Remuage med öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Remuage med öl

Inläggav Cobrac » söndag 2019-12-22 16:45

Jag har testat flaskjäsning och remuage med mjöd, vilket blir ungefär samma metod som med champagne för att få bort sedimentet ur flaskan. Går det att tillämpa detta med öl? Jag tänkte göra en degorgering precis innan servering/konsumering. Vad händer med ett öl som står 6-8mån? Förutom en överhängande risk för oxidation då alltså. Fast vid flaskjäsning borde oxidering fördröjas en aning om man använder en ny jästkultur som knaprar i sig syret relativt kvickt, då syreexponeringstiden blir ganska kortvarigt. Vilka öltyper lämpar sig bäst för autolys? Vilket jag antar kommer att hända efter långvarig lagring även i öl?
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Remuage med öl

Inläggav Bee » söndag 2019-12-22 22:54

Vet att Drew Beechum och Maltose Falcons gör sånt ibland. Han har pratat om det på experimental brewing podcast.
https://www.maltosefalcons.com/tech/met ... noise-beer
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Remuage med öl

Inläggav Djonk » måndag 2019-12-23 01:23

Öl med brettanomyces och lactobaciller sägs dra nytta av autolys, se http://www.milkthefunk.com/wiki/Mixed_F ... rmentation

Jag har lagrat på jästkaka flera månader utan att stöta på problem.

Tror mig ha upplevt autolys i ett öl som jag ställde undan ett år med cirka 20% bottensats. Doftade underbart men gick tyvärr inte att dricka. Det var primärjäst med brettanomyces men helt utan lacto. Nästa gång tänker jag satsa på en blandning av sacc/brett/lacto från start och kanske försöka minimera bottensatsen bättre (antar att du inte kommer ha så stora mängder i flaskorna)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 36 gäster