1% starkare än beräknat

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

1% starkare än beräknat

Inläggav Velvetize » lördag 2019-10-19 13:14

Precis klar med en pale ale.
Det konstiga är att den blev nöstan 1% starkare än beräknat enligt BeerSmith.
Skulle ha landat på 5.5% men blev 6.4% (inget mig emot).
Brukar vanligtvis stämma väldigt bra i beräkningarna, så undrar hur den kunde jäsa ut så mycket mer denna gång.
Körde med Safale -04 vilket jag inte gör så ofta.
Hur kan den blivit så mycket starkare kan man undra?
Men frågan är hur ofta det diffar så mycket för er?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: 1% starkare än beräknat

Inläggav Hövdingen » lördag 2019-10-19 13:27

Var OG som beräknat och vad körde du för raster? Har du flyttat jäskärlet några längre sträckor? Jäst har ofta ett utjäsningsspann de brukar jobba i så beroende på ditt mäskschema kan det jäst ut mer än väntat.

Tillägg: S-04 är snabbflockande vilket innebär att den kan ha flockat innan den avslutat sina potentella utjäsningsspann. Sen om du råkat röra upp jästen kan den ha satt i gång att jäsa ner några fler pinnar.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: 1% starkare än beräknat

Inläggav Velvetize » måndag 2019-10-21 19:33

Hövdingen skrev:Tillägg: S-04 är snabbflockande vilket innebär att den kan ha flockat innan den avslutat sina potentella utjäsningsspann. Sen om du råkat röra upp jästen kan den ha satt i gång att jäsa ner några fler pinnar.


OG var som beräknat.
Men som du skriver, så rörde jag faktiskt upp det rejält när jag Torrhumlade.
Va ju jästkaka på toppen så jag fick skopa bort lite för att få i humlen. I samband med det så skakade jag till jäskärlet för att sprida ut humlen. Säkert därför då!
Sedan kallkrashade jag i 3-4 dagar.

Sidenote : märkte denna gång hur fort den blev klar oxh fin i kylskåpet. Gick ju på bara några timmar, så egentligen va ju 3-4 dagar överdrivet länge.
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster