Kveik och surdeg

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Kveik och surdeg

Inläggav Nelari » tisdag 2019-10-22 18:46

ekstedt skrev:Ja, Finland #1 är jäst isolerad från en surdeg som en finne har bryggt öl med, än sen? Vad har det med kveik att göra?
Båda kan användas att brygga öl. Båda har tagits fram hemma av amatörer, inte i ett laboratorium av vetenskapare. Och båda har väl uppstått spontant - tom. norrmän torde inte ha vetat, för hundratals år sedan, att de behövde just S. cerevisiae för sitt öl och var den skulle hämtas.
ekstedt skrev:Angående kveiks ursprung finns det väl i brist på andra indikationer inga skäl att anta att den skulle vara fundamentalt annorlunda än annan bryggjäst, inte så länge det handlar om S. cerevisiae i alla fall. D.v.s. det är vild S. cerevisiae som har domesticerats och anpassats till sin lokala miljö under århundraden.
Så är det omöjligt att en surdeg kunde innehålla S. cerevisiae? Är det detta som gör den fundamentalt annorlunda?
Nelari
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: söndag 2016-05-15 08:46

Re: Kveik och surdeg

Inläggav ekstedt » tisdag 2019-10-22 20:00

Båda kan användas att brygga öl. Båda har tagits fram hemma av amatörer, inte i ett laboratorium av vetenskapare. Och båda har väl uppstått spontant - tom. norrmän torde inte ha vetat, för hundratals år sedan, att de behövde just S. cerevisiae för sitt öl och var den skulle hämtas.

Detta gäller gäller för de flesta jäststammar, så du bekräftar alltså att det inte finns någon specifik koppling till just kveik.

Så är det omöjligt att en surdeg kunde innehålla S. cerevisiae? Är det detta som gör den fundamentalt annorlunda?

Det har jag inte påstått, hurså? Men det är ju upp till dig att motivera varför just surdeg skulle vara upphovet till kveik. Det går inget vidare. Men jag fattar, det är din pet theory, du vill inte släppa taget om den.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kveik och surdeg

Inläggav Nelari » onsdag 2019-10-23 19:29

ekstedt skrev:det är ju upp till dig att motivera varför just surdeg skulle vara upphovet till kveik. Det går inget vidare. Men jag fattar, det är din pet theory, du vill inte släppa taget om den.
Jag är fullt beredd att "släppa taget om" teorin när jag ser en tillförlitlig källa som säger att det är omöjligt att "surdeg skulle vara upphovet till kveik". Känner du till en sådan källa?
Nelari
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: söndag 2016-05-15 08:46

Re: Kveik och surdeg

Inläggav assistredo » onsdag 2019-10-23 22:16

Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Kveik och surdeg

Inläggav ekstedt » torsdag 2019-10-24 08:41

Nelari skrev:Jag är fullt beredd att "släppa taget om" teorin när jag ser en tillförlitlig källa som säger att det är omöjligt att "surdeg skulle vara upphovet till kveik". Känner du till en sådan källa?


Varför skulle det finnas det?

Det är väl inte omöjligt med enhörningar, storsjöodjuret, bigfoot eller besökande rymdaliens heller.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kveik och surdeg

Inläggav ekstedt » torsdag 2019-10-24 10:10

assistredo skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvist_om_p%C3%A5vens_sk%C3%A4gg


Mjo, allt som behöver sägas sades väl av Djonk i inlägget 2019-10-18 00:05. Sedan har det mest varit goddag yxskaft från TS.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kveik och surdeg

Inläggav Djonk » fredag 2019-10-25 17:27

Det här hade Garshol att säga om saken på Facebook när samma teori dök upp i kveik-gruppen:

Surdeigsgjær er neppe opphavet til kveik, i og med at kveik stammer fra kontinental ølgjær.


Något han har skrivit mer om på http://www.garshol.priv.no/blog/391.html
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kveik och surdeg

Inläggav ekstedt » fredag 2019-10-25 20:04

Djonk skrev:Något han har skrivit mer om på http://www.garshol.priv.no/blog/391.html


Det där var väldigt intressant.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster

cron