Maximera humlemängden?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Maximera humlemängden?

Inläggav TommyK » torsdag 2019-11-28 21:33

På grund av mycket resande har jag inte bryggt öl på runt åtta månader och bryggde min första sedan dess i söndags. Gjorde en större beställning av ingredienser från Humle.se för ungefär ett år sedan och kände att jag behövde använda dessa för att inte behöva kasta.

Gav mig på en IPA där jag använde Citra och Ekuanot (samma som jag sist bryggde med i våras) genom hopstand. Var kanske lite naiv som använde dessa då humlen tidigare använts och låg i de öppnade vacuumförpackade påsarna som jag snurrat ihop ordentligt, lindat in i fryspåsar och stoppat tillbaka i frysen igen i våras.

Har ikväll dessutom gjort en torrhumling med samma "gamla" humle. Det ska nämnas att dessa med Humle.se:s märkning var från 2017 och 2018.

Tog visserligen i relativt mycket i min dosering men borde dessa inte ens ha varit med överhuvudtaget i bryggningen? Risk för oxidering eller bismaker? Har flera oöppnade humlepaket från 2017/2018 med sorter som lämpar sig bra till torrhumling men borde jag ens använda dessa?

Om svaret skulle vara att jag borde köra på för att testa undrar jag slutligen om jag borde "överdosera" humle till en sista omgång torrhumling för att tvinga in arom och smak i ölet? Gamla humlesorter jag fundera på att köra en andra omgång torrhumling med: Mosaic, Galaxy, Cascade, och Azacca, samtliga från 2017 i de oöppnade vacuumförpackningarna.

Ursäkta ett grötigt inlägg men mycket tacksam för svar!
TommyK
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Maximera humlemängden?

Inläggav Djonk » torsdag 2019-11-28 23:15

Så länge humlen har varit fryst i tät förpackning verkar den hålla flera år. Tror inte ens att man behöver ha i så mycket mer, de uppgifter som finns om det handlar om ofryst humle såvitt jag vet.
Djonk
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier