Jästid med startkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jästid med startkultur

Inläggav Cobrac » söndag 2018-10-14 19:52

Jag har börjat att använda startkulturer i större utsträckning och jag utgår från torrjäst som jag rehydrerar i vatten och Go-Ferm sen låter jag jästen jobba i kokt spraymalt under konstant kraftig omrörning med magnetloppa ca 24h före bryggdag. Jag separerar inte jästslurryn utan tillsätter hela klabbet i vörten. Jag är chockad över vilken jäkla fart jästen har och lag-fasen är bara några timmar. Jag använder rent syre vid pitch. Nu själva grejen; det jäser ut en batch (1.050-1.055) på typ 36h. Är det normalt? Jag ser till att ligga på rekommenderad jästgiva från Beersmith. Jag vill inte ha några felsmaker pga av att jästen är så kopiöst aktiv.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Jästid med startkultur

Inläggav Djonk » söndag 2018-10-14 20:56

Det är nog inte helt ovanligt även utan Go-Ferm, förkultur och rent syre om man inte snålar med torrjästen (beror väl på sort också)

Angående förkultur: viewtopic.php?f=13&t=14976#p92734
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jästid med startkultur

Inläggav skyking » måndag 2018-10-15 06:48

Jag är heller inte speciellt förvånad. Det är dock startsträckan för jästen man kortar. När jästen väl är igång så bör farten vara densamma (bortser man alltså från startsträckan så bör det redan vara bekant beteende).

Sen är det nog lite av ett missförstånd att felsmakerna kommer av att jäsningen går snabbt (i sig), i detta fallet skulle det kunna vara precis tvärtom. Det är ju mest genom att reducera startsträckan som det går så snabbt och mycket av biprodukterna kan komma just av startsträckan. Eventuellt skulle det kunna vara så att du får högre temperatur än vad du annars skulle fått, men det kan vara marginellt. Jag har för mig att man brukar snarare underpitcha ifall man villa ha "felsmaker" från jäsningen ("felsmaker" inom citattecken eftersom det inte är fel om det görs med avsikt).

Så måla inte fan på väggen och testa och se hur resultatet blir. Jag tror inte det blir något problem iaf. Eventuellt skulle du kunna ha lätt kylning under jäsningen om det blir mer fruktighet än önskat.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jästid med startkultur

Inläggav Cobrac » måndag 2018-10-15 07:51

Hoppas det, det jäste ned till 1.020 till i morse och jag flyttade över ölet till keg och spundar just nu. Liten lätt smak och doft av banan. Jästen är californian lager (mangrove Jacks). Använde wyeast nutrition i slutet av koket också. Är det DAP i den? Tyckte jag såg de där vita små kornen i pulvret.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Jästid med startkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2018-10-15 09:24

skyking skrev:Sen är det nog lite av ett missförstånd att felsmakerna kommer av att jäsningen går snabbt (i sig), i detta fallet skulle det kunna vara precis tvärtom. Det är ju mest genom att reducera startsträckan som det går så snabbt och mycket av biprodukterna kan komma just av startsträckan. Eventuellt skulle det kunna vara så att du får högre temperatur än vad du annars skulle fått, men det kan vara marginellt. Jag har för mig att man brukar snarare underpitcha ifall man villa ha "felsmaker" från jäsningen ("felsmaker" inom citattecken eftersom det inte är fel om det görs med avsikt).


Jag tror snarare att du har missförstått. De flesta jäsbiprodukter skapas under den mest aktiva jäsningsfasen, och ju mer sprutt desto mer biprodukter skapas. Att låg jästmängd kan ge mer biprodukter är kopplat till att dessa gynnas av fler celldelningar (som inte sker under uppstartsfasen vilket en del har fått för sig). För få celler kan också göra att de biprodukter som bildas har sämre chans att reduceras.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jästid med startkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2018-10-15 09:25

Torrjäst behöver man inte göra förkulter på för övrigt. Det är bättre att ta fler påsar vid behov. Tvärtom jämfört med flytande jäst alltså.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jästid med startkultur

Inläggav Cobrac » måndag 2018-10-15 09:30

Jag har hört att inte förkulturer behövs vid torrjäst, men jag tycker ändå att vissa fördelar finns. Som t.ex förkortad lagphase och är lite billigare.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Jästid med startkultur

Inläggav Cobrac » måndag 2018-10-15 09:31

Kommer banan-estern kunna lagras bort?
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Jästid med startkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2018-10-15 09:39

Cobrac skrev:Jag har hört att inte förkulturer behövs vid torrjäst, men jag tycker ändå att vissa fördelar finns. Som t.ex förkortad lagphase och är lite billigare.


Kortare är inte alltid bättre, 6-12 timmar är idealt och där hamnar alltid jag med Fermentis jäster i alla fall. Mangrove verkar dock vara segare efter vad jag har hört, vilket gär mig lite skeptisk till dem.

För de flesta öl räcker 1 påse till 20 liter, oavsett vad BeerSmith säger.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jästid med startkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2018-10-15 09:39

Cobrac skrev:Kommer banan-estern kunna lagras bort?


Tveksamt, den kanske kan dämpas något.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jästid med startkultur

Inläggav Cobrac » måndag 2018-10-15 09:59

ekstedt skrev:[quote="Cobrac"]Jag har hört att inte förkulturer behövs vid torrjäst, men jag tycker ändå att vissa fördelar finns. Som t.ex förkortad lagphase och är lite billigare.


Kortare är inte alltid bättre, 6-12 timmar är idealt och där hamnar alltid jag med Fermentis jäster i alla fall. Mangrove verkar dock vara segare efter vad jag har hört, vilket gär mig lite skeptisk till dem.

För de flesta öl räcker 1 påse till 20 liter, oavsett vad BeerSmith säger.[/quote]

Nä, det har du rätt i, men jag såg att någon mer hade fått samma fenomen. Jag får helt enkelt vänta och se.

Är så jäkla tråkigt bara, jag hade gjort iordning destillerat vatten som jag mineraliserade till rätt profil och pH:t under mäskning var perfekt (5,15 kanske lite lågt men ok), mäskning, kok och kylning satt perfekt. Så blir det såhär...

Vilket OG är max för att använda endast 1 påse? Rehydrering med eller utan Go-Ferm?
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Jästid med startkultur

Inläggav Cobrac » måndag 2018-10-15 16:56

Ha ha ha! Det var mina smaklökar som spelade mig ett spratt! Vad som än hände är det borta redan nu. Ölen ”smakar bra” redan nu, jag har dock liiite svavel-doft, men det brukar det vara när jag jäser lager några dagar, men brukar försvinna. Phu! Tack för svar!
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 98 gäster

cron