Target vattenprofil och HCO3

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Target vattenprofil och HCO3

Inläggav marbro77 » onsdag 2024-12-11 09:50

Hej!
Håller på att leka med target profil för mitt bryggvatten och jag fastnar hela tiden vid HCO3 och märker att jag inte förstår hur jag ska tänka.

Jag tror jag förstår de andra ionerna och vad jag ska sikta på. Jag tror jag förstår även grunderna med HCO3: att den är PH höjande och skapar en buffert, ett motstånd till PH ändringar. Högt värde=svårare att nå rätt PH vid bryggning av ljusa öl.

Men, vad är ett bra värde och hur ska man jobba med den?

Min tanke är följande:
1. Mitt kranvatten har 50 ppm HCO3. Jag låter det vara; att sänka den verkar vara meckigt (precis som med andra ion-värden) och i targetprofilen börjar jag då med att sätta HCO3=50
2. Jag sätter Cl/SO4 värden så som jag önskar och ser till att Ca/Mg/Na faller i rätt intervaller och jag ser till att jag får en ion-balans i profilen.
3. Jag kollar om beräknat RA har ungefär rätt värde enligt Palmers nomograf. Om beräknat PH värde blir för högt, adderar jag mjölksyra för att sänka ytterligare. Skulle beräknat PH värde bli för lågt, skulle jag börja om i steg 1 och 2 och höja HCO3 något tills jag träffar rätt PH.

Tänker jag rätt, och om det är fel, hur skall jag tänka istället?

Hälsningar,
Marc
marbro77
Satsbryggare
Satsbryggare

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier