Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav skyking » fredag 2018-10-05 08:12

Djonk skrev:Att det är bättre med färsk jäst och förkultur är det väl ingen som tvekar över, det är väl snarare en fråga om hur viktigt man tycker att det är.

Gjorde en sats som jag delade och jäste med tre olika jästsorter - två var förkulturer och den tredje gammal, hälld direkt ur påsen. Alla kom igång inom 24h och den sistnämnda blev klart godast.

Slutsatsen jag drog var att i det här fallet var sorten viktigast och att man kan ha tur att få bra resultat med jäst på snedagar, här använd på samma sätt som Pilsnerkokaren, i mindre mängd vört.


Jag tycker att du har ett alltför okontrollerat test med för mycket variabler och för få tester. Jag tycker inte man kan dra några slutsatser utifrån det, man hade lika gärna kunna kasta tärning...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav Morgan » fredag 2018-10-05 15:14

Jag visste att Ekstedt skulle jagas upp ordentligt av mitt förra inlägg men det var inte därför jag skrev det. Att testa själv är ju definitionen av hembryggning. Inte brygger man ju för att det blir billigare. Så när någon nybryggare frågar en mer erfaren bryggare så borde det bästa och ödmjukaste rådet vara ”testa själv”. Det är så man lär sig. Vad lär man sig av att följa recept?
Jag fick själv rådet att testa själv när jag frågade Mikael Dugge om han trodde det skulle funka att koka humlete separat och sen tillsätta för att slippa ha humle i hela koket. Han var ödmjuk nog att uppmuntra mig att testa istället. Motsatsen är ju då de som ska använda erfarenheter som slagträ mot andra.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav ekstedt » fredag 2018-10-05 17:05

Morgan skrev:Jag visste att Ekstedt skulle jagas upp ordentligt av mitt förra inlägg men det var inte därför jag skrev det. Att testa själv är ju definitionen av hembryggning. Inte brygger man ju för att det blir billigare. Så när någon nybryggare frågar en mer erfaren bryggare så borde det bästa och ödmjukaste rådet vara ”testa själv”. Det är så man lär sig. Vad lär man sig av att följa recept?
Jag fick själv rådet att testa själv när jag frågade Mikael Dugge om han trodde det skulle funka att koka humlete separat och sen tillsätta för att slippa ha humle i hela koket. Han var ödmjuk nog att uppmuntra mig att testa istället. Motsatsen är ju då de som ska använda erfarenheter som slagträ mot andra.


Jag är väldigt tydlig i mitt länkade blogginlägg att det finns stort utrymme att testa själv som hembryggare. Det betyder inte att det är rimligt eller lämpligt att testa precis allt själv. Det finns en stor kunskapsbank som det vore extremt dumt att inte ta vara på. Att skippa förkultur för gammal jäst är just en sak som är en dålig idé att testa själv, att slarva med hygienen är en annan.

Att generellt ge rådet "testa själv" har inget med ödmjukhet att göra, det är bara slappt. Att en bryggkursledare för SHBF har den inställningen tycker jag är problematiskt.

Man kan för övrigt lära sig en hel del på att följa recept, särskilt som nybörjare.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav Morgan » fredag 2018-10-05 19:16

Så min inställning är problematisk?

Jag gör mitt bästa för att visa mina kursdeltagare grunderna i bryggning och lägger tyngdpunkten på att det är enkelt att brygga och att det inte finns anledning att krångla till det. Om jag skulle lägga fokus på vad man inte ska göra så blir det bara tråkigt. Det är hembryggare som kan ta ut svängarna och experimentera, och det ser jag hela tiden på hembryggarevenemang. Bryggaren brygger för sig själv, inte för konsumenten. Så om man då vill testa nåt nytt men som sannolikt inte blir bra så är oftast lärdomen viktigare än själva ölen. Vill man dricka en öl är det enklare och billigare att köpa den på bolaget (om man räknar inköp av all utrustning som sällan hinner betala sig).

Alla övriga detaljer och "så får man inte göra" får deltagarna lära sig på egen hand senare.

Du skriver att det "skulle vara extremt dumt" att inte ta vara på den kunskap som finns, men det beror ju då på varför man brygger. Och varför skulle jag som bryggkursledare lära ut bryggning som religiösa ledare läser sina skrifter? Man lär sig mer av att designa egna recept än att bara följa andras. Man tvingas tänka själv.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Pitcha Whitelabs 830 lager yeast utan förkultur.

Inläggav Djonk » fredag 2018-10-05 20:10

skyking skrev:Jag tycker att du har ett alltför okontrollerat test med för mycket variabler och för få tester. Jag tycker inte man kan dra några slutsatser utifrån det, man hade lika gärna kunna kasta tärning...


Notera att det är en ganska blygsam slutsats. Absolut finns det fler variabler men vitsen med att testa själv kan jag tycka är att bevisa för sig själv att det kan bli bra trots att man bryter mot vissa rekommendationer. Påstår på inget sätt att det var bättre än att använda färsk jäst, var inte det som testades heller.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster