Vattenjustering

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vattenjustering

Inläggav Falkens » torsdag 2019-01-17 12:06

Capture.JPG

Någon som kan reda ut vad varje markering heter (på Svenska) i GULT och kanske länka till Humle.se
(Jag blir inte klok på dessa kemiska förkortningar etc.)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vattenjustering

Inläggav Djonk » torsdag 2019-01-17 12:39

Kalcium, magnesium, natrium, klorid, sulfat och vätekarbonat. Du hittar de tillsammans med annat, t.ex natriumklorid (koksalt).
Senast redigerad av Djonk torsdag 2019-01-17 14:59, redigerad totalt 1 gång.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vattenjustering

Inläggav skyking » torsdag 2019-01-17 13:18

För övrigt om du behöver fråga om detta så gissar jag att dina (teoretiska) kunskaper i vattenbehandling är bristfälliga. Du kan med andra ord behöva läsa in dig lite på hur det funkar.

Kortfattat så kommer jonerna alltid tillsammans med något annat och man måste räkna ut hur mycket av vart och ett som man får. T.ex. för koksalt så måste du räkna ut hur mycket natrium och klor det innehåller.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenjustering

Inläggav Falkens » torsdag 2019-01-17 13:34

skyking skrev:För övrigt om du behöver fråga om detta så gissar jag att dina (teoretiska) kunskaper i vattenbehandling är bristfälliga. Du kan med andra ord behöva läsa in dig lite på hur det funkar.

Kortfattat så kommer jonerna alltid tillsammans med något annat och man måste räkna ut hur mycket av vart och ett som man får. T.ex. för koksalt så måste du räkna ut hur mycket natrium och klor det innehåller.


Ja, det kan nog vara så men börja med joner etc. känns lite överkurs.
Jag frågar i ett annat forum i stället! Bara för man frågar så ska man inte utgå från att man inte kan eller vill. Jag ogillar typer som ska mästra hela tiden i stället för att svara på frågan. Jag har aldrig påstått att jag KAN eller är bra på det här utan jag var mer nyfiken på följande:

CaCO3
CaCl2

Det kommer säkert komma fler frågor kring detta från andra "nybörjare" men om du springer runt och mästrar och kör "besserwisser-stilen" så kommer f-n ingen våga fråga saker.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vattenjustering

Inläggav skyking » torsdag 2019-01-17 14:52

Falkens skrev:Ja, det kan nog vara så men börja med joner etc. känns lite överkurs.


Skillnad mellan joner och atomer är överkurs, definitivt. Jag tror ingen bryggare räknar på det där att det finns en eller två elektroner mer eller mindre.

Jag frågar i ett annat forum i stället! Bara för man frågar så ska man inte utgå från att man inte kan eller vill. Jag ogillar typer som ska mästra hela tiden i stället för att svara på frågan.


Det jag menar är inta att besserwissra utan påpeka det faktum att svaret på frågan kanske inte leder dig fram till målet. Du har fått svar på frågan från Djonk och borde i så fall vara nöjd?

Jag tycker bara det är på sin plats att påpeka att det kan finnas fler luckor i dina kunskaper om vattenbehandling och därför krävs en något mer utförlig utläggning för att reda ut det och jag tror inte att ett forum är bästa forum för en mer utgörlig redogörelse. Kanske man skulle ta och komplettera wikin?

Jag har aldrig påstått att jag KAN eller är bra på det här utan jag var mer nyfiken på följande:

CaCO3
CaCl2


Ja? Vad är det du är intresserad av? Kalciumkloriden står det iaf vad det ger för tillskott? Är du intresserad av vad kalciumkarbonatet ger så får jag det till 40mg/L (Ca) respektive 60mg/L (CO3), det tycker jag att humlegården hade kunnat skriva ut. Som sagt du kan inte få det ena utan att få det andra (vill du ha i negativa joner måste du ha i positiva också).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenjustering

Inläggav assistredo » torsdag 2019-01-17 15:23

Jag tror att med de dataprogram/"appar" för vattenbehandling vid hembryggning som finns så bör man (om det är ett bra program) kunna hantera det här utan att vara kemist. Det brukar väl räcka med att mata in de värden på respektive jon som man fått från vattenverket till en början.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Vattenjustering

Inläggav skyking » torsdag 2019-01-17 15:51

assistredo skrev:Jag tror att med de dataprogram/"appar" för vattenbehandling vid hembryggning som finns så bör man (om det är ett bra program) kunna hantera det här utan att vara kemist. Det brukar väl räcka med att mata in de värden på respektive jon som man fått från vattenverket till en början.


Jo, det stämmer nog (och då bör Djonks svar duga). Själv brukar jag inte använda sådana appar så jag tänkte inte i de banorna. Skulle nog uttryckt mig annorlunda och haft med den möjligheten att kompensera för bristande kunskaper.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenjustering

Inläggav Perwaste » torsdag 2019-01-17 17:06

Jag är inte eller kemist, men kämpar på för att förstå. Tidigare i detta forum bl a denna tråd http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=13032

Om du kommer över Lindhs bok så kan du läsa i ett kapitel där detta tas upp på ett sätt som till och med jag begriper. Det finns länk till hans blogg också i tråden ovan.

Min orsak till att börja kladda med vattnet är att jag har rätt hög salthalt och att det har hög alkalinitet.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster

cron