Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Inläggav Kenneth » fredag 2020-09-04 09:32

Sedan Humlegården bytte leverantör av Maris Otter malt från Thomas Fawcett till Crisp så tycker jag mig få ett väldigt tjockt och "fett" skum på mina ales.
Framförallt de senaste två åren har det ökat tycker jag.

Visst är ett rejält skum trevligt men jag tycker att skummet är som i en veteöl.
Och riktigt så tjockt skum vill jag inte ha i mina ales.

Jag misstänker att det beror på högt proteininnehåll i Maris Otter malten från Crisp.
Det har gått så långt att jag funderar på att lägga in en proteinrast när jag brygger på den malten.
Enligt Crisp specar så ska Kolbachindex ligga rätt högt, men vem vet om det stämmer på den malt som säljs till hembryggare?

Är det någon annan som upplevt samma eller liknande fenomen?
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-09-04 11:06

Har bara köpt MO från humle så länge de köpt in Crisp som mälteri men kan skriva under på att man får ett bra skum med den malten. Jag har dock inget emot höga skum och har inte haft några större problem med effektiviteten så jag är nöjd. Men visst, börja köra med en proteinrast alt. testa att brygga med Golden Promise/Chevallier.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Inläggav Olof Fager » torsdag 2020-10-01 11:33

Vad bra att jag hittade denna tråden (och förlåt för trådkap)! Ska brygga en irish red ale på ca 93% maris otter från crisp och hade exakt samma fråga kring behovet av proteinrast. Jag kommer nog köra på det efter att ha läst detta, med tanke på att jag inte vill ha en massa proteiner som grumlar till ölen.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Inläggav Bee » fredag 2020-10-02 07:38

Kenneth skrev:Jag misstänker att det beror på högt proteininnehåll i Maris Otter malten från Crisp.
Det har gått så långt att jag funderar på att lägga in en proteinrast när jag brygger på den malten.
Enligt Crisp specar så ska Kolbachindex ligga rätt högt, men vem vet om det stämmer på den malt som säljs till hembryggare?

Är det någon annan som upplevt samma eller liknande fenomen?


Jag har bryggt mig igenom ett stort antal säckar Maris Otter till lättölen jag säljer.
Aldrig haft problem med grumlig öl, och konverteringsgraden är repeterbar. När den inte har stämt är det krossen som ändrats.

Angående olika malt till bryggerier och hembryggare, så känns det väldigt amerikanskt konspiratoriskt. Så är det inte på humlegården, det finns ingen annan malt i sortimentet för bryggerier.
Bryggerier kan beställa hela maltnotor krossade på pall i storsäck från Weyermann, men varför skulle det vara skillnad där.

Skickat från min J9110 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Inläggav Kenneth » måndag 2020-10-05 14:25

Bee skrev:
Kenneth skrev:Jag misstänker att det beror på högt proteininnehåll i Maris Otter malten från Crisp.
Det har gått så långt att jag funderar på att lägga in en proteinrast när jag brygger på den malten.
Enligt Crisp specar så ska Kolbachindex ligga rätt högt, men vem vet om det stämmer på den malt som säljs till hembryggare?

Är det någon annan som upplevt samma eller liknande fenomen?


Jag har bryggt mig igenom ett stort antal säckar Maris Otter till lättölen jag säljer.
Aldrig haft problem med grumlig öl, och konverteringsgraden är repeterbar. När den inte har stämt är det krossen som ändrats.

Angående olika malt till bryggerier och hembryggare, så känns det väldigt amerikanskt konspiratoriskt. Så är det inte på humlegården, det finns ingen annan malt i sortimentet för bryggerier.
Bryggerier kan beställa hela maltnotor krossade på pall i storsäck från Weyermann, men varför skulle det vara skillnad där.

Skickat från min J9110 via Tapatalk


Intressant att krossningen spelar in på skummet.
Eller missförstår jag inlägget?

Jag tror inte på någon konspiration, vad jag tycker är underligt är att KI är så högt på en malt som beter sig som en malt som har ett rätt högt proteininnehåll.

Jag kommer att lägga in en kort proteinrast nästa gång jag brygger med Crips Maris Otter malt och se om det gör någon skillnad.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Inläggav Grindcrusher » måndag 2020-10-05 18:28

Jag brygger allt på MO men har inte märkt någon skillnad sedan bytet av leverantör. Känner inte heller igen mig i "problemet".

Följer med spänning, återkoppla gärna.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Inläggav Kenneth » torsdag 2020-11-05 11:34

Uppdatering.
Bryggde en porter med 80% Maris Otter från Crisp.
Lade in en proteinrast vid 50 grader i 10 minuter.
Stegade upp till 63 grader vilket tog c:a 15 minuter.

Resultatet är ett mindre fett och tjockt skum, men fortfarande ett bra skum som håller i sig.
Så jag är nöjd och kommer att fortsätta att göra en kort proteinrast när jag använder Crisps Maris Otter malt.

Tänker också köpa Thomas Fawcetts Maris Otter och jämföra.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Inläggav Grindcrusher » söndag 2020-11-08 11:29

Jag reflekterade faktiskt över att bägge mina två senaste öl (första på ca 6 månader) har ett väldigt tjockt gräddigt skum. Det är perfekt i kombination med min låga kolsyrenivå. Blir lite skumkrona och grym lacing.

När jag hällde de första glasen fick jag dock mycket skum pga nytryckta fat och då var det inte lika optimalt.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Inläggav Kenneth » måndag 2021-02-08 11:02

Uppdatering.
Bryggde en porter på Maris Otter från Thomas Fawcett.
Skummet i paritet med MO från Crisp med 10 minuters proteinrast.
Det är en indikation på att det är skillnad på MO från TF vs Crisp.
Jag kommer att fortsätta med en proteinrast när jag använder MO från Crisp.

Hade gärna fortsätt använda MO från TF men priset är lite väl högt, 35 kr/kg för TF på Bryggbolaget , jämfört med 19 kr/kg för Crisp på Humlegården.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Crisp Maris Otter lågmodifierad?

Inläggav SGP » lördag 2021-03-13 20:32

Jag har haft problem med rejält skummiga öl och när jag kollar så har jag använt en hel del Crisp MO i dem. Det kan alltså vara därför!

Nu senast köpte jag en säck Clear Choice från Crisp. Jag har inte testat den än, får se om den är lika skummig.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 91 gäster