Hjälp mig med IPA

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hjälp mig med IPA

Inläggav pekktur » fredag 2020-03-20 07:43

Hej kamrater! Kan ni hjälpa en vilsen själ? Inom ett par veckor ska jag koka en IPA. Jag har inte gjort det på många år och jag känner att jag famlar i mörker.

Maltnotan känner jag mig trygg med, PA-malt, med en skvätt Crystal alt. Carared(5-7%) och en skvätt vete. Men nu till stora frågan, humleschema?

Satsen ska bli 36 liter, jag har Columbus, Simcoe och Mosaic (100 gram pellets) i frysen. Nån som har förslag?

Jag uppskattar kommersiella IPA:s som Brooklyn's east IPA, Lagunita's IPA(och Maximus), Modus Hoperandi gillar jag också . Så ni har en idé om preferenser. All feedback uppskattas
pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 2010-03-06 03:04

Re: Hjälp mig med IPA

Inläggav skyking » fredag 2020-03-20 08:00

Först och främst så får du fråga dig vilken som är din favorit(er) av de sorterna. Vilken/vilka du skall ha i aromgivor.

Sen tycker jag nog att du har lite tunt med humle i frysen. Jag kör 20L-satser och brukar räkna med två hekto i aromgivor, så man kan gott köpa ett-två paket extra bara för det. Sen kan du behöva humle till torrhumlingen, där kan ytterligare ett paket kunna gå åt, jag föredrar vid det tillfället kottar. Jag brukar slänga i en giva 15 minuter innan och en vid kokslut. Bittergivan brukar jag sikta på 500cga så då borde du behöva typ 700cga (med över 10% alfasyra blir det inte riktigt ett helt paket, mindre än 70g).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hjälp mig med IPA

Inläggav Saint » fredag 2020-03-20 09:24

Håller nog med. Totalt 300g blir nog tamt även på en 20l sats. Vill du hålla dig till dessa sorter så hade jag nog kört 30-40g Columbus vid 60min och sedan fördelat resten vid 0min och torrhumling. Ev sparat Mosaic till bara torrhumling. Köper du mer så satsa på Mosaic och Columbus
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Hjälp mig med IPA

Inläggav pekktur » fredag 2020-03-20 10:23

Ok, mer humle alltså. 200 gram till kanske räcker , eller fortfarande klent? Famlar i mörker som sagt. Är ingen stor humlefantast, men uppskattar bra beska. Skulle jag välja ut en favorit bland favoriterna jag nämnde först skulle det väl vara Brooklyn's variant.
pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 2010-03-06 03:04

Re: Hjälp mig med IPA

Inläggav peterg » fredag 2020-03-20 11:39

Jag skulle pröva receptet i Brewer's Friend innan jag satte igång. Det finns en pröva på del som är super och den enda begränsningen är att man kan max ha 5 recept i "luften". Det är enkelt att komma igång med den.
Welcome to your trial of Brewer's Friend!
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig med IPA

Inläggav pekktur » fredag 2020-03-20 11:52

peterg skrev:Jag skulle pröva receptet i Brewer's Friend innan jag satte igång. Det finns en pröva på del som är super och den enda begränsningen är att man kan max ha 5 recept i "luften". Det är enkelt att komma igång med den.
Welcome to your trial of Brewer's Friend!


Jag använder beersmith för recept, finns det något mer på Brewers friend som gör den mer omfattande? Annars har jag redan ett utkast till recept hemma, det är bara hur jag ska fördela humlen, och vilka mängder för att få en smarrig IPA till kommande grillkvällar
pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 2010-03-06 03:04

Re: Hjälp mig med IPA

Inläggav peterg » fredag 2020-03-20 12:01

Trodde inte du använde något program. Beersmith är minst lika bra.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig med IPA

Inläggav pekktur » fredag 2020-03-20 12:54

peterg skrev:Trodde inte du använde något program. Beersmith är minst lika bra.

Inte så lätt för dig att veta :D
pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 2010-03-06 03:04


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster