Hur lagrar ni er öl?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Hur lagrar ni er öl?

Inläggav Rotsac » fredag 2019-03-29 16:05

Grindcrusher skrev:För flaskor har jag en separat kyl med sval. För öl jag vill att de ska behålla smakprofilen så länge som möjligt stoppar jag dem i den övre delen av kylen, där kryper det nästan ner mot 0c. Flaskor jag vill "lagra" för att de ska få en lagrad karaktär stoppar jag i botten av kylen, där är det ca 12c


Det var ett märkligt kylskåp...

Kall luft sjunker nedåt.
Den kallaste platsen i ett kylskåp brukar vara längst ned, inte sällan i en hylla i kylskåpsdörren.

I mitt kylskåp -för matvaror- är temperaturen i Celsiusgrader på de olika hyllorna:
8
4
6
4
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Hur lagrar ni er öl?

Inläggav Grindcrusher » fredag 2019-03-29 19:49

Rotsac skrev:Det var ett märkligt kylskåp...

Kall luft sjunker nedåt.
Den kallaste platsen i ett kylskåp brukar vara längst ned, inte sällan i en hylla i kylskåpsdörren.

I mitt kylskåp -för matvaror- är temperaturen i Celsiusgrader på de olika hyllorna:
8
4
6
4


Tanken är nog att kylan från den övre delen (som har ett kylaggregat) ska rasa ner och göra det svalt i den under delen (som inte har något kylaggregat).
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Hur lagrar ni er öl?

Inläggav Djonk » fredag 2019-03-29 22:51

Mina kylskåp kan ha lite frost högst upp, längst ner finns lådor för grönsaker som håller sig frostfria.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hur lagrar ni er öl?

Inläggav Bönan » måndag 2019-04-01 05:33

i 5+ grader i corneliusfat, tills det är slut, och med facit i hand, brukar inte det ta länge
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster