Hjälp med vattenbehandling

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hjälp med vattenbehandling

Inläggav Lövenhagen » torsdag 2020-09-24 11:41

Jag har faktiskt inte brytt mig om att hålla på med vattenjustering, inte sett någon direkt anledning till det då det finns så mycket annat att finslipa på. Men börjar snegla emot vattenbehandling.
Precis som man börjar med ett färdigt ölrecept för att utvecklas succesivt, vill jag utveckla vattenbehandlingen efter hand med vad som funkar bäst.

Skulle vilja ha hjälp med någon med erfarenhet ifrån vattenbehandling med att få två profiler ”generella profiler”. En för mörk öl (porter etc), samt en för humle tunga öl, då jag förstått det går att laborera med vattenprofilen beroende på öl.
Väl medveten om att ingredienser spelar in, men vill börja någonstans för att få en förståelse för det. Men vad vore en lämplig behandling för dessa två öltyper baserat på vattenprofilen (STHLM – Norsborgsvatten)?
Räknar man på liter vatten (mäsk och/eller lakvatten) eller kilo malt, eller kanske båda?

PH: 8,4
Ca: 25
Mg: 4,1
Na: 10
S04: 42
Cl: 15
HC03: 55
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Hjälp med vattenbehandling

Inläggav Djonk » torsdag 2020-09-24 16:28

Räkna med allt. Bru'n water har lite olika profiler att välja, antar att det är likadant med andra hjälpmedel.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med vattenbehandling

Inläggav Perwaste » torsdag 2020-09-24 19:39

Visst kan du få profiler, men det bästa är ju att innan det förstå vad som händer mär man börjar experimentera.

Dessa länkar kan du plöja igenom för att förstå det hela. Jag är en novis i detta, men tycker de är bra, åtminstone för mig.

https://www.lindhcraftbeer.com/2014/03/ ... ehandling/
https://alnemar.com/kunskapsbank/vattenprofiler/

Om du redan har ett bryggprogram kan du troligen välja det du vill ha som ditt val av profil.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Hjälp med vattenbehandling

Inläggav Saint » fredag 2020-09-25 08:24

Börja med att ställa dig själv frågan varför? Hur ofta kommer du att brygga exakt samma öl flera gånger så att du känner skillnaden i vattenbehandling. Du säger ju själv att recept utvecklar man?
Du kommer ju inte ha en aning om det är vattebehandling eller förändring i recept som gör smakskillnaden. Inga problem att brygga fina öl med det vatten du har. Så länge du har ett bra kommunalt vatten så behöver du inte vattenbehandla. Enbart slöseri med tid och pengar.
Fokusera istället på att förstå smakerna malt, humle och jäst i olika kombinationer.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Hjälp med vattenbehandling

Inläggav MegalodoNBrewing » fredag 2020-09-25 09:45

Precis som sagts tidigare behöver både mäsk och vatten tas i beaktande. I regel är dock behandling av lakvattnet inte nödvändig.

Här skriver jag lite om mina tankar och inledande steg till vattenbehandling https://megalodonbrewing.com/2020/02/04/intro-till-vattenbehandling/
Vid tillfället använde jag Palmers kalkylblad, där en uppsjö av lämpliga profiler till olika ölstilar tillhandahålls (finns länkat i inlägget). Jag rekommenderar att starta här.

Jag har också skrivit ett mer avancerat inlägg om hur just mäsk-pH kan förutses och vetenskapen bakom här https://megalodonbrewing.com/2020/04/06/kontrollera-maskens-ph-varde/
Användarvisningsbild
MegalodoNBrewing
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tisdag 2020-02-11 09:25

Re: Hjälp med vattenbehandling

Inläggav Saint » fredag 2020-09-25 12:49

Helt sjukt att detta är ett ämne. Du har:
- Malt (sort, kvalite, malningsgrad, blandning, mängd)
- Humle (sort, kvalite, blanding, mängd)
- Jäst (sort, kvalite, mängd)
- Temperatur (vid mäsk, jäsning, hur länge)
- Renlighet
- Fat eller flaska

Kombinationen av alla dessa parametrar ger mest effekt på hur er öl smakar. Då kommunalt vatten i Sverige är bland det bästa i världen...hur kan ni då ens i fantasin tro att lite kemikalier i vattnet påverkar.
De största källorna för hur du ska vattenbehandla kommer från Nordamerika där vattenkvaliten är medioker.

Brygg två öl efter samma recept. Försök att brygga båda på exakt samma sätt. Vattenbehandla en och kör orginalvatten i den andra. Gör en blindtest med dig själv och kompisar. De kommer att smaka olika men ingen av dem kommer att vara dålig och du kommer inte att kunna säga vilken som är vilken.

Så fråga dig igen vad du är ute efter. Vattenbehandla för att.....man ska. Eller för att du är helt övertygad om att din öl smakar bättre med det.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Hjälp med vattenbehandling

Inläggav Lövenhagen » fredag 2020-09-25 15:46

Stort tack för alla svar. Ska läsa igenom alla länkar och försöka hitta en vattenprofil för mig och se om det ens är lönt att lägga tid och energi på att behandla.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Hjälp med vattenbehandling

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-09-25 16:18

Testa att köpa tre stycken likadana ljus internationell lager från något bryggeri där du vet var produktionen sker (så att du kan kolla upp vattenprofilen) och som skyltar med att de brygger efter reinheitsgebot. Behandla därefter ett för att nå en SO4/Cl för 3:1, ett för 1:3 och en obehandlad. Kör ett semiblint test och se ifall du märker någon skillnad, alternativt vilken du föredrar.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Hjälp med vattenbehandling

Inläggav Silverhanden » lördag 2020-11-07 23:06

Tycker Saint är lite hård mot sina kunskapstörstande bryggbröder.
Det finns absolut en tanke med att behandla vattnet, frågan är däremot hur mkt tid och slit du ska lägga på det. En tanke kan ju vara att börja med PH, eftersom det påverkar smak, mäskning och därmed mer smak. Under mäskning brukar man säga att runt 5.2 är optimalt i PH. Högre eller lägre försämrar mäskningen. Om du använder malter som inte sänker PHet tillräckligt kan det vara en idé att skaffa lite mjölksyra att dosera i vattnet så att du iaf hamnar närmare det "ideala" PHet?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Hjälp med vattenbehandling

Inläggav Djonk » söndag 2020-11-08 12:25

Så länge man inte går överbord med mjölksyran. Lägger man sig under 0,33ml/L 80%-ig mjölksyra bör man hamna under smaktröskeln. Över det börjar det bli individuellt om den märks av eller inte.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 65 gäster