Torrhumling på jästkakan?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Velvetize » söndag 2019-09-08 19:55

Torrhumlade idag men nu ligger all pellets på den flytande jästkakan.
Tror ni pelletsen löser upp sig snabbt ändå eller ska man veva till lite eller skaka om hinken?
Spontant känns det ju som om man vill låta hinken vara för att inte röra upp massa grums.

Kolla bild!

https://forumbilder.com/i/rdAS
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Snow » söndag 2019-09-08 20:48

Velvetize skrev:Torrhumlade idag men nu ligger all pellets på den flytande jästkakan.
Tror ni pelletsen löser upp sig snabbt ändå eller ska man veva till lite eller skaka om hinken?
Spontant känns det ju som om man vill låta hinken vara för att inte röra upp massa grums.

Kolla bild!

https://forumbilder.com/i/rdAS


Hur länge har den jäst och vad är det för jäst?
Sån där kaka har jag aldrig haft iallafall
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Velvetize » söndag 2019-09-08 21:23

Snow skrev:
Velvetize skrev:Torrhumlade idag men nu ligger all pellets på den flytande jästkakan.
Tror ni pelletsen löser upp sig snabbt ändå eller ska man veva till lite eller skaka om hinken?
Spontant känns det ju som om man vill låta hinken vara för att inte röra upp massa grums.

Kolla bild!

https://forumbilder.com/i/rdAS


Hur länge har den jäst och vad är det för jäst?
Sån där kaka har jag aldrig haft iallafall



Den har jäst 14 dagar precis. Och jästen är Safale us-05.
Har en tidigare tråd angående varför jästen beter sig olika för mig.
viewtopic.php?f=5&t=16169

Jag fattar inte heller varför jästen beter sig så ibland. Har bryggt så många gånger av samma sorts öl och nästan hälften av gångerna blir den så här. Har även hänt när jag bryggt andra sorts öl med andra sorters jäst.
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Djonk » söndag 2019-09-08 21:30

Spännande. Jag skulle pytsa i co2 och sen skaka runt, där uppe gör ju humlen ingen nytta. Alternativet nästa gång kan vara att skopa bort ytskiktet med en desinficerad sked.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Velvetize » söndag 2019-09-08 21:34

Djonk skrev:Spännande. Jag skulle pytsa i co2 och sen skaka runt, där uppe gör ju humlen ingen nytta. Alternativet nästa gång kan vara att skopa bort ytskiktet med en desinficerad sked.


Hur ska jag pytsa i co2?
Rycka jäsröret och trycka i där, sen stoppa i röret igen?

Och varför? Vad gör co2n?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Djonk » söndag 2019-09-08 21:54

Ja genom hållet för jäsröret eller om du lyfter försiktigt på locket. Det är för att blåsa ur så mycket som möjligt av syret som kom kom in när du torrhumlade. Antagligen är det inte mycket men även lite kan göra skada och att skaka underlättar ju för syret att komma åt vörten.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Snow » söndag 2019-09-08 22:49

Jag skulle nog oxå pytsat på med co, men rört ner humlen försiktigt med steril slev. Är det färdigjäst så kanske det kan vara värt att
sleva upp jästen som sagt. Två veckor brukar ju vara mer än väl tid för 05:an.

Ska bli intressant, jag har en batch på jäsning med just 05:an, satte den igår, och torrhumlingen åker i till helgen skulle jag tro, kollar hur det ser ut
då. Kan dock inte påminna mig att jag haft sånna där flytande kakor.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Bee » måndag 2019-09-09 09:25

Ölet är ju inte färdigjäst, du torrhumlade nog lite tidigt. US-05 brukar inte bilda ett hårt skikt vid färdig jäsning.
Så småningom kommer jästen falla och humlen också
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Velvetize » måndag 2019-09-09 11:29

Bee skrev:Ölet är ju inte färdigjäst, du torrhumlade nog lite tidigt. US-05 brukar inte bilda ett hårt skikt vid färdig jäsning.
Så småningom kommer jästen falla och humlen också


Det har du rätt i!
Men den hade slutat bubbla som den alltid brukat göra rumt 14 dagar så jag trodde det va slutputtrat.
Jag pyttsade i co2 och skakade runt jästunnan.
Nu bubblar det på som bara den igen. Och större delen av jästen åkte till botten.
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Bee » måndag 2019-09-09 13:01

Velvetize skrev:Det har du rätt i!
Men den hade slutat bubbla som den alltid brukat göra rumt 14 dagar så jag trodde det va slutputtrat.
Jag pyttsade i co2 och skakade runt jästunnan.
Nu bubblar det på som bara den igen. Och större delen av jästen åkte till botten.

14 dagar! Då ska det jäst klart. (nästan lite sent för torrhumling)
Konstigt att jästen fortfarande låg på toppen.
Själv brukar jag torrhumla dag 5-7 beroende på OG och aktiviteten i jäsröret. Egentligen är det aktiviteten i jäsröret som bestämmer. När det går ner till att bubbla var 30:e sekund så kör jag torrhumling, då är jästen i slutfasen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Torrhumling på jästkakan?

Inläggav Velvetize » måndag 2019-09-09 16:21

Bee skrev:
Velvetize skrev:Det har du rätt i!
Men den hade slutat bubbla som den alltid brukat göra rumt 14 dagar så jag trodde det va slutputtrat.
Jag pyttsade i co2 och skakade runt jästunnan.
Nu bubblar det på som bara den igen. Och större delen av jästen åkte till botten.

14 dagar! Då ska det jäst klart. (nästan lite sent för torrhumling)
Konstigt att jästen fortfarande låg på toppen.
Själv brukar jag torrhumla dag 5-7 beroende på OG och aktiviteten i jäsröret. Egentligen är det aktiviteten i jäsröret som bestämmer. När det går ner till att bubbla var 30:e sekund så kör jag torrhumling, då är jästen i slutfasen.



Ok! Jag brukar Torrhumla 10-12 dagar efter kok. Blev några dagar senare nu. Men kansle ska börja tidigare än då.
Nu efter ett par timmar har det redan slutat bubbla igen. Va väl att jag drog runt allt som gjorde att det började bubbla en stund. Så den är väl färdigjäst antar jag. Allt förutom lite humle ligger på botten nu iaf.
Såååå sugen på ett svar varför min jäst beter sig som svampig på ytan ibland. Ofta sjunker den ner till botten även när den blir svampig., men inte alltid.
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 93 gäster

cron