Brewly (torrjäst)

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Brewly (torrjäst)

Inläggav tcncc » torsdag 2019-02-28 12:43

niklas_n skrev:Helt klart intressant, kul med lite konkurrenter som dessutom är betydligt billigare.




Absolut! Speciellt med tanke på Fermentis löjliga prissättning på W-34/70..

tcncc
tcncc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: måndag 2015-08-03 17:58
Ort: Nyköping

Re: Brewly (torrjäst)

Inläggav Bönan » torsdag 2019-02-28 21:52

Kan inte påstå att jag märker skillnad mellan fermentis och brewly
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Brewly (torrjäst)

Inläggav assistredo » måndag 2019-03-04 23:58

assistredo skrev:Lite märkligt är det ändå att ett nytt jästproduktionsföretag i Sverige vill göra så lite väsen av sig.

tcncc skrev:Skulle det inte kunna vara Jästbolaget i Sollentuna (https://www.jastbolaget.se/produkter/), sysslar med tydligen med jäst för "bagerier, industri, vin-, öl- och spritproducenter"

Ja det är tydligen igen nykomling, mer än 150 år i Sverige, men dock inte så mycket väsen av specialprodukterna och kontraktstillverkningen av dessa. Deras små gula paket är nog miljontals svenskar bekanta med och de används ju också till gotlandsdricka och en del andra hemtillverkade alkoholprodukter :wink: :roll:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Brewly (torrjäst)

Inläggav Erik12 » onsdag 2021-04-28 13:19

Återupplivar en äldre tråd, beställde nyss två paket b4 english ale, förhoppningsvis är de hemma på fredag och jag kan prova en i en engelsk northern brown jag ska brygga på söndag . Någon som jäst med denna, vad kan jag förvänta mig? Tänkte mäska 67/60 min och jäsa på 19 c så det blir lite medium på de parametrarna och se var jag hamnar med tanke på AA, estrighet osv.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Brewly (torrjäst)

Inläggav Bönan » måndag 2021-05-03 17:04

För mig jag testat den, det är bra fart i den, jäser ganska snabbt, tror jag jäste min stout med denna
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Brewly (torrjäst)

Inläggav Erik12 » söndag 2021-06-13 07:09

Jag använde jästen i min brown ale, jag sjabblade lite med tidtagning och råkade mäska i 50 min ist för 60 och hamnade på ~70%AA och lite "tjockare" smak än tänkt. I övrigt nöjd, den jobbar snabbt och ger renare karaktär än s04 även om den definitvt efterlämnar en del "engelskhet" vilket jag ju är ute efter.
Jag flaskade för ett tag sedan in RIS jäst på den också som tuggade sig ner från 1.078 till 1.021 på drygt 5 dagar så behandlar man den rätt så jobbar den på riktigt bra som sagt. Kommer nog använda denna jäst som husjäst till porter/stout, brown ale och dylikt, det är ju alltid kul att stötta inhemsk produktion.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Brewly (torrjäst)

Inläggav ekstedt » söndag 2021-06-13 14:22

Erik12 skrev:Jag använde jästen i min brown ale, jag sjabblade lite med tidtagning och råkade mäska i 50 min ist för 60 och hamnade på ~70%AA och lite "tjockare" smak än tänkt. I övrigt nöjd, den jobbar snabbt och ger renare karaktär än s04 även om den definitvt efterlämnar en del "engelskhet" vilket jag ju är ute efter.
Jag flaskade för ett tag sedan in RIS jäst på den också som tuggade sig ner från 1.078 till 1.021 på drygt 5 dagar så behandlar man den rätt så jobbar den på riktigt bra som sagt. Kommer nog använda denna jäst som husjäst till porter/stout, brown ale och dylikt, det är ju alltid kul att stötta inhemsk produktion.


Att mäska i 50 eller 60 minuter spelar ingen som helst roll.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Brewly (torrjäst)

Inläggav Erik12 » söndag 2021-06-13 15:07

ekstedt skrev:
Erik12 skrev:Jag använde jästen i min brown ale, jag sjabblade lite med tidtagning och råkade mäska i 50 min ist för 60 och hamnade på ~70%AA och lite "tjockare" smak än tänkt. I övrigt nöjd, den jobbar snabbt och ger renare karaktär än s04 även om den definitvt efterlämnar en del "engelskhet" vilket jag ju är ute efter.
Jag flaskade för ett tag sedan in RIS jäst på den också som tuggade sig ner från 1.078 till 1.021 på drygt 5 dagar så behandlar man den rätt så jobbar den på riktigt bra som sagt. Kommer nog använda denna jäst som husjäst till porter/stout, brown ale och dylikt, det är ju alltid kul att stötta inhemsk produktion.


Att mäska i 50 eller 60 minuter spelar ingen som helst roll.


Nånting måste det ju vara, den kanske är känslig för maltotrios, I min RIS fick jag 73%AA med 8%rostat korn, 4%chokladmalt och 5%karamellmalt vilket ju är rätt bra utjäsning med den maltnotan, dock mäskade jag på 65c i 90 min.
Tänkte göra en porter nästa gång jag använder den och då provar jag nog att mäska 66c/75 min och förhoppningsvis få en utjäsning kring 75%
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Brewly (torrjäst)

Inläggav Erik12 » torsdag 2021-12-23 10:31

Lite uppdatering om deras Engelska jäst, jag har jäst en del med den och är väldigt nöjd, har nog hittat en ny allround husjäst för Brittisk öl.
Jäst runt 19-20c ger den en påtaglig men inte överdriven bärighet och lite stenfruktaromer, typ röda bär och färska plommon,jag tycker esterkaraktären påminner lite om Adnams öl. Jäst ner mot 17-18 är den mer clean även om en diskret fruktig arom kan finnas kvar. Passar därför till enligt mig till det mesta från bitter till skotska öltyper beroende på jästemp.
Tänk på att den är känslig för maltotrios, så mäska gärna under 67 och använd en gnutta socker, typ rörsocker eller invertsirap så jäser den till runt 75% AA.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 84 gäster