Torrhumla frågor

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Torrhumla frågor

Inläggav Smedol » torsdag 2019-04-04 11:39

Har precis bryggt en IPA och har lite frågor om torrhumle.
Brukar normalt jäsa min öl i 14 dagar vid 18 grader.
Använder ofta US-05 jästen.

1. Efter hur många dagar kan man tillföra humlen?
2. Hur länge kan den ligga i vörten, när blir det förlänge?
3. Ska humlen ligga i till när man buteljera eller kan "ska" man ta upp humlen några dagar innan?
4. Kottar är väl att föredra, funkar det lika bra med pellets?
5. Blir det mycket "rester" eller sjunker det till botten i jäskärlet? (Tänkte använda humlepåse)

Tack på förhand Håkan
Smedol
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2016-01-30 01:38

Re: Torrhumla frågor

Inläggav Djonk » torsdag 2019-04-04 13:43

Som jag förstår det:

1. Omgående om du vill, vanligt i NEIPA. Annars brukar man vänta någon dag åtminstone.
2. Verkar inte finnas något bra svar på när det är för länge, däremot att 2-3 dagar räcker för att få ut smaken.
3. Valfritt
4-5. Kottar med humepåse, lösa pellets om du kan kallkrascha så blir det minimalt med rester.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumla frågor

Inläggav Smedol » lördag 2019-04-06 09:05

Tack för jätte bra svar.

Har några mer funderingar :D
Bryggde en öl i söndags och tänkte torrhumla söndagen efter när det gått 7 dagar.
Och sen låta humlen ligga i tills nästa söndag, 7 dagar senare totalt 14 dagar.
Skulle det kunna funka bra?

Tack på förhand Håkan
Smedol
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2016-01-30 01:38

Re: Torrhumla frågor

Inläggav Hövdingen » lördag 2019-04-06 12:33

Det ska inte vara några problem :) Ju närmare du dricker ölet desto bättre. Ingen idé att torrhumla och sen låta stå för länge. Då börjar smak/arom avta.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Torrhumla frågor

Inläggav Skogstorpsbryggarn » onsdag 2019-05-08 14:52

Efter ett antal mer eller mindre misslyckade torrhumlingar pga oxidering och grässmak på ölen gör jag så här:

1. Efter hur många dagar kan man tillföra humlen?
Jag kör i det i finmaskig och stor påse med tyngder efter 3-5 dagar när det fortfarande finns viss men rätt liten jäsaktivitet för att om möjligt undvika oxidering.
2. Hur länge kan den ligga i vörten, när blir det förlänge? 7 dagar nämns ofta som gräns, jag kör 4-5 dagar. Finns många åsikter här...
3. Ska humlen ligga i till när man buteljera eller kan "ska" man ta upp humlen några dagar innan? Utifrån ovan, och att jag vill att det ska stå i primären minst 2 veckor för att bli "färdigt" och inte vill tappa om, så har jag börjat ta upp humlepåsen efter de 7-10 dagar som gått enl punkt 1 och 2 och sen låta det stå tills det är "klart".
4. Kottar är väl att föredra, funkar det lika bra med pellets? Jag kör pellets i påse. Går nog minst lika bra att köra utan påse, men jag har inte möjlighet till fullständig kallkrasch utan får nöja mig med 10-12 gr i några dagar vilket inte skulle ta hand om all lös humle fullt ut.
5. Blir det mycket "rester" eller sjunker det till botten i jäskärlet? (Tänkte använda humlepåse). Se punkt 4. Jag ställer mina öl i 10-12 grader i några dagar innan tappning för att bidra till klarare öl. Jag har också testat att tillsätta lite gelatin efter nåt dygn i svalare temp och sen låta det stå så några dagar innan flaskning/primning om jag inte ska återanvända jästen. Funkar mycket bra och det blir klart mindre bottensats i flaskorna. En del hävdar att gelatin tar bort humlesmak, men håller inte med om att det är någon påtaglig skillnad. Kunde jag kallkrascha ner mot 0 gr skulle jag köra i pellets utan påse eftersom humlen då sjunker vid kallkraschen.

Nackdelen med den metod jag kör är att jag kör i humlepåsen ihop med hela jästkakan samt att jag öppnar jäshink för urplockning och släpper in syre när jäsning avtagit/slutat. Övriga varianter jag testat har dock medfört ännu mer oxideringsrisk. Med min utrustning så känns detta mest rätt, men öppen för och intresserad av idéer om förbättringar och alternativ.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Torrhumla frågor

Inläggav Djonk » onsdag 2019-05-08 15:06

Jag 'kallkraschar' också ganska varmt, några dagar i 4-8C. Tycker att pellets sjunker undan bra, men det brukar vara lite simmigt på botten, inte så kompakt som man kanske kunde önska.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumla frågor

Inläggav Skogstorpsbryggarn » torsdag 2019-05-09 21:04

Har sett i flera trådar och på annat håll på webben att en del kör i CO2 via sodastream-patron för att minimera syrekontakt vid omtapp, torrhumling, flaskning osv. Hur riggas det enklast om man inte har fatsystem? Har sett CO2 flusher för typ 700kr, men tänker att det måste gå att lösa billigare o enklare. Nån som byggt nåt alt annan lösning som bara kräver en 425-grams patron, slang, kopplingar mm?
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Torrhumla frågor

Inläggav Djonk » torsdag 2019-05-09 21:23

Jag sätter bara en PE-slang direkt på sodastream-maskinen. Gör stor skillnad, lite bökigt att blåsa varje flaska men värt det för välhumlad öl.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumla frågor

Inläggav Skogstorpsbryggarn » torsdag 2019-05-09 21:59

Ok! Ibland är det enkla det geniala :D
Känns ju som en klockren och enkel lösning om man "bara" ska blåsa i CO2 i jäshinkar och flaskor för att undvika syrekontakt. Provar direkt, har en IPA på jäsning som jag behöver plocka ur torrhumlen från. Känns bra att kunna köra i lite CO2 efter att jag öppnat och plockat humlen. Blir att fylla flaskor också när det är dags för flaskning.

Har klarat mig bra på sistone vad gäller oxidering, men det här känns som en extra försäkring för något längre hållbarhet. Tack.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster

cron