Avgasa vatten innan bryggning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Djonk » torsdag 2018-10-25 13:08

Den siffran kommer från brulosophy.

http://brulosophy.com/2017/07/20/nothing-matters-reviewing-the-first-150-exbeeriments/ skrev:Take, for example, the fact people claim “nothing matters” despite 45 of the 140 xBmts (32.1%) utilizing the triangle test have returned significant results.


Ungefär samma andel gäller fortfarande idag.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Lindh » torsdag 2018-10-25 18:16

Saint skrev:Ifrågasätter bara om det verkligen är värt besväret det om man är en glad "amatör" som vill testa olika stilar och olika mängder humle.
Tror knappast att någon här känner skillnad (smakar bättre än) på LODO och icke-LODO bryggd öl.


Har du testat själv eller är detta bara spekulationer/gissningar? Många är skeptiska mot LoDO och kag tror en del av anledningen är att det är en ganska stor omställning med väldigt små felmarginaler. Jag har full förståelse för att många vill hålla sin bryggning enkel och okomplicerad. Läs lite fler tester eller testa själv. Jag tror de flesta märker stor skillnad faktiskt. Mina två LoDO-öl tog både guld och silver-platsen i lagerklassen i folkets val på senaste SM (ena var välhumlad dessutom). Jag säger inte att LoDO var hela orsaken men helt klart en bidragande faktor.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Cobrac » torsdag 2018-10-25 19:22

Jag märker stor skillnad redan med de små enkla medlen. Krossning med 1-2% behandlat vatten, inget plaskande, slutet system med låg recirkulation, kylning utan skvalpande, destillerat vatten, pH, pigg och vital jäst i ”rätt” antal, inmäskning med vatten underifrån. De två parametrarna jag ska trixa med vid den stora julebryggningen är mash cap och bättre avgasning innan inmäskning. Håller med båda ”sidor” i detta, fast jag gillar belöningen i LOB. Jag känner skillnad i smak (åt det bättre hållet), jag ändrar bara en eller ett par saker åt gången för att se vilka saker som förbättrar mest till lägst insats. Det som glöms bort i allt detta är att man (jag iaf) förbättrar mina bryggparametrar/protokoll så att planeringen blir bättre utförd och missar mindre när bryggningen väl sker. Baksidan är att jag ibland överdriver saker och ting och därför dröjer det lite för länge mellan tillfällena.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Cobrac » torsdag 2018-10-25 19:49

Jag har visat bild på detta tidigare, men såhär ser senaste setup:en ut. Den är väldigt smidig, jag kan köra full volym utan att laka. Malten ligger i fatet och jag fyller mäskvattnet via stigröret och när den är full trycks vörten tillbaka i grytan via gasanslutningen (har tillverkat specialfilter till rören inuti fatet). Eftersom fatet står under ytnivån i grytan är den helt luftrumsfri och kan inte bubbla. När mäskning är klar skiftar jag plats på snabbkopplingarna på fatet så att stigröret kopplas mot ingången i grytan. Sedan trycker jag ut resterande vört med hjälp av en inert gas typ co2 (som jag spundat från tidigare jäsning). Jag får en otroligt bra vört-utvinning på detta sätt. Under tiden jag trycker ut den sista vörten till grytan startar jag upp koket. Sedan kan jag städa ur malten dagen efter eller senare på dagen.

Bild
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Cobrac » torsdag 2018-10-25 19:53

Jag kommer att byta ut den vävda slangen mot dubbelveckad rostfritt slang för att ytterligare minska syreintrång.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav assistredo » fredag 2018-10-26 01:45

Cobrac skrev: Krossning med 1-2% behandlat vatten

Hårt vatten? :lol: Skämt åsido - menar du att du fuktar maltet med 1-2 % av maltvikten med "behandlat" vatten? I så fall behandlat med vad?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Lindh » fredag 2018-10-26 07:02

SMB eller Antioxin SBT skulle jag gissa på. Dvs sulfiter
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Saint » fredag 2018-10-26 08:14

Lindh skrev:

Har du testat själv eller är detta bara spekulationer/gissningar? Många är skeptiska mot LoDO och kag tror en del av anledningen är att det är en ganska stor omställning med väldigt små felmarginaler. Jag har full förståelse för att många vill hålla sin bryggning enkel och okomplicerad. Läs lite fler tester eller testa själv. Jag tror de flesta märker stor skillnad faktiskt. Mina två LoDO-öl tog både guld och silver-platsen i lagerklassen i folkets val på senaste SM (ena var välhumlad dessutom). Jag säger inte att LoDO var hela orsaken men helt klart en bidragande faktor.



Då är det väl bara att testa och utvärdera. Det jag verkligen skulle vilja testa är samma recept LODO vs skvalpig.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav assistredo » fredag 2018-10-26 10:32

Lindh skrev:SMB eller Antioxin SBT skulle jag gissa på. Dvs sulfiter

Gamla klassikern "vinsvavla" (Saturnus eller Edelmans) således, still going strong. Ligger en oanvänd burk sedan forntiden i matkällaren.

Att sätta upp i bryggeriet: https://www.snelder.se/varningsskylt-natriumbisulfit :wink:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav assistredo » fredag 2018-10-26 10:58

Jag tror jag kanske får korrigera mig lite eventuellt. Vinsvavla brukar vara kaliumdisulfit men LoDo-profeterna verkar rekommendera natriumsaltet, natriumvätesulfit. "S" i SMB står ju för sodium (natrium) medan kalium är potassium.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Djonk » fredag 2018-10-26 21:17

För en oinvigd låter det ganska mycket som hokus pokus, vetenskaplig grund till trots :wink:

Fortfarande nyfiken på hur mycket sulfiter det handlar om, i normalfallet är bara 20mg/l tillåtet i EU.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Lindh » lördag 2018-10-27 08:27

Kalium avråddes det från först då det är giftigt för jästen över en viss koncentration. Därför användes natrium istället.
I Antioxin SBT är det kalium istället för natrium.

Mängden sulfiter beror helt på hur tight system man har. De som inte kör med enkärlsbryggverk (BM/GF osv) utan med tre optimerade grytor, och som hållit på ett bra tag och optimerat sin process, kör numera utan några antioxidanter. Dock bara 2 bryggare vad jag vet. Jag använder den rekommenderade dosen som står på förpackningen till Antioxin SBT men skulle säkert kunna halvera. Det viktiga är att syresätta vörten när jästen kommit i så förbrukas de onödiga sulfiterna.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Cobrac » lördag 2018-10-27 11:08

Jag måste pröva en teori här. Sulfiter eller SO2 som det heter är en kraftig antioxidant och den finns antingen som uppbundet (i biomassa eller annat i vört/must) eller som fritt SO2. Det är det fria SO2:t man vill ha, det som aktivt verkar emot syremättnad i vatten/vört. Så frågan är, utan att kritisera LOB, hur mycket hjälper sulfiterna då de nästan omedelbart binds upp i maltbädden? Eller är detta syftet med just sulfiterna att de är verksamma endast under initialt skede av inmäskning? Jag skulle säga att den största skillnaden och störst förbättring är ”rätt” krossning och conditioning av själva malten samt påfyllnad underifrån (långsamt) vid inmäskning. Det var iaf min personliga ”aha-förbättring” jag tror också att mash-cap är nästintill nödvändigt i små bryggverk.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Cobrac » lördag 2018-10-27 11:11

Utöver pH, vattenkemi och allmänt icke-plaskande då förstås.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Avgasa vatten innan bryggning

Inläggav Cobrac » onsdag 2018-10-31 07:56

Cobrac skrev:Jag har visat bild på detta tidigare, men såhär ser senaste setup:en ut. Den är väldigt smidig, jag kan köra full volym utan att laka. Malten ligger i fatet och jag fyller mäskvattnet via stigröret och när den är full trycks vörten tillbaka i grytan via gasanslutningen (har tillverkat specialfilter till rören inuti fatet). Eftersom fatet står under ytnivån i grytan är den helt luftrumsfri och kan inte bubbla. När mäskning är klar skiftar jag plats på snabbkopplingarna på fatet så att stigröret kopplas mot ingången i grytan. Sedan trycker jag ut resterande vört med hjälp av en inert gas typ co2 (som jag spundat från tidigare jäsning). Jag får en otroligt bra vört-utvinning på detta sätt. Under tiden jag trycker ut den sista vörten till grytan startar jag upp koket. Sedan kan jag städa ur malten dagen efter eller senare på dagen.

Bild


Det jag glömde nämna är att med separat maltpipa utanför grytan ger det ytterligare en fördel då man stegmäskar. Man kan stänga av recirkuleringen och låta vattnet i grytan öka de grader som är tänkt för nästa temperatursteg (och lite till för att kompensera för nedkylning då vattnet går in i maltbädden) för att sedan slå på recirkuleringen igen då blir det en väldigt snabb temperaturhöjning i maltbädden utan att man successivt behöver öka tempen.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 39 gäster