Kallkrasha och trycksätta fat?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav skyking » måndag 2019-09-02 08:21

Jäste skrev:Tack för svar! Jag förstår. Det låter som det smidigaste skulle vara att ha en lagringskyl för faten.....
Hur gör ni själva, ni som har fat?


Nu har byggt en kyl/kegerator med plats för 5 1/2 fat, jag jäser i partycooler. Förr hade jag en dedikerad kyl för att förvara öl som var "på" och jäste i rumstemperatur.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Jäste » måndag 2019-09-02 09:45

Saint skrev:Trycksätter, ställer in i kylen, väntar några dagar.....dricker. Gör det inte svårare än det är

Hehe, nej jag försöker inte krångla till det. Det svåraste är väl att dricka upp 19 liter innan nästa jäshink ska in i kylen på ca 17-22 grader. Jag kallkrashar även i samma kyl (0°), så det blir olika tempförhållanden för fat/faten. Så ett scenario skulle kunna vara att jag har en IPA samt imp Stout på fat i kylen, och sedan behöver en kontrollerad jästemp för ny brygd. De tre alternativen jag ser då är:
1. Dricka upp all öl i faten.
2. Låta faten vara kvar i 17-22° under de två veckorna som primären bubblar.
3. Ställa ut faten i rumstemp under de två veckorna som primären bubblar.

Ett fjärde alternativ är då en lagringskyl för faten.

Ska tilläggas att jag ännu inte börjat med fat, utan ska fata för första gången om ett par veckor.
Möjligtvis går min OCD-hjärna på högvarv, men jag vill ju inte sabba något pga för kraftiga temperaturskillnader...
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav skyking » måndag 2019-09-02 09:55

Jäste skrev:Tack för svar! Jag förstår. Det låter som det smidigaste skulle vara att ha en lagringskyl för faten.....
Hur gör ni själva, ni som har fat?


Min lösning är kanske lite överambitiös, ingenting för fat-newbie alltså. Jag har byggt en dedikerad ölkyl/kegerator med plats för 5 1/2 fat, jäser i partycooler. Förr hade jag en dedikerad kyl för faten och jäste i rumstemperatur.

Man kan tänka sig ett antal olika lösningar om man bara har en kyl att använda för bryggningen, men smidigast är nog att ha två (om man inte finner sig i att jäsa i rumstemperatur).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav skyking » måndag 2019-09-02 10:12

Jäste skrev:
Saint skrev:Trycksätter, ställer in i kylen, väntar några dagar.....dricker. Gör det inte svårare än det är

Hehe, nej jag försöker inte krångla till det. Det svåraste är väl att dricka upp 19 liter innan nästa jäshink ska in i kylen på ca 17-22 grader. Jag kallkrashar även i samma kyl (0°), så det blir olika tempförhållanden för fat/faten. Så ett scenario skulle kunna vara att jag har en IPA samt imp Stout på fat i kylen, och sedan behöver en kontrollerad jästemp för ny brygd. De tre alternativen jag ser då är:
1. Dricka upp all öl i faten.
2. Låta faten vara kvar i 17-22° under de två veckorna som primären bubblar.
3. Ställa ut faten i rumstemp under de två veckorna som primären bubblar.

Ett fjärde alternativ är då en lagringskyl för faten.

Ska tilläggas att jag ännu inte börjat med fat, utan ska fata för första gången om ett par veckor.
Möjligtvis går min OCD-hjärna på högvarv, men jag vill ju inte sabba något pga för kraftiga temperaturskillnader...


Ett alternativ skulle kunna vara att fortsätta med flaskor även efter du börjat fata. Om du absolut inte vill jäsa i rumstemperatur så kan fat i kylen innebära uppehåll i bryggningen. I kombination med flaskning så kan tömda fat innebära att du ändå inte är helt torrlagd.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Saint » måndag 2019-09-02 14:58

Börja för f-n inte att krångla med att lyfta ut fat i parti och minut för att krascha. Jäs i rumstemp och skit i att krasch tills du har skaffat en dedikerat kyl med temperaturstyrning. Det största skillnaden kommer du absolut att märka vid bytet till fat. Har du ett rum med jämn temp så kommer du att kunna jäsa utmärkt öl. Dessutom kommer ölen klarna i fatet efter några dagar ändå.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Jäste » måndag 2019-09-02 17:31

Jag har redan temperaturstyrd kyl via stc1000, det är därför det är så smidigt att jäsa och kallkrasha i en styrd miljö. Däremot fatlagring i samma omväxlande miljö är det som jag funderar på. Jag kan absolut jäsa i rumstemp och strunta i att krascha, men då kommer kylen endast ombesörja lagring av fat. Tanken med stc:n är ju att styra tempen för t.ex lager, eller uppstegring av jästemp på andra öl. Det är det jag vill ha den till.
Så funderingen kvarstår faktiskt, trots en del svar. När fatet är färdigkolsyrat i en ca 4-gradig miljö i kylen, kan man då koppla ur regulatorn och förvara fatet två veckor i samma kyl, men där tempen ändras till 17-grader pga jäsning av ny öl?
Efter 0-gradig krasch och en ny fatning, kommer det alltså stå TVÅ fat i kylen. Temperaturen ändras då till ca 4-grader igen, för att lagra å smaka av fram tills nästa jäsning av ny öl. Pallar ölet temperaturskillnaderna?
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Djonk » måndag 2019-09-02 18:53

Ölet tar inte skada. Testa, det värsta som kan hända är att du fått över/underkolsyrad öl och att det tar lite tid/ansträngning att få tillbaka önskad nivå.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Snow » måndag 2019-09-02 21:32

skyking skrev:
Snow skrev:Något att tänka på är att om du kallkrashar i ett fat för att få blankt öl, så är det stor risk
att kolsyrebubblor som frigörs du drar med sig bottenslam upp och förstör kallkrashen
om du av någon anledning sänker trycket, tex vid servering.

Ska du mottrycksfylla till flaska så är det TOK-viktigt att inte sänka trycket i fatet som bärsen
flyttas från.

/Cheers


Blir inte det problematiskt då man väl sänker temperaturen inför tappning? Eller var det bara omedelbart innan tappningen du avsåg?


Alltså, jag tänker rent generellt, om du har bottensats som du fått efter kallkrash, eller för den delen lagring så upplever jag att
kolsyran vid trycksänkning eller tex öppning av flaska så drar kolsyran upp bottensatsen,

Jag köpte en bärs i Jönköping (på Bishop Arms) förra veckan som var flaskjäst. Den hade ovanligt mycket kolsyra, hann nästan se det i tid så han slå upp större delen av flaskan, men man såg tydligt att bubblet drog upp bottensatsen.

Samma problem har jag fått när jag skulle mottrycksfylla från fat och gasen i drivflaskan tog slut så att det blev en trycksänkning i fatet, det slutade med ruskigt grumlig bärs från det fatet.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Saint » tisdag 2019-09-03 08:44

Jäste skrev:Jag har redan temperaturstyrd kyl via stc1000, det är därför det är så smidigt att jäsa och kallkrasha i en styrd miljö. Däremot fatlagring i samma omväxlande miljö är det som jag funderar på. Jag kan absolut jäsa i rumstemp och strunta i att krascha, men då kommer kylen endast ombesörja lagring av fat. Tanken med stc:n är ju att styra tempen för t.ex lager, eller uppstegring av jästemp på andra öl. Det är det jag vill ha den till.
Så funderingen kvarstår faktiskt, trots en del svar. När fatet är färdigkolsyrat i en ca 4-gradig miljö i kylen, kan man då koppla ur regulatorn och förvara fatet två veckor i samma kyl, men där tempen ändras till 17-grader pga jäsning av ny öl?
Efter 0-gradig krasch och en ny fatning, kommer det alltså stå TVÅ fat i kylen. Temperaturen ändras då till ca 4-grader igen, för att lagra å smaka av fram tills nästa jäsning av ny öl. Pallar ölet temperaturskillnaderna?


Det håller inte i längden. Nog klarar säkert ölen tempskillnaden men du har praktiska problem. Du kommer ofrånkomligen att komma till en punkt där du vill jäsa öl men samtidigt har halvfyllda fat kylen.
Ska du ta ut faten då och inte dricka från dem under jäsperioden? Sedan när du har jäst klart och kraschat så har du inte fat att fylla eftersom du inte har druckit ur dem.
Köp en till kyl eller jäs i rumstemp och skit i krasch. Det är ingen skillnad bara du har ett rum med jämn, inte så hög temp.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Kallkrasha och trycksätta fat?

Inläggav Djonk » tisdag 2019-09-03 09:43

Ytterligare alternativ för jäsningen:

https://homebrewacademy.com/swamp-cooler-homebrew/ (går att använda utan is om man bara behöver lite svalare)

Och/eller https://www.olkompaniet.se/overtrycksventil om du jäser i fat, sägs göra högre temperaturer mer förlåtande.

Sen jästval såklart.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron