IPA smakar sött -varför?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

IPA smakar sött -varför?

Inläggav miggymop » torsdag 2020-07-02 10:26

Hallå,
Jag har bryggt min första öl och gjorde det på ett typiskt manligt sätt...naivt, fort och inte tillräckligt påläst...try and error blev melodin.

Hur som heslt så var det ett IPA Kit från Hummlegården som vi börjad med.
https://shop.humle.se/recept/krossad-ma ... ptkit-20-l
Innehåller:
Recept och instruktioner
Malt (5,5 kg): Pale ale malt från Weyermann® och Torrefied Wheat
Humle: Magnum, Nelson Sauvin och Wai-iti
Jäst: Fermentis Safale US-05
Stamvörtstyrka (OG): 1.059
Alkohol: 6,3 % vol
Färg: 11 °EBC
Beska: 50 IBU

Det största felet som vi gjorde var att vi fick ut alldeles för lite vört. Vi skulle, för att följa receptet få ner ca 20l i fermeteringskärlet MEN vi slutade på 12l (som vi verkligen fick anstränga oss för att få ur bryggverket). Vi var alldeles för försiktiga med "strike water" och naturligtvis helt off på "sparge water"...men men

OG var hög, runt1.080 och den slutliga FG hamnade på ca 1.018 så det blev lite obalanserad gällande alkoholen.

Torrhumlingen gick bra och kontrollerat och även buteljera på flaska (2 kryddmått socker i varje flaska)

Igår hade de stått i 2 veckor och vi provade ölen.

Jag upplever den som söt och väldigt "Belgisk" i sin smak. Naturligtvis så gör den höga alkoholen sitt men kan det vara något annat som kan påverka att det smakar "sött", inte dåligt men inte världens bästa öl.

Ska låta den stå i 2 veckor till för att se om jag kan få upp kolsyran lite till och samtidigt mogna.

(ska tilläggas att vi buteljerade en Session samtidigt (också receptkit) och den smakade spot on)
miggymop
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2020-06-22 10:37

Re: IPA smakar sött -varför?

Inläggav jolle995 » torsdag 2020-07-02 11:52

Ölen blir förmodligen söt eftersom den inte kan jäsa ut helt när du gör en mycket starkare öl än tänkt. När man gör en starkare ipa och man vill ha den torr så måste man oftast ta till lite andra medel än om man brygger en runt 6%. Mer jäst, tillsätta socker, ändrat mäskschema osv. Tycker ändå att det låter som att du lyckades rätt bra för första ölen!
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: IPA smakar sött -varför?

Inläggav TobiasW » torsdag 2020-07-02 12:02

Alkoholberäkningen ger strax över 8% (volym) vilket också bidrar då alkoholen ger sötma.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: IPA smakar sött -varför?

Inläggav miggymop » torsdag 2020-07-02 12:08

jolle995 skrev:Ölen blir förmodligen söt eftersom den inte kan jäsa ut helt när du gör en mycket starkare öl än tänkt. När man gör en starkare ipa och man vill ha den torr så måste man oftast ta till lite andra medel än om man brygger en runt 6%. Mer jäst, tillsätta socker, ändrat mäskschema osv. Tycker ändå att det låter som att du lyckades rätt bra för första ölen!


Tack för svar!

Men då hjälper det inte att låta den mogna i flaskan? Den blir helt enkelt inte mer osöt :)

Det är bara att kavla upp ärmarna och göra rätt nästa gång...eller mer rätt eftersom det här med Bryggning har ganska många parametrar i sig.
miggymop
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2020-06-22 10:37

Re: IPA smakar sött -varför?

Inläggav jolle995 » torsdag 2020-07-02 12:25

Det kan eventuellt hjälpa lite att låta den mogna, det kan ju vara så att ditt strösocker inte har jäst ut helt tex. Men jag skulle nog tro att det inte blir allt för stor skillnad. Drick upp och gör om :)
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: IPA smakar sött -varför?

Inläggav miggymop » torsdag 2020-07-02 12:48

jolle995 skrev: Drick upp och gör om :)


Will do! :D
miggymop
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2020-06-22 10:37

Re: IPA smakar sött -varför?

Inläggav Djonk » torsdag 2020-07-02 17:13

Frågan är hur den smakade innan flaskjäsningen - är det stor skillnad har du misslyckats med tappningen, sötma (eller mindre beska) kan också bero på oxidering.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: IPA smakar sött -varför?

Inläggav jolle995 » torsdag 2020-07-02 17:34

Djonk skrev:Frågan är hur den smakade innan flaskjäsningen - är det stor skillnad har du misslyckats med tappningen, sötma (eller mindre beska) kan också bero på oxidering.
Känns ändå rätt tveksamt. Menar du att oxidationen vid flaskfyllningen skulle ha dragit ner beskan så pass att ölen upplevs söt på bara två veckor? Känns mycket troligare att det är pga. Att vörten blev så pass mycket sötare än vad originalreceptet var tänkt.
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: IPA smakar sött -varför?

Inläggav Djonk » torsdag 2020-07-02 20:09

Nu har jag inte sett receptet men ja det kan gå så snabbt för humlesmak att tyna bort om man inte har lyckats skydda ölet någorlunda.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: IPA smakar sött -varför?

Inläggav jolle995 » torsdag 2020-07-02 20:43

Djonk skrev:Nu har jag inte sett receptet men ja det kan gå så snabbt för humlesmak att tyna bort om man inte har lyckats skydda ölet någorlunda.
Ja det har du nog rätt i. Mitt tips är fortfarande: drick upp och brygg mer


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: IPA smakar sött -varför?

Inläggav miggymop » fredag 2020-07-03 10:07

Djonk skrev:Nu har jag inte sett receptet men ja det kan gå så snabbt för humlesmak att tyna bort om man inte har lyckats skydda ölet någorlunda.


Jag upplever att buteljeringen gick kontrollerat och bra. Inga misstag och minimerad tid och ingen onödig "syresättning" samt att hygien utfördes med största noggrannhet.

Ölen smakade, som vanligt, avslagen innan buteljering men det fanns ingen bismak utan smakade...bra. Eftersom smaklökar blir bättre ju mer man brygger (och vet vad man dricker) så uttrycker jag mig kanske inte helt korrekt när jag beskriver smak. Trots allt har jag gått från att beskriva öl som god...eller inte god...till lite mer nyanserat :)

Men jag dricker och brygger nytt!

Tack för all hjälp!
miggymop
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2020-06-22 10:37


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster