Hur torrhumlar ni i primären?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Bee » torsdag 2019-03-07 17:04

Jäste skrev:Dilemmat jag hamnat i, är att jag nu är på dag 5 med humlen, och att det fortfarande kommer magiska bubblor.


Klassisk nybörjarfundering. Det kan bubbla långt efter att det är klart. Beroende på mängden löst kolsyra i ölet, temperatur, lufttryck, mm. Erfarenhet, SG mätningar och provsmakning hjälper dig avgöra om jäsningen är färdig.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Jäste » tisdag 2019-03-19 22:18

Uppdatering:
10 dagar på flaska nu. Tycker jag varit noggrann med Starsan och hygien. Rengjorda flaskor, stoppat ner carbonation drops med desinficerad pincett och blåst ur varje flaska med slang kopplad till soda stream.
Nu verkar flertalet bli sk ”gushers”. Håller jag upp flaskorna i rätt belysning så ser jag partiklar som ”bubblar” runt i flaskan. Ölet blir givetvis avslaget i glas och smakar inte gott. Fattar inte vad som gått fel i processen. Ska plocka isär kranar på elgryta,jäskärl,flaskfyllare och försöka igen. Någon som har fått gusher-batcher och vet vad ni förändrat för att eliminera infektion? Ölet var utjäst på 1.016 ett par dagar innan 2 dygns kallkrasch.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Djonk » tisdag 2019-03-19 23:12

Har haft gusher en gång men inte på grund av infektion utan för tidig flaskning. Menar du att bottensatsen virvlar upp när du öppnar flaskan eller att det pågår aktivitet med kapsylen på? Ett tips är i alla fall att pysa ur flaskorna försiktigt upprepade gånger genom att rucka på kapsylerna lite (men utan att öppna). När du har fått normalt tryck i flaskorna slipper du att bottensatsen virvlar upp, smakar det ändå dåligt kan det ändå vara värt att spara flaskorna - med lite tur kanske lagring gör ölen drickbar.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Jäste » tisdag 2019-03-19 23:55

Det pågår aktivitet med kapsylen på, och det blir en liten fontän när kapsylen åker av. Ibland skummar det över och på nån flaska så har skummet precis klarat sig i flaskhalsen. Något bättre när den är rejält kyld. Jag har ju nu inte öppnat jättemånga eftersom de bara stått 10 dagar. Dock ser de flesta flaskor oroväckande ut vad gäller ”aktivitet” med kapsyl på.
Hur länge är det värt att lagra en torrhumlad IPA?
Hur mycket bättre kan den bli efter säg 4 veckor på flaska? Den lagras ju inte som en Stout t.ex.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Djonk » onsdag 2019-03-20 00:53

Humlesmaken blir bara sämre tills den försvinner, men kvar kanske du får ett grundöl som smakar ok eller spännande med lite tur. Har bara varit med om en infektion (vid ett annat tillfälle) men den blev faktiskt bättre efter ett par månader än provet som togs vid flaskning.. bara ett helt annat öl såklart. Alternativt kan du ju låta flaskorna stå kallt och dricka så fort du kan om du tycker att de går an på det viset.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Saint » onsdag 2019-03-20 09:15

Jäste skrev:Uppdatering:
10 dagar på flaska nu. Tycker jag varit noggrann med Starsan och hygien. Rengjorda flaskor, stoppat ner carbonation drops med desinficerad pincett och blåst ur varje flaska med slang kopplad till soda stream.
Nu verkar flertalet bli sk ”gushers”. Håller jag upp flaskorna i rätt belysning så ser jag partiklar som ”bubblar” runt i flaskan. Ölet blir givetvis avslaget i glas och smakar inte gott. Fattar inte vad som gått fel i processen. Ska plocka isär kranar på elgryta,jäskärl,flaskfyllare och försöka igen. Någon som har fått gusher-batcher och vet vad ni förändrat för att eliminera infektion? Ölet var utjäst på 1.016 ett par dagar innan 2 dygns kallkrasch.


Hur mycket socker/liter använde du för priming? Partiklar är nog bara lite humlerester. Det kan du se i många kommersiella öl. Gushers på 1.016 tycker jag låter märkligt
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Jäste » torsdag 2019-03-21 00:16

Jag använde en carbonation drop per 33cl-flaska. Kylde en flaska några timmar idag, den bubblade inte över. Dock är smaken inte jättebra...alltså samma smak som de gushers jag öppnat. Svårt att tro att dessa blir bättre, men jag avvaktar några veckor innan de hälls ut i slasken.
Mina IPA-referenser är ju tyvärr Wylam,Cloudwater, Lervig, Old Nation osv, så det är ju dömt att misslyckas från början. Drickbart kan ju vara kul....Provar nog inte någon mer IPA förrän jag skaffat Corneliusfat, det ger bättre förutsättningar har jag förstått...
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Djonk » torsdag 2019-03-21 00:48

Några veckors hållbarhet ska inte vara oöverkomligt för flaskad IPA utan tjusig utrustning. Men visst är det mindre bekymmer att brygga öl där jäst eller specialmalt står i fokus :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Saint » torsdag 2019-03-21 09:07

Jäste skrev:Jag använde en carbonation drop per 33cl-flaska. Kylde en flaska några timmar idag, den bubblade inte över. Dock är smaken inte jättebra...alltså samma smak som de gushers jag öppnat. Svårt att tro att dessa blir bättre, men jag avvaktar några veckor innan de hälls ut i slasken.
Mina IPA-referenser är ju tyvärr Wylam,Cloudwater, Lervig, Old Nation osv, så det är ju dömt att misslyckas från början. Drickbart kan ju vara kul....Provar nog inte någon mer IPA förrän jag skaffat Corneliusfat, det ger bättre förutsättningar har jag förstått...


När du säger att det inte smakar bra hur smakar det då? Bittert, blöt kartong, kokta grönsaker? Har du ingen humlearom? Har färgen förändrats?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Jäste » torsdag 2019-03-21 13:18

Färgen ok, så ingen synlig oxidering ännu. Den förra blev som äppeljuice efter några veckor. (Från ljusgul till brun).
Felsmaken är svår att definiera, typ sötfruktig.
Jag är lite novis i felsmakssnurran, men det drar säkert åt oxidering igen.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Hur torrhumlar ni i primären?

Inläggav Djonk » torsdag 2019-03-21 23:00

Vad var det för jäst och temperatur? Fruktsallad har jag fått med US-05 över 22 grader.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster

cron