall-lagring. I hans metod så går det betydligt fortare men med samma resultat. Inte för att jag har bråttom, men man vill inte dö nyfiken så jag provade. Upptäckte till min förvåning att jag inte kunde urskilja någon försämring av smak e d, så jag har fortsatt. Finns såklart många som inte skulle drömma om att göra på detta viset, men jag kör så i alla fall. Minimerar också problem med att jäskylen är upptagen i långa perioder i mitt fall.

Nåväl, hans metod går alltså ut på att gradvis höja tempen när jäsningen är ungefär halvvägs upp till ca 18-20 gr. Sen håller man det där i några dagar, för utjäsning och diacetylhantering. Sen rampar man neråt igen och avslutar med kallkrasch och fatning/flaskning. Mer detaljer på länk nedan om du är nyfiken.

http://brulosophy.com/methods/lager-method/



Kul läsning! Tack
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav Olof Fager » torsdag 2020-11-05 12:31

Kan tillägga att min lager blev suverän med denna metoden, men att jag inte successivt höjde och sänkte temperaturerna. Står i metoden där också att det troligtvis går någorlunda lika bra.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav Julius Langweiler » tisdag 2022-03-22 11:49

Hej,

Två senaste pilsnerbryggningarna med w-34/70 har jästen sedimenterat extremt lite. Även FG har hamnat högre än förväntat (1012 mot "teoretiskt" 1008 från Beersmith).
Kan säga att jag mellan dessa bryggningar även körde en helles med snarlik maltnota som jästes med WLP833. Här sedimenterade jästen ut helt och FG blev som hoppats (1010).

Disigheten har även hängt med till det färdiga pilsner-ölet som inte klarnade förrän efter lång tid i faten. Liknade mest humlejos i början.

Misstänker kass konvertering vid mäskningen men då jag i princip bryggt samtliga öl på samma sätt så funderar jag på om det kan röra sig om ngn typ av infektion istället? Denna infektion har i så fall hängt med i bryggningarna med w-34/70 då jag återanvänt slurryn.

Tycker smakmässigt att det finns en viss bismak på pilsner-ölen, möjligtvis kan det vara svavel då det tenderar att försvinna ut glaset efter ett tag.
Ölen är kanske inte heller så torrt som jag hoppats på. Utesluter dock inte viss påverkan av vetskapen om högt FG... :roll:

/J
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav Djonk » tisdag 2022-03-22 14:21

Det finns en gräns för hur många gånger man kan återanvända slurry innan det börjar bli annorlunda. Inte nödvändigt på grund av infektion direkt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jästid saflager w-34/70

Inläggav Julius Langweiler » tisdag 2022-03-22 18:26

Hej

Brukar återanvända jästen 3 ggr, dvs 4 brygder per omgång jäst.

Detta var bryggning 2 och 3 av samma jäst.

/J
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster