Återanvända jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Återanvända jäst

Inläggav Mattebryggare » onsdag 2016-12-14 23:49

Undrar om någon vet om det funkar bra att återanvända jäst om jag tar rätt på jästen från en ljus ale och vill göra en mörk med annan humle i. Tänker att jag måste tvätta den först. Vad har ni för erfarenheter?
Mattebryggare
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: söndag 2013-10-27 19:54

Re: Återanvända jäst

Inläggav Morgan » torsdag 2016-12-15 08:21

Det funkar utmärkt även om du inte tvättar jästen. Ju mindre man krånglar till det och håller på med jästen desto mindre är risken för infektioner.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2016-12-15 08:42

Bör inte vara några problem alls, förutsatt att jästen i sig är av god kvalitet.

Man kan få med lite karaktär från den tidigare ölen om den man gör efter är mildare, ex då jag återanvände jästen från en rökig öl till att göra en mjöd, då kom lite rökiga toner med till den nya brygden. Du kan hälla av vätskan för att få bort så mycket som möjligt av den tidigare ölen om du skall återanvända hela jästkakan.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Återanvända jäst

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-12-15 09:34

Håller med ovanstående, skippa tvätten. Däremot bör du tänka på att du nu har 4-6 ggr så mycket jäst som förra jäsningen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Återanvända jäst

Inläggav Mattebryggare » torsdag 2016-12-15 10:17

Tack för bra svar! God jul och gott nytt öl
Mattebryggare
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: söndag 2013-10-27 19:54

Re: Återanvända jäst

Inläggav ängesbryggarna » torsdag 2016-12-15 12:32

Det är som övriga talare säger, inget problem. Bara att köra på med ny vört på den gamla jästkakan. Personligen häller jag bort ca hälften av den gamla jästen inför en ny bryggning. Jag har bryggt fem gånger på samma lagerjäst, förmodligen blir det öl i ett antal generationer till, men jag har ännu inte upptäckt några fel på smak eller så.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Återanvända jäst

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2016-12-15 14:50

Provade detta ifjol.
Jag kunde återanvända jästen vid 16 bryggtillfälle innan felsmaker kom. (Lösningsmedel/aceton)
Sparade jästkakan i en burk i kylen, hällde av ölen som fanns i burken, använde 2-3 dl jäst och toppade upp med lite grönöl i burken för att mata jästen som ev blev över.
Tvättade inte jästen utan fyllde bara på med ny jästkaka efterhand.

bryggde på så sätt ca 500liter öl på 2st smackpack ifjol.

Stoppade vid 14ggr i år och har precis börjat om med ny jäst.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Återanvända jäst

Inläggav Morgan » torsdag 2016-12-15 23:14

Tack pilsnerkokaren för att du delar med dig av dina faktiska erfarenheter! En sån här fråga riskerar annars ofta besvaras av såna som bara upprepar vad andra påstår. Det är som en frisk fläkt med någon som opretentiöst bara berättar om vad som funkat för dem själva.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav ickmund » fredag 2016-12-16 12:29

Pilsnerkokaren skrev:Provade detta ifjol.
Jag kunde återanvända jästen vid 16 bryggtillfälle innan felsmaker kom. (Lösningsmedel/aceton)
Sparade jästkakan i en burk i kylen, hällde av ölen som fanns i burken, använde 2-3 dl jäst och toppade upp med lite grönöl i burken för att mata jästen som ev blev över.
Tvättade inte jästen utan fyllde bara på med ny jästkaka efterhand.

bryggde på så sätt ca 500liter öl på 2st smackpack ifjol.

Stoppade vid 14ggr i år och har precis börjat om med ny jäst.

Väldigt spännande! Kan du beskriva din process för hur du hanterar jästen? Det känns för mig som att du borde ackumulera en hel del druv efter 14ggr om du aldrig tvättar bort den? Och hur länge får jästen stå innan du återanvänder den? Med 14 repitchar på ett år och lagerschema borde den mer eller mindre vända i kylen?
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Återanvända jäst

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-12-16 15:40

Ja du, här är hur jag återanvänder jästen.

Efter att jag tryckt över ölen från jäsfatet till klarningsfatet (jäser min öl under tryck), skördar jag jästen i en glasburk. Hela jästkakan åker i (5-7dl), på med locket och in i kylen. Om jästen inte blivit använd på mer än 2 veckor brukar jag mata den med lite socker eller DME.

När det är dags för att använda jästen kollar jag först så att den mår bra, kommer det bubblor från jästen när man skakar burken lite är den vid gott mod. Om inte har man missat att mata den, kan fungera ändå men det är inte något jag provat.

Den klarnade ölen som ligger överst i burken häller jag av och sen skvälper jag runt burken så att jästkakan blandar sig lite och häller glatt i 2-3dl i jäsfatet.

Jag använde en stor burk 2-2,5 liter ifjol och fyllde på efterhand. Den blev full på några månader. Men den var lite opraktiskt att hantera så numera använder jag några mindre burkar. Eftersom jag brygger löpande med 2-3 fat hinner jag inte alltid skörda jästen från ett fat till nästa utan behöver ibland ha några burkar i omlopp.

Druven som följer med jästkakan när jag skördar sjunker till botten och blir som tjock lera, förmodligen löser jag inte upp så mycket av det när jag skvälper runt burken och får därför inte med så mycket sånt när jag sen häller i jästen i jäsfatet. Brukar därför samla ihop den friska jästen i en ny burk för att diska ur druven ur originalburkarna.

De gångerna jag använt torrjäst har jag inte sparat jästkakan. Den verkar inte lika livskraftig som flytande, den borde vara det men är betydligt tröttare vid första jäsningen och jag har mest använt den vid olika tester.

Normalt jäser ölen ut på 4-5 dagar vid 10° för mig, om jag använder för mycket jäst vet jag inte. Hur smakar det? Sen någon vecka D-rast och första klarning innan det är dags för att trycka över till klarningsfatet. Detta sätt fungerar rätt bra för mig då jag vanligtvis brygger varannan till var tredje vecka.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Återanvända jäst

Inläggav ickmund » onsdag 2016-12-21 14:09

Pilsnerkokaren skrev:Ja du, här är hur jag återanvänder jästen. ...

Man får tacka och bocka, grymt!

Alltid trevligt höra från kunnigt folk hur de gör, kontra en teoretisk "best practices" som nån knåpat ihop.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Återanvända jäst

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2016-12-21 16:27

Kunnig vet jag inte men det fungerar för mig.

Det finns en del hokus pokus inom hembryggning som ska följas, annars finns det risk för att det inte blir bra. Jästhantering är ett exempel.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Återanvända jäst

Inläggav Djonk » tisdag 2018-02-06 22:51

Återanvände hela jästkakan från min första öl med bra resultat, tror att det borde varit för mycket jästceller båda gångerna men andra satsen blev rejält mycket bättre än den första så det var en framgång. Lite fundersam över jästkakans utseende bara - första satsen var delmäsk och silades med saftsil. Försökte tvätta slurryn men den var till synes helt fri från död jäst, bara en homogen ljus sörja. Andra satsen gick jag över till helmalt och BIAB, skummade bara av ordentligt och lät humlen sjunka till botten efter koket. Den här gången var jästkakan återigen homogen, men som en något mörkare lera. Bytte vattnet ovanpå igår och efteråt bildades det ett tunnt lager som påminner och ursprungsjästen.

Har försökt följa http://www.lindhcraftbeer.com/2014/08/spara-jast/ men blir lite fundersam eftersom jag inte får tre tydliga lager. Bifogar en bild av hur det ser ut nu, US-05 om det spelar roll att det är torrjäst. Tänkte öva lite med torr/återanvänd innan jag går över till flytande.. Hur separerar ni druven, eller spelar det ingen roll?

Pilsnerkokaren skrev:När det är dags för att använda jästen kollar jag först så att den mår bra, kommer det bubblor från jästen när man skakar burken lite är den vid gott mod. Om inte har man missat att mata den, kan fungera ändå men det är inte något jag provat.


Skulle önska ett förtydligande här, bubblor som kolsyra ungefär? Mitt övre lager simmar mest runt lite som en dimma.
Bilagor
slurry.jpg
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återanvända jäst

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-02-07 00:11

Om jästen lever producerar den kolsyra som fastnar i kakan.
Så om du skakar burken lite och det stiger bubblor upp i ölen är jästen vid gott mod.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Återanvända jäst

Inläggav Bee » onsdag 2018-02-07 12:49

Vanligaste felen är för lite vatten till mängden jäst samt för lång väntan så jästen man vill ha i suspension sjunker till botten. Har man tillräckligt med vatten bildas lagren.
Själv skippar jag tvättning och odlar upp ny från ett par matskedar slurry istället.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 36 gäster