Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
av Brewhog » torsdag 2024-11-07 22:12
Jag har ständiga problem med att ölen tappar smak, speciellt av humle direkt efter tappning. Teorin att inte koka extrakt för länge hjälper lite mot färg och obehaglig restsötma men nu tänker jag ge mig på oxidation. Sist så bryggde vi en NEIPA på helmalt. Den var kontinuerligt humlad i runt 30 min under kok och torrhumlad. Den smakade bra vid provsmakning av utjäst öl direkt ur hinken. Efter kolsyrning endast acceptabel sedan söt, sabbad och lätt jästig några dagar senare dock fortfarande ljus i färgen. Otroligt tröttsamt.
Vad av dessa saker jag ofta gör anses vara stora källor till oxidation?
1. Tappa om ölet utan purging av ny hink (tänkte jag testa att skippa omtappning men ändå torrhumla nu).
2. Provtagning ur hink.
3. Torrhumling utan att behandla humlen med CO2 i annat kärl innan.
4. Tillsätta humle efter aktiv jäsfas (testar nu på toppen av jäsningen).
5. Tappning på fat utan purging av fatet (men med rundskakning av kokat vatten innan).
6. Tappning på fat genom manluckan (öppen hantering) med slangen längs kanten.
7. Tappning med hävert med avtaget lock från hinken.
8. Använda gammal öppnad humle som legat fryst.
9. Använda gammal oöppnad humle som är utgången.
-
Brewhog
- Torrhumlare
-
av Lindh » söndag 2024-11-10 17:43
Samtilga utom 2an (om du har tappkran) och trean. En oxiderad öl blir inte söt så lite oklart vad du tampas med för problem. Jästig har inget med det hela att göra heller.
-
Lindh
- Maltrostare
-
av Brewhog » söndag 2024-11-10 22:12
Lindh skrev:Samtilga utom 2an (om du har tappkran) och trean. En oxiderad öl blir inte söt så lite oklart vad du tampas med för problem. Jästig har inget med det hela att göra heller.
Jag tampas med att humlearomen försvinner fort egentligen. Beskrivningen av smaken är nog bara för att blivit obalans i smakerna. Jag har ingen aning om det är oxidation som gör det.
-
Brewhog
- Torrhumlare
-
av ekstedt » tisdag 2024-11-12 15:30
Oxidation kan ge många sensoriska effekter. Att fräscha humlearomer går förlorade är absolut en av dem.
-
ekstedt
- Munk
-
-
av Brewhog » onsdag 2024-11-13 00:29
Ja, en annan sak jag inte vet om man borde göra är kallkrasch som suger in luft pga undertrycket som bildas. Det var väl det enda som saknades på listan. Vissa saker är ju enklare än andra att göra så jag funderar på vad man skall prioritera om något.
-
Brewhog
- Torrhumlare
-
av ekstedt » onsdag 2024-11-13 10:47
Det är absolut en faktor också. En del sätter en ballong på jäsröret i slutet av jäsningen för att fånga koldioxid som sedan får sitta på under kallkrasch.
-
ekstedt
- Munk
-
-
av Brewhog » måndag 2024-12-16 22:19
Senaste bryggningen blev nog värre än någonsin faktiskt. Precis som NEIPAn innan smakade den underbart ur tunnan utan kolsyra. Jäsning gick inte så länge. Klart på tre dagar, torrhumlat tidigt, stod kanske 9-10 dagar i rumstemp i 1,059 till 1,013 utan problem. Jag kör bara batcher om 10-12 L i taget eftersom fatet är av liten modell. Ingen kallkrasch. Försökte denna gång använda öl ut för att köra ölet utan att plaska ned i fatet vilket visade sig vara helt hopplöst. Ingången satte igen av sediment från humle nästan direkt. Vi brukar krångla med silduk under ytan i tunnan vid tappning men jag var själv denna gång så det var för svårt att få till.
Provsmakning efter ungefär en vecka i kyl med kolsyra på (skakade in under hårt tryck först för att snabba på) och ölet har en precis likadan mörk ton och söt vämjelig smak, precis som den förra. Humlearomen är gömd någonstans. Händer numera hela tiden oavsett öltyp. Gott vid utjäst provsmak ur tunna varje gång.
Det enda jag rimligt känner att jag kan förbättra är att sätta tappkran i hinken men jag förstår inte hur man undviker humle med då eftersom man inte kan sila av under ytan. Hur högt bör man sätta den för att inte tappa en massa öl? Omtappning kan jag sluta med helt men har ärligt talat haft bättre erfarenheter av öl som är omtappad, oavsett typ. Sluta torrhumla på vanligt sätt skulle kunna vara något men jag behärskar inte andra tekniker.
Jag bara tror att det är oxidation men det låter rimligt. Jag minns inte problemet som lika stor vid flaskning av öl men det var länge sedan nu.
Alla tips mottages för jag tror snart avloppet tröttnar på mina uthällda batcher snart.
-
Brewhog
- Torrhumlare
-
av marbro77 » tisdag 2024-12-17 20:39
Hej,
Omtappning vid NEIPA är en big no no. Garanterad oxidationsproblem.
Jag har bryggt en del NEIPA och tyckt det var svårt med vanlig jäshink (kanske andra lyckats bra?), ölet var oxiderad efter bara 2 veckor. Skaffade mig en snub nose samt en cask widge float för att transfer öl från toppen. enda gången jag nu öppnar jästunnan är vid torrhumling. Transfers till fat gör jag med hjälp av kolsyretub. Mkt bättre nu.
När jag hade hink så hade jag kran lite högre upp, två kilar under hinken vid kranen så jästkakan lutar ifrån kranen.
Kallkrash. Sedan closed loop transfer till fat (finns en hel del video’s om du googlar det).
Marc
-
marbro77
- Satsbryggare
-
Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier