Odla surölsjäst från flaska

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Odla surölsjäst från flaska

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2019-09-04 21:54

Smakade en fantastiskt god suröl (White Hag - BA Beann Gulbann) i helgen och kände mig tvungen att ta reda på jästen i botten. Min erfarenhet av hantverket som hör suröl till är ytterst begränsat, så jag har några funderingar.
    1 - Såhär tre dagar efter att jag gjorde i ordning en förkultur ser jästen ut att ha vuxit till sig ganska väl. Det är dock fortfarande ett tunt lager skum som simmar på ytan. Skummet är väldigt tunt - inte som det man hittar hos alejäst alltså - jag undrar därför om det helt enkelt är så (bakterie?)/jäststammen ska se ut och det fortfarande jäser, eller om skummet, mest troligen, beror på andra faktorer.
    2 - Vilka bakterier och/eller jäststammar kan det röra sig om. Får man med allt som användes vid jäsningen av ovan nämnda öl, eller finns det beståndsdelar som inte låter sig odlas på det sätt jag har beskrivit?
    3 - Alla tips på sådant som är värt att tänka på är välkomna.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Odla surölsjäst från flaska

Inläggav Djonk » onsdag 2019-09-04 23:56

I vanliga fall är det mjölksyrebakterier som står för merparten av den extra syran i suröl, inte jästen. Beror på hur White Hag har gjort men det finns nog goda chanser att det finns allt möjligt i din förkultur, se http://www.milkthefunk.com/wiki/Mixed_Fermentation (och stressad jäst)

..däremot lär det inte vara i samma proportioner som när de bryggde, det är svårare att klona ett suröl eftersom du behöver veta mer om hela processen. Ett exempel: http://brulosophy.com/2018/05/14/mixed- ... t-results/

Enklare/snabbare sätt att brygga suröl: http://brulosophy.com/2016/11/14/boil-v ... t-results/ (jag har använt 10ml proviva superfrukt per liter vört istället för kapslar). Oavsett är din förkultur klar att användas om du väljer att göra det. Räkna då med att det tar lång tid innan ölet är redo att förpackas. Lycka till och undvik flaskbomber :D
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Bee » fredag 2019-09-06 09:29

Låt förkulturen stå en vecka och fyll sen på med mer vört, gärna dextrin och stärkelserik vört. I början är det jäst som är mest aktiv, men då den legat länge i suröl kan den vara rätt trött, bakterierna kommer igång allt eftersom och blir dominanta. Antagligen kommer det ta flera veckor innan du kan provsmaka och få med alla organismers smakbidrag.

@ekstedt kanske har bättre input.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2019-09-11 20:05

Några bra tips ändå såhär långt, tack för det!
Låt säga att jag har väntat tillräckligt länge, kommer bakterierna också ha ramlat till botten eller kommer de simma ovanpå, eller behöver jag ta hand om hela förkulturen som den är för att det inte går att veta?
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Bee » torsdag 2019-09-12 10:45

Behandla den som en vanlig förkultur. Pelicelet är bakteriernas skydd mot syre, alternativt hinnjäst som ligger på toppen. Är förkulturen klar/blank så ligger allt på botten.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier