Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav falke » tisdag 2016-04-19 11:20

Whitelabs har en ny jäst som heter WLP925 som är avsedd för att jäsa lager under högt tryck. Vad tror ni om att använda ett Corneliusfat och en lågtrycksventil på gasventilen (säljes av Bryggeributiken). Någon som har erfarenhet av detta och vilka problem det kan innebära när det gäller bottensats med mera?

Så här står det på Maltmagnus:
HP (High Pressure) Lager WLP925 är en mycket speciell jäst som gör det möjligt att jäsa lageröl på en vecka i rumstemperatur. Genom att jäsa under tryck (1,0 bar) tills ölen jäst ut vilket brukar ta en vecka och sedan lagra ölen i 1-2° C i 3-5 dagar så är ölen klar. Svavelproduktionen är starkt de första två dagarna men försvinner runt dag fem. Om ölen stått under tryck hela tiden så är den färdigkolsyrad och klar på två veckor.
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav eric » tisdag 2016-04-19 11:44

Jag har köpt mig en sådan här men har inte hunnit pröva den ordentligt än. Jäser en IPA (kanske inte den bästa stilen för ett test) under tryck just nu. Den huvudsakliga anledningen att jäsa en IPA i corneliusfat för min del är att kunna flytta den till ett serveringsfat med co2 utan att den utsätts för syre. Har nöjt mig med 0,4-0,6 bar för just den här. Köpte ett extra stigarrör till corneliusfatet som av en händelse var lite kortare än det jag hade. Förhoppningsvis undviker jag att tra med för mycket bottensats på det viset. Annars är det bara att ta bågfilen antar jag. Har ingen erfarenhet av den jästen dessvärre. Återkommer med vilka bekymmer som jag stöter på.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav falke » tisdag 2016-04-19 11:47

Det är en liknande ventil som Bryggeributiken säljer och som jag har tänkt använda. Hur mycket kortare tror du stigarröret ska vara?
Jag är tacksam om du återkommer i denna tråd och delar med dig av dina erfarenheter.
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav eric » tisdag 2016-04-19 11:55

falke skrev: Hur mycket kortare tror du stigarröret ska vara?
Mitt stigarrör kanske slutar 5 cm från botten eller nått. Jag har ingen aning om det är tillräckligt eller inte. Det beror förmodligen också på stil. En torrhumlad IPA med pellets har ju lite mer bottensats. Jag återkommer om någon vecka!
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Drake » tisdag 2016-04-19 15:18

eric skrev:Jag har köpt mig en sådan här men har inte hunnit pröva den ordentligt än. Jäser en IPA (kanske inte den bästa stilen för ett test) under tryck just nu. Den huvudsakliga anledningen att jäsa en IPA i corneliusfat för min del är att kunna flytta den till ett serveringsfat med co2 utan att den utsätts för syre. Har nöjt mig med 0,4-0,6 bar för just den här. Köpte ett extra stigarrör till corneliusfatet som av en händelse var lite kortare än det jag hade. Förhoppningsvis undviker jag att tra med för mycket bottensats på det viset. Annars är det bara att ta bågfilen antar jag. Har ingen erfarenhet av den jästen dessvärre. Återkommer med vilka bekymmer som jag stöter på.


Finns väl egentligen enklare sätt att jäsa och tappa om helt utan att något syre kommer i kontakt med ölet. Det är ju bara lite slangar och fatkopplingar som behövs.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav eric » tisdag 2016-04-19 15:23

Drake skrev:Finns väl egentligen enklare sätt att jäsa och tappa om helt utan att något syre kommer i kontakt med ölet. Det är ju bara lite slangar och fatkopplingar som behövs.
Om man gillar tappkranar på jäshinkar, vilket jag inte gör, så går det absolut! Personligen är jag inget fan av det. För att få det tätt behöver man skruva åt ordentligt och för att göra rent måste man ha isär den igen, mjuka material som repar lätt. Nej, det var inte för mig.

EDIT:
Nu när du säger det kanske man kan sätta en fatkoppling på häverten... hmm.. det var ju också en idé.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav falke » tisdag 2016-04-19 16:22

Drake skrev:Finns väl egentligen enklare sätt att jäsa och tappa om helt utan att något syre kommer i kontakt med ölet. Det är ju bara lite slangar och fatkopplingar som behövs.


Kan du utveckla detta lite mer?
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2016-04-19 20:26

Det fungerar utmärkt.
Men jag tvivlar på att du behöver köpa en speciell jäst för det. Jag använder Wyeast 2041 och den funkar utmärkt. Har även använt Safelager W-34/70 utan problem. Men att få färdig öl på 2 veckor är nog att ta i, den är kanske drickbar men knappast färdig.

Jag använder en ställbar ventil från Esska http://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/ib ... mxxes00000
0,5-1,0 bar
När primärjäsningen är klar (0,5bar) stänger jag ventilen helt efter D-rasten och trycker i CO2 till önskat jämviktstryck.

Häll i 5-6dl vatten i fatet så ser du hur mycket du behöver kapa röret, det är ungefär så stor jästkakan blir. Trycker du över till nytt fat som är preparerat med gelatin efter någon veckas lagring kan du återanvända jästen också.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav falke » tisdag 2016-04-19 20:58

Tack för ett strålande bra svar, som alltid, Pilsnerkokaren!
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Drake » tisdag 2016-04-19 22:46

falke skrev:Finns väl egentligen enklare sätt att jäsa och tappa om helt utan att något syre kommer i kontakt med ölet. Det är ju bara lite slangar och fatkopplingar som behövs.


Kan du utveckla detta lite mer?[/quote]

Det finns många varianter men jag har några gånger fyllt mitt fat med star-san och sedan tryckt ut den med kolsyra så att fatet varit 100% syrefritt, sedan har jag kopplat tappkranen på jäshinken till ölsidan på fatet och gassidan så att kolsyran i fatet gått tillbaka in i jäshinkens lock där jäsröret normalt sitter. För att det ska funka bra med självfall bör man ha en rejäl fallhöjd annars tar det tid. Ev. så kanske man kan modda fatanslutningen för att få lite bättre flöde. Vill man vara toknoga så blåser man ur slangarna också. Inte många promille syre som kommer ner i det fatet. I jäshinken lär det ju inte finnas något syre kvar heller (förutom det som plasten släpper igenom).
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Falkens » onsdag 2016-04-20 07:19

eric skrev: Nu när du säger det kanske man kan sätta en fatkoppling på häverten... hmm.. det var ju också en idé.


Så kör jag :-)
http://polkadotbrewery.com/from-polka-d ... tagram-33/
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav gedman » onsdag 2016-04-20 08:34

Kan någon förklara kemin i det här? Varför skulle det helt plötsligt bli bra lager i rumstemperatur bara för att man jäser under tryck?
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2016-04-20 16:32

Enligt tryckjäsningstråden (http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=44344) på Homebrewtalk jäser en vanlig ale renare vid högre temp när det sker under tryck.

Men om en lager skulle bli bättre eller ens god när den jäst vid rumstemperatur bara för att det skett under tryck vill jag nog ha osagt.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav falke » onsdag 2016-04-20 16:38

Jag ska testa vid 14° i nästa vecka för att se hur pass smidigt och smakfullt det blir....
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Jäsa under tryck i Corneliusfat?

Inläggav tcncc » onsdag 2016-04-20 20:20

Pilsnerkokaren skrev:Enligt tryckjäsningstråden (http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=44344) på Homebrewtalk jäser en vanlig ale renare vid högre temp när det sker under tryck.

Men om en lager skulle bli bättre eller ens god när den jäst vid rumstemperatur bara för att det skett under tryck vill jag nog ha osagt.




Här kan man läsa lite mer om jäsning under tryck (Patent av Miller Brewing Company):
http://www.google.com/patents/US4068005

tcncc
tcncc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: måndag 2015-08-03 17:58
Ort: Nyköping

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster

cron