Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
av Bosse Dalenius » fredag 2024-07-19 13:53
Jag har för första gången misslyckats ordentligt med en batch. Jag bryggde på samma sätt och samma recept som flera gånger tidigare. Det är en IPA som jag jäste med torrjäst M66 - Hophead i 20 grader. Det som hände var att jäsningen drog igång som vanligt. Jag följer processen med en TILT tracker. OG1.07 och efter bara efter någon dag var jag nere i 1.03. Därefter planade det ut lite men sjönk till 1.02 efter 4 dagar då jag torrhummlade. Det som hände sen är mitt mysterium. Helt plötslig, dag 7 så ökar densiteten till 1.025 och senare till 1.03. Idag tappade jag över till ett annan jästank och kunde konstatera att den låg på 1.03 så det var alltså inget fel på TILT mätaren. Ölen smakade ... öl ... kanske mer grumlig. Kan någon förklara vad som kan ha hänt?
-
Bosse Dalenius
- Torrhumlare
-
av Pilsnerkokaren » måndag 2024-07-22 08:11
Har du gjort någon annan förändring? Sänkt temperaturen t ex.
Kan humlen tillfört något? Öchlergrader är ju rätt ospecifikt, den mäter ju bara volymvikten och den ändras med olika temperaturer.
-
Pilsnerkokaren
- Maltrostare
-
av Bosse Dalenius » måndag 2024-08-12 14:14
Sorry att jag missade att svara! Nej ingenting var förändrat i processen eller recept. Men jag noterade under bryggningen att det skumma betydligt mycket mer än vad jag är van vid. Hursomhelst, nu är den på flaska och smakar faktiskt precis som den ska! Lucky me!
-
Bosse Dalenius
- Torrhumlare
-
av ekstedt » tisdag 2024-08-13 12:51
Bosse Dalenius skrev:...så det var alltså inget fel på TILT mätaren.
Tvärtom är väl den rimligaste förklaringen just att det var något fel på tilt-mätaren.
Mer precist så visade den för lågt under den kraftigaste jäsningen och blev mer korrekt mot slutet.
Gissningsvis p.g.a. koldioxid, alternativt av jäst.
-
ekstedt
- Munk
-
-
Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier