London Fog - Hur använder ni den?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

London Fog - Hur använder ni den?

Inläggav KingBaby » måndag 2020-03-16 15:12

Tja,

Vad är era erfarenheter av London Fog-jäst? Hur använder ni den för bästa resultat osv.

Jag använde den för första gången under min senaste bryggning och nu när jag provsmakar så smakar ölet inte bra. Det har en tydlig jästkaraktär på aromen och smaken är lite svårdefinierat järnig/metalliskt. Nästan ingen humlesmak/arom att tala om, dessutom.

Hela bryggdagen gick supersmidigt och jag prickade alla värden osv. on point. Pitchade två paket London Fog (ingen starter) vid 19 grader och jäste den sen sedan på 17 grader tills 75% av jäsningen var klar och då torrhumlade jag med cryo-humle och höjde temperaturen till 22 grader i ytterligare 4 dagar. Den hade då jäst ut mer än beräknat och landade på FG 1.010. Sen kallkrasch i 2 dagar varpå jag sedan fatade ölet "syrefritt" (closed loop transfer).

Mina teorier ang jästsmak och avsaknad av humlekaraktär:

1. London Fog flockar inte så snabbt/bra. Borde jag ha gett den mer tid för att "städa upp sig" innan jag kallkraschade och fatade (fatning skedde dag 7)? Kanske fanns massa jäst kvar som inte flockat till botten?
2. Torrhumling skedde dag 3 eftersom jag ville att det skulle vara jästaktivitet kvar för att trycka ut eventuellt syre. Den hade då fortfarande en kreuzen, vilket jag MISSTÄNKER gjorde att cryo-pulvret satte sig i skummet för att sedan glida ut i kanterna på hinken och sätta sig. Dvs, antagligen väldigt lite av torrhumlen kom i kontakt i själva ölet och därav avsaknad av humlekaraktär. (OT-fråga; hur torrhumlar ni med Cryo?)
3. Något vajsing med vattenbehandlingen? Den vattenprofilen brukar funka fint.

Vad har ni för teorier och erfarenheter?

--------------------------------------

Här är receptet, gjort på Göteborgsvatten:

Style Name: Specialty IPA: New England IPA
Boil Time: 60 min
Batch Size: 22 liters (fermentor volume)
Boil Size: 27 liters
Original Gravity: 1.067
Final Gravity: 1.015
ABV (standard): 6.79%
IBU (tinseth): 37.59
SRM (morey): 7.52
Mash pH: 5.26

FERMENTABLES:
5.5 kg - Maris Otter Extra Pale Ale (73.3%)
600 g - Torrified Wheat (8%)
600 g - Oat Malt (8%)
200 g - Biscuit (2.7%)
200 g - Carapils (Dextrine Malt) (2.7%)
400 g - Golden Naked Oats (5.3%)

HOPS:
30 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 5.6, Use: Boil for 60 min, IBU: 17.84
30 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 5.6, Use: Boil for 45 min, IBU: 16.38
40 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 5.6, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C, IBU: 3.36
100 g - Sabro cryo, Type: Lupulin Pellet, AA: 22, Use: Dry Hop for 4 days
50 g - Citra LupuLN2 (Cryo), Type: Lupulin Pellet, AA: 25, Use: Dry Hop for 4 days

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 68 C, Time: 60 min, Amount: 29 L
2) Temperature, Temp: 75 C, Time: 10 min
3) Sparge, Temp: 75 C, Amount: 5.5 L
Starting Mash Thickness: 2.7 L/kg

OTHER INGREDIENTS:
7 g - Calcium Chloride (dihydrate), Time: 60 min, Type: Water Agt, Use: Mash
6.1 g - Gypsum, Time: 60 min, Type: Water Agt, Use: Mash
5.4 ml - Lactic acid, Time: 60 min, Type: Water Agt, Use: Mash
1.1 g - Chalk, Time: 60 min, Type: Water Agt, Use: Mash
0.18 ml - Lactic acid, Time: 60 min, Type: Water Agt, Use: Sparge

YEAST:
White Labs - London Fog Ale Yeast WLP066
Starter: No
Form: Liquid
Attenuation (avg): 78.5%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 17.78 - 22.22 C
Pitch Rate: 0.35 (M cells / ml / deg P)

TARGET WATER PROFILE:
Profile Name: 15411
Ca2: 150
Mg2: 10
Na: 10
Cl: 150
SO4: 150
HCO3: 0
Water Notes:
KingBaby
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2019-06-17 08:00

Re: London Fog - Hur använder ni den?

Inläggav Saint » tisdag 2020-03-17 09:49

Hej

För det första är jag lite skeptisk till jäst som (det känns som) är framtagen för att möta en trend. Jag har/hade använt WLP002 istället.
Sedan tycker jag att du har vräkt i väldigt mycket havre och vete i olika former. 300g av varje plus Maris Otter tycker jag hade räckt lugnt. Skit i resten om du inte måste skåprensa.
Vattenbehandlingen känns också lite överdriven 5-6g Gypsum och lite Lactic för att ev få ner PH ska nog räcka.
När det gäller humleschema så hade jag bara kört 10-20g Cascade 60min och resten Whirlpool. Torr känns ok....kanske någon extra dag.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: London Fog - Hur använder ni den?

Inläggav KingBaby » tisdag 2020-03-17 12:41

Saint skrev:Hej

För det första är jag lite skeptisk till jäst som (det känns som) är framtagen för att möta en trend. Jag har/hade använt WLP002 istället.
Sedan tycker jag att du har vräkt i väldigt mycket havre och vete i olika former. 300g av varje plus Maris Otter tycker jag hade räckt lugnt. Skit i resten om du inte måste skåprensa.
Vattenbehandlingen känns också lite överdriven 5-6g Gypsum och lite Lactic för att ev få ner PH ska nog räcka.
När det gäller humleschema så hade jag bara kört 10-20g Cascade 60min och resten Whirlpool. Torr känns ok....kanske någon extra dag.


Tjena!

Tack för svar och intressanta synpunkter! Även jag är skeptisk till trendjäster, men denna jäst ska vara trevlig om man "får till det", därför vill jag ge den en ärlig chans. Dock står fortfarande frågan om hur man bör behandla London Fog delvis obesvarad :) Jag körde samma jässchema som jag gör med Us04/05, men man kanske ska ha mindre "bråttom" med LF? Låta den städa upp sig längre innan kallkrasch? Kallkrascha längre? Vilka temperaturer har ni kört på med lyckat resultat? Frågorna är många...

För att besvara din synpunkt om mängden havre/vete; jag utgick ifrån Gbg Beer Week 2016 som har 10% havre och 10% vete, vilket motsvarar ungefär samma mängd som i mitt recept. Skarvade även på med lite bisquit för att få upp "kakigheten" i maltkroppen. Nu är ju inte GBG Beer Week något facit, men den maltbasen har suttit som en smäck vid tidigare bryggningar och det ska väl sägas att maltsidan i denna batchen har jag inte upplevt några problem med. Det är det jästiga/metalliska som gäckar mig.

Ang. vattenprofilen så kör jag samma som O/O gör på Narangi, dvs Ca: 150 mg/L, SO4: 150 mg/L, Cl: 150 mg/L. Men det kanske kan vara värt att skruva om den lite? För mycket Kalciumsulfat (Gypsum) kan ju bidra till en "metallisk" smak, men det har jag inte upplevt när jag kört med denna profilen tidigare.
KingBaby
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2019-06-17 08:00

Re: London Fog - Hur använder ni den?

Inläggav Djonk » tisdag 2020-03-17 12:48

Källan till jästen är inte ny, om ryktet stämmer Boddington. Inte ovanligt att ha mycket vete/havre i NEIPA heller. Väldigt mycket humle för att inte få någon humlekaraktär, jag har tyvärr inga erfarenheter med varken London Fog eller cryo-humle men tänker att det borde vara något annat som spökar.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: London Fog - Hur använder ni den?

Inläggav KingBaby » tisdag 2020-03-17 13:13

Djonk skrev:Källan till jästen är inte ny, om ryktet stämmer Boddington. Inte ovanligt att ha mycket vete/havre i NEIPA heller. Väldigt mycket humle för att inte få någon humlekaraktär, jag har tyvärr inga erfarenheter med varken London Fog eller cryo-humle men tänker att det borde vara något annat som spökar.


Jag fick ett bra svar från Automagiskt bryggeri (via en bekant) ang. London Fog, vilket delvis bekräftar mina teorier:

"kan ge ganska kärva bismaker är min erfarenhet, framför allt om den inte kallkraschas ordentligt så det bara är som en sörja av jästen i suspension. jag kan tänka mig att det kan uppfattas som metalliskt av det där råa jästiga, som han ju också beskriver. det är trevlig jäst om man får till det men på samma gång inte så rolig jäst om man har för bråttom".

Jag ska således låta den städa upp sig längre och kallkrascha längre nästa gång. Kanske rentav smaka av innan kallkrasch - smakar den jästigt; låt den stå ytterligare.

Vad gäller cryo så har jag läst flera som haft problem med att pulvret lägger sig på ytan och inte "går ner" i ölet. Ska nog torrhumla med påse/vikter nästa runda.
KingBaby
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2019-06-17 08:00


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster