Hembryggaren, IPA receptet senaste numret

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Inläggav ramsus » tisdag 2019-07-09 10:58

Är det nån som läst/kollat på receptet på den engelska IPA:n i senaste numret av Hembryggaren? Jag blev sugen på att brygga nåt liknande men blev osäker om receptet är helt rätt återgivet, humlingen verkar vara lite over the top för den batchstorlek som nämns (10 liter). Är det nån kunnig som har tidningen som kan säga om det är rimligt/orimligt? Sidan 17...Eronssons engelska IPA.
ramsus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav staf » fredag 2019-07-12 20:39

Lite i överkant kanske men inte överdrivet mycket. Inget läggs ju i när det faktiskt kokar så det bidrar ju inte till bitterheten så mycket.

Själv har jag precis torrhumlat en sats NEIPA som har ca samma proportioner. För en 21L sats hade jag ca 200g humle totalt i whirlpool efter koket och lade idag i 150g för torrhumling
staf
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Hembryggaren, IPA receptet senaste numret

Inläggav ramsus » fredag 2019-07-12 21:52

Okej, tack för svaret! Det är i alla fall rejält mycket mer än vad jag har humlat hitills i engelska öl, vilket fick mig att tro att antingen så är det fel i receptet eller så har jag gjort "fel" förut..

Men tittar man efter andra recept så verkar t.ex. torrhumlingen vara ganska mycket mindre oftast. T.ex. den från https://byo.com/article/brewing-british-ipa/, för en 19 liters sats använder man där ca 50 gram totalt till torrhumling...här är det dubbla mängden till halva satsen. Jag kanske är för försiktig när det gäller humlingen i den engelska varianten :lol:
ramsus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav ekstedt » lördag 2019-07-13 09:05

Det låter som ett tryckfel. Det ska inte vara neipa-torrhumling i en engelsk ipa.

Senaste numret förresten, när kom det? Jag har inte fått något.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav ramsus » lördag 2019-07-13 09:23

Nej jag misstänkte att det kan vara nåt tryckfel eller fel återgivet på något sätt. Jag har för mig att jag fick tidningen i slutet på förra veckan?
ramsus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav staf » lördag 2019-07-13 09:27

För en vecka sen typ som den trilla in på posten. Lite oklart nu i semestern men tror det var då.

Håller med om att det låter lite som brott mot stilguiden vilket ju är konstigt i en artikel om en specifik stil. Fick dessutom 6,7% istället för 6% samt 21 IBU istället för 50 nu när jag testade lägga in receptet i Brewfather. Men är ölen god så.. (Har inte testat den)
staf
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav ekstedt » lördag 2019-07-13 09:38

Kan förstås vara intressant med England New England IPA. Men precis som du säger så handlar det om en stiltypisk engelsk ipa, och då måste det vara tryckfel. Kanske har blivit en nolla för mycket.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2019-07-23 12:33

Jag reagerade som ni på den massiva mängden humle, men också att det är 10% crystal 240 i receptet, när det i artikeln nämns att man lämpligast håller sig under 150 ebc.

Jag är dock osäker på om humlen är tryckfel, har för mig det står 15g/l som aromhumle i artikeln. I mina öron låter det väldigt extremt för stiltypen.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav ekstedt » tisdag 2019-07-23 15:58

Hela den öltypsdeffen känns för övrigt märklig, med sina höga färgvärden och krav på karamellmalt. Stämmer inte in alls på majoriteten av engelska ipor jag har provat, exempelvis Marstons Old Empire eller Ridgeway IPA. Fuller's IPA stämmer väl hyfsat.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav Grindcrusher » onsdag 2019-07-24 08:31

Känns som att det fattas ett konsensus på ön över hur en engelsk ipa ska vara. Ganska stort spann mellan Greene Kick, Whiteshield och Meantime IPA t.ex. De ipor jag brukar dricka i sydväst brukar snarare vara ordinary bitters enligt shbfs typdefinition. Dessutom blandas allt upp med amerikanifierade versioner.

Även intressant att referensölen i SHBFs typdefinitioner skiljer sig såpass. Brunel IPA och Oppigårds Golden Ale är ganska olika typer av öl, där Oppigårds absolut inte klarar i färgdefinitionen.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Hellan » torsdag 2019-10-03 19:55

Tror ej att det är tryckfel. I en av Eronsons böcker finns recept på Engelsk IPA, där han torrhumlar med 400 gram till 19 liter färdig öl (23l efter kok), då har han dock bara en bittergiva i koket. Hej förresten :D
Hellan
Nybryggare
Nybryggare

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier