Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2016-04-20 21:13

Tittade igenom patentet lite snabbt men dom säger inte att ölen är färdig, bara att dom lyckats jäsa den klar på 90-100 timmar med omrörare och kolsyretryck vid 22°C. Därefter var det vanligt lagerhantering som gällde, eller?

Primärjäsningen brukar vara över på 4-6 dagar vid 10° utan omrörare för mig, men kul om det fungerar. Det behöver bryggas mer lager av hembryggare. Det går inte att jämföra en köpt lager och den du själv brygger, det är som att jämföra en portion Findus färdigmat med någon av dina egna hemlagade favoriträtter.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1434
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav MadManMacho » onsdag 2016-04-20 23:03

Pilsnerkokaren skrev:Enligt tryckjäsningstråden (http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=44344) på Homebrewtalk jäser en vanlig ale renare vid högre temp när det sker under tryck.

Men om en lager skulle bli bättre eller ens god när den jäst vid rumstemperatur bara för att det skett under tryck vill jag nog ha osagt.


Det här var nytt för mig och som den slöa f*n jag är har min hjärna vant sig vid att hitta fullösningar....
Skulle man inte kunna reglera flödet ut från jäshinken? Locket sitter ju som berget och tål nog iaf en del tryck. Min hjärna säger till mig att placera en vikt på jäsröret för att skapa tryck i tunnan men min magkänsla säger att jag är dum i huvudet. Den tycker jag ska använda någon form av ventil ist.
Oavsett så kan jag inget om tryckjäsning och det är ju inte omöjligt att man kanske måste upp i betydligt högre tryck än vad locket på en gammal jäshink fixar?

Kul tanke ändå. Jag har inga problem att roa mig själv iaf. :)

/// M
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 283
Blev medlem: onsdag 2015-05-06 23:07

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Drake » onsdag 2016-04-20 23:11

Lyssna på din magkänsla! :wink:
Jag har blåst locket ett par gånger på jäshinkarna när jag jäst med galen belgisk jäst som satt igen jäsröret. Blir rätt kletigt kan jag berätta.
Senast redigerad av Drake torsdag 2016-04-21 13:39, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2016-04-21 09:09

En intressant sidonot på detta är att trycket blir ganska högt i stora koniska jäskärl hos stora bryggerier, på grund av volymen. Jag höll på att sätta i halsen när Stroud Brewery berättade att de jäste S-04 i 24C, men det beror såklart på att deras jäst arbetar under högt tryck naturligt från volymen på jäskärlet.

Jag utgår ifrån att det gäller under- som överjäsande jäst.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav falke » torsdag 2016-04-21 09:34

Om jag har fattat det rätt ska man ligga under 1 bars övertryck vid jäsningen, när man gör det i Corneliusfat. Jag har läst flera trådar på nätet där folk nöjer sig med 0,6 bars övertryck.
Då monterar man den särskilda ventilen på kulkopplingen för gas: http://www.bryggeributiken.se/product/t ... l-till-fat och reglerar övertrycksgränsen på den.

Efter att ha läst läst lite mer blir jag lite skeptisk till den tänkta jästen eftersom den tydligen ska flockulera dåligt men nu när jag har fått den måste den ju testas i alla fall... ;o)
Jag bör ha fått hem mina prylar för detta experiment till helgen så jag hoppas kunna testa då hur det fungerar. Jag återkommer i tråden med mina erfarenheter.
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2016-04-21 11:06

Wyeast 2041 flockulerar också dåligt enligt specen men jag är fullt nöjd med resultatet jag får. Sker jäsningen under tryck virvlar inte kolsyran runt jästen lika mycket som i en vanlig jäshink, så jag gissar att jästen lägger sig snabbare under tryck.

Vad det gäller bottensatsen i fatet är det rätt enkelt att istället för att kapa röret, kapa en lagom lång bit rör (Ø15-25mm) och låta stigarröret ha rörbiten stående kring sig i botten på fatet. När du börjar tömma fatet kommer du få med dig jästen som står i rörbiten, men resten av jästen som är utanför rörbiten kommer ligga orörd under hela proceduren. Ja så länge man inte skakar eller hanterar fatet onödigt mycket.

Efter jag pitchat jästen har jag säkerhetsventilen i locket öppen i 1 dygn, tror att jästen kommer igång bättre om den inte behöver kämpa med trycket det första den gör, men när väl jäsningen kommit igång stänger jag ventilen och trycket får stiga till 0,5bar. Skulle du stänga fatet helt kommer trycket att stiga till 2,0-2,5bar sen kommer jästen att storkna och gå i vila, släpper du sen trycket börjar jästen jobba igen tills trycket blir övermäktigt igen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1434
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav eric » torsdag 2016-04-21 11:10

falke skrev:Då monterar man den särskilda ventilen på kulkopplingen för gas: http://www.bryggeributiken.se/product/t ... l-till-fat och reglerar övertrycksgränsen på den.
Det är exakt en sådan som jag har. Glöm inte att dra gängtejp på den sista gängan som inte har fått någon gängtejp, min läckte där. Erfarenheten hittills är väl att det är lite småklurigt att hitta rätt inställning. Ena stunden upp på 1 bar och sen ner till 0,3. När man väl hittat rätt får man nog fixera reglaget på nått sätt.
Användarvisningsbild
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 672
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav urkelme » fredag 2016-04-22 08:02

Pilsnerkokaren skrev:Wyeast 2041 flockulerar också dåligt enligt specen men jag är fullt nöjd med resultatet jag får. Sker jäsningen under tryck virvlar inte kolsyran runt jästen lika mycket som i en vanlig jäshink, så jag gissar att jästen lägger sig snabbare under tryck.

Vad det gäller bottensatsen i fatet är det rätt enkelt att istället för att kapa röret, kapa en lagom lång bit rör (Ø15-25mm) och låta stigarröret ha rörbiten stående kring sig i botten på fatet. När du börjar tömma fatet kommer du få med dig jästen som står i rörbiten, men resten av jästen som är utanför rörbiten kommer ligga orörd under hela proceduren. Ja så länge man inte skakar eller hanterar fatet onödigt mycket.

Efter jag pitchat jästen har jag säkerhetsventilen i locket öppen i 1 dygn, tror att jästen kommer igång bättre om den inte behöver kämpa med trycket det första den gör, men när väl jäsningen kommit igång stänger jag ventilen och trycket får stiga till 0,5bar. Skulle du stänga fatet helt kommer trycket att stiga till 2,0-2,5bar sen kommer jästen att storkna och gå i vila, släpper du sen trycket börjar jästen jobba igen tills trycket blir övermäktigt igen.



Otroligt smart tips med rörbiten! Tummen upp
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav falke » fredag 2016-04-22 10:07

Pilsnerkokaren... kan du förklara det där med rörbiten lite närmare. Sätter du en kort grövre rörbit över änden på stigarröret så att de överlappar varandra en liten bit och den grova rörbiten når ner till botten? I så fall kommer stigarröret att sluta fungera när nivån i fatet når ner till den grova rörbiten eftersom det sedan bara kommer CO2. Är det så du tänker? Jag tror inte jag har något rostfritt rör i den dimensionen men det borde väl kunna fungera med en silikonslang av rätt dimension eller någon annan lite stelare slangstump. Hmmm... fast en slangstump flyter nog upp... det är nog ingen bra idé! Hur lång tycker du rörbiten ska vara?

En annan fråga... hur mycket volym vågar ni ha i Corneliusfatet när ni jäser under tryck. Man vill ju inte få upp krausen i övertrycksventilen och manometern?

Du skriver att du använder Wyeast2041... jag kan inte hitta den jästen när jag vill läsa lite mer om den?
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-04-22 13:28

Rörbiten gör att stigarröret kommer att stå i en liten kopp på botten av fatet. Höjden på rörbiten avgör hur mycket bottensats som blir kvar i fatet när ölen är slut och diametern på rörbiten avgör hur mycket jäst man får med sig i första slurken. Jag har inget fat som jag kan mäta på men häll i en halv liter vatten i fatet så ser du hur hög rörbiten behöver vara, tänkte först också som du att man kunde använda en slangbit, det har de flesta liggande. Men det var inte så genomtänkt, slangen flyter ju som sagt :oops:

Om rörbiten inte står rakt upp har ingen betydelse, jäskakan kommer att täta neråt ändå. Sen kan det kvitta vad det är för material, bara det inte flyter. Så en bit kopparrör funkar nog utmärkt.

Jag har nog sluntit på tangenterna, Danish lager Wyeast 2042 ska det vara. Pressade ut 500liter drickbar öl ur 2st smackpack ifjol, skulle stoppat där men fortsatte och bryggde ytterligare 100l som jag fick hälla ut. Jästen hade muterat eller något.

Jag har 40mm gasficka när jag maxar fatet, men det är på 36liter så jag får i runt 33liter. Iom att det är trycksatt får du inte någon kraus att snacka om, det brukar vara max en 10mm hög jästkant i fatet när jag diskar det innan nästa omgång.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1434
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav fredrik.stahl » lördag 2016-04-23 10:52

Stopp och belägg, undvik koppar i långvarig kontakt med jäsande eller färdig öl! Öl är surt och kommer att lösa ut kopparn, det är ett gift i mer än mycket små mängder! Under mäsk och kok är det däremot ingen fara eftersom kontakttiden är kort och vörten inte så sur. Då kan det istället vara bra med en liten kopparbit nånstans eftersom jästen behöver det som spårämne.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 634
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav falke » lördag 2016-04-23 12:59

Jo, Fredrik, jag håller med dig och försöker undvika onödig exponering. Vi har kopparrör i huset och innan vi fick ett pH-höjande filter hade vi missfärgat varmvatten eftersom vi har surt vatten i vår brunn. När jag ska brygga tar jag vattnet innan filtret och får då ett rätt OK pH för mäskning.... Inget ont som inte har något gott med sig.

Jag var inne i stan i går och lyckades bara få tag i en förnicklad rörbit som kan tänkas fungera i Pilsnerkokarens idé. Den är avsedd för användning i kök och badrum... vad tror du om den, Fredrik? Nickel finns väl även i rostfritt?
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2016-04-23 17:21

fredrik.stahl skrev:Stopp och belägg, undvik koppar i långvarig kontakt med jäsande eller färdig öl! Öl är surt och kommer att lösa ut kopparn, det är ett gift i mer än mycket små mängder! Under mäsk och kok är det däremot ingen fara eftersom kontakttiden är kort och vörten inte så sur. Då kan det istället vara bra med en liten kopparbit nånstans eftersom jästen behöver det som spårämne.

Oupss :oops:
Du har säkert rätt.

@Falke
Skicka ett Pm så kan jag kapa en bit rostfritt rör till önskad längd.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1434
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav fredrik.stahl » lördag 2016-04-23 20:05

Förnicklat är inte heller bra, det kommer också att lösa ut i den sura ölen. Kör helst med rostfritt.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 634
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2016-04-23 20:58

Rostfri rörbit fixas i veckan.
30-35mm lång för att lämna ca 1/2 liter jästkaka orörd i botten på fatet.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1434
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster