Syresättning av vört - före eller efter jästpitch?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Syresättning av vört - före eller efter jästpitch?

Inläggav Wikborg » onsdag 2020-06-03 13:46

Hej hembryggare!
Sedan en tid tillbaka syresätter jag vörten med hjälp av en akvariumpump.
Dock läser jag lite olika bud gällande när syresättningen av vörten bör ske.
Hur gör ni andra? Syresätter ni vörten före eller efter ni pitchat jäsen? Samt finns det några fördelar respektive nackdelar med de olika förfarandena?

Mvh
Wikborg
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2018-12-04 11:26

Re: Syresättning av vört - före eller efter jästpitch?

Inläggav Djonk » onsdag 2020-06-03 14:49

Jag gör det före, om jag förstått rätt kan jästen ta viss skada av att skakas och använder man torrjäst borde det vara skonsammare att låta den lösas upp på ytan (men kanske tar jässtart längre tid om man har väldigt mycket skum ligger kvar länge?)

Med akvariepump borde det göra mindre skillnad. Däremot nöjer jag mig med att syresätta förkulturen om jag gör en sådan (sök på shaken not stirred). I samma anda har både Lallemand och Fermentis angett att deras torrjäst inte behöver syresättas för normalstark vört.

Några som gör annorlunda:

http://www.lowoxygenbrewing.com/ skrev:Do not aerate/oxygenate wort until yeast has been pitched
Active yeast is your friend and its presence before aeration/oxygenation ensures O2 scavenging


Frågan är om det gör skillnad om man inte följer alla deras budord dock..
Senast redigerad av Djonk onsdag 2020-06-03 15:37, redigerad totalt 1 gång.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Syresättning av vört - före eller efter jästpitch?

Inläggav ekstedt » onsdag 2020-06-03 15:34

Med akvariepump finns det ingen anledning att vänta med jästen, utan tvärtom så kommer jästen snabbt ta hand om syret och hindra oxidering. Dock har detta nog mindre betydelse då oxidering är en relativt långsam process vid dessa temperaturer.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Syresättning av vört - före eller efter jästpitch?

Inläggav peterg » onsdag 2020-06-03 19:05

Vad är det optimala för att få så bra utjäsning som möjligt? Jag syresätter med oxygen efter att pitchat jästen och med ojämna mellanrum skakar jag vörten/ölen. Jag tillsätter även jästnäring 15 min före kokavslut.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Syresättning av vört - före eller efter jästpitch?

Inläggav Silverhanden » torsdag 2020-06-18 16:43

Spännande! Min mentor körde på med en rejäl ballongvisp under själva pitchen på torrjäst så har gjort samma.

Jag sätter min jäshink under bryggverket och sedan öppnar kranen så det smackar på ganska bra ner i hinken (ger ju lite syresättning) sedan pitchar jag jästen under en omrörning med ballongvisp.

Nu har jag ju inte kollat min utjäsnings % än men det bubblar riktigt fint i rören och det syns i hinken att det är en ganska livlig jäsning iaf.
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 92 gäster