Flaskjäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Flaskjäsning

Inläggav Cobrac » tisdag 2020-10-06 21:23

Hej,

Jag undrar hur det fungerar med syre innan flaskjäsning då ölet är färdigt. Om jag använder en ny jäst strax innan jag ska flaska ölen, tex EC1118 och lite socker eller honung. Då är ju den jästen nystartad och har påbörjat en ny jäsningscykel, vill man ändå inte introducera syre i ölet? Om man får med syre ner i ölet borde väl den nya jästen vara ganska glupsk och förbruka det syret som finns med? Finns det till och med en vinst i att ha syre med vid ett sådant tillfälle?
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Flaskjäsning

Inläggav ekstedt » tisdag 2020-10-06 21:45

Det är aldrig en fördel med syre i detta läge. Ju piggare jäst, desto bättre möjlighet för jästen att ta hand om eventuellt introducerat syre, men det är fortfarande något man ska undvika så mycket det går.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Flaskjäsning

Inläggav Cobrac » tisdag 2020-10-06 22:17

Bra, då vet jag. Medans jag har dig här på tråden, finns det något sätt att ta bort syre efter avslutad jäsning av öl? Vin, cider och mjöd kan man använda sulfiter, men dessa är nästintill verkningslösa vid högre pH än 4. Finns det inget motsvarande för öl? Eller är det varsamt hanterande som gäller? Vad är förresten pH på ett öl? Antar att det är stilberoende, men jag gissar att det inte kommer ner så lågt som vin, cider etc?
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Flaskjäsning

Inläggav ekstedt » tisdag 2020-10-06 22:49

Cobrac skrev:Bra, då vet jag. Medans jag har dig här på tråden, finns det något sätt att ta bort syre efter avslutad jäsning av öl? Vin, cider och mjöd kan man använda sulfiter, men dessa är nästintill verkningslösa vid högre pH än 4. Finns det inget motsvarande för öl? Eller är det varsamt hanterande som gäller? Vad är förresten pH på ett öl? Antar att det är stilberoende, men jag gissar att det inte kommer ner så lågt som vin, cider etc?


Öl har typiskt pH 4,1-4,4. Många har börjat använda askorbinsyra vid paketering, men jag är skeptisk.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Flaskjäsning

Inläggav Djonk » onsdag 2020-10-07 07:24

Cobrac skrev:Vin, cider och mjöd kan man använda sulfiter, men dessa är nästintill verkningslösa vid högre pH än 4. Finns det inget motsvarande för öl? Eller är det varsamt hanterande som gäller? Vad är förresten pH på ett öl? Antar att det är stilberoende, men jag gissar att det inte kommer ner så lågt som vin, cider etc?


Blandar du inte ihop olika saker nu? Det kanske inte skyddar mot mikrobiell tillväxt i små mängder och högt pH men oxidering är nog en annan sak.

Suröl kan ligga så lågt som 2.9-3.2
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Flaskjäsning

Inläggav Cobrac » onsdag 2020-10-07 08:51

Jag trodde helt enkelt inte att det var aktivt över vissa pH-värden. Du kan kanske dubbelkolla de bilder jag skickar över.

Bild
Bild
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster