För stark Kölsch

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

För stark Kölsch

Inläggav Ove k » tisdag 2023-03-28 11:21

Hallå!
Vi har gjort en Kölsch som blev lite starkare än vi tänkt oss.
Vad det brast vet jag inte riktigt men den blev 6,2% istället för planerade 4,9%.
Vi tappade den på ny tunna för lagring.
Frågan är nu kan man vattna ner den till rätt styrka, och är det någon som har några bra tips?
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: För stark Kölsch

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2023-03-28 12:57

Behöver veta lite mer först. Om du följde ett recept, blev det lika mkt öl som tänkt enl recept? Om det blev rätt mängd, och du i så fall hade en väldigt mkt högre utbyte än tänkt, så är det ju en sak. Då är det svårt att späda eftersom du redan är "rätt" i övrigt med beska, humle mm enl recept. Blev det starkt för att du kokade ur för mkt eller tappade volym på annat sätt är det ju mer rimligt att späda upp mot tänkt volym. Dock så får du sannolikt en liten vattninghetseffekt oavsett, i alla fall om du ska späda ända ner till 4.9%. Jag skulle kanske gå ner till en bit över 5%, då kommer du ändå i en mer rimlig nivå för en Kölsch utan att nå ända till 4.9%. Du har ju redan jäst ut det, så det är ett problem i sig. Att späda redan utjäst öl går, men du riskerar att tillföra syre via vattnet. Går att koka och greja så du minskar detta, men det är en risk. Läste intressant info om spädning för ett tag sen, länkar detta. Rätt gammal info, men i min värld aktuellt fortfarande.
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... dning.html
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: För stark Kölsch

Inläggav Ove k » tisdag 2023-03-28 17:00

Receptet följdes till punkt och pricka och det blev helt vanlig mängd i jäskaret ca 18-19 liter lite beroende på hur mycket bös man står ut med. BeerSmith ,hade gjort uträkningen. Det brukar stämma
Alldeles förträffligt så detta var en liten överraskning. Nu vet man ju inte slutresultatet dels eftersom vi
Aldrig gjort receptet tidigare, detta var vår första Kölsch. Det jäste med WLP029 i i 2veckor.
Smaktestet vi gjorde var mycket lovande, dock smakade det lite mer än förväntat men det behöver ju inte betyda någonting. Det kändes utjäst med en trevlig balans ungefär som det brukar göra.
Man behöver ju inte göra någonting utan bara vänta och dricka det. Men så fick jag denhär idén……
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: För stark Kölsch

Inläggav Perwaste » onsdag 2023-03-29 09:02

Men fick ni det OG som förväntades av BS?
Och hur var det med FG, blev det mer utjäst än vad som förväntades?

Jag brukar själv pytsa i lite mer rent vatten om jag märker att OG blivit alleles för högt, och nu menar jag inte bara någon pinne hit eller dit. Men det gör jag innan jästningen, och då känner åtminstone inte jag av att det blir vattningare slutresultat av det.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: För stark Kölsch

Inläggav ekstedt » onsdag 2023-03-29 10:07

Alltså, det här med "vattnighet"...

Allt vatten i ett öl bidrar till "vattnighet", oavsett när och hur man tillsätter det. Om man späder för att sänka OG blir ölet "vattnigare" än om man inte hade gjort det.
Om man späder med 1 l vatten för att det kokade bort 3 i.s.f. 2 liter så blir det lika "vattnigt" som om man hade kokat bort 2 liter.
Däremot finns det andra saker som kan påverkas av när och hur man tillsätter vatten. T.ex. utbyte av humle. Men allt det där tar jag ju upp i det länkade blogginlägget.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: För stark Kölsch

Inläggav Ove k » onsdag 2023-03-29 11:54

Vi landade på 2 pinnar högre OG än vad BS tänkt sig. Det är ju inget ovanligt i vårt fall så ingen åtgärd där.
Sedan mätte jag inte FG förrens efter 2 veckor och upptäckte då, att det diffade.
Det brukar inte diffa mer än någon pinne eller så, så jag brukar nöja mig med att låta det jäsa sina 2 veckor. Jästen köpte jag från Humle och gjorde en förkultur på 3 liter. Allt var helt normalt.

Jag läste Ekstedt’s tråd om detta. Mycket bra info för oss.
Jag är lite orolig för syret man släpper in eftersom det ska lagras en tid och då finns det ju risker med det.

Frågan är ju om det är enklast att brygga en ny bitch på exakt samma recept och se om effektiviteten
Blir lika hög.
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: För stark Kölsch

Inläggav ekstedt » onsdag 2023-03-29 12:19

Ove k skrev:Vi landade på 2 pinnar högre OG än vad BS tänkt sig. Det är ju inget ovanligt i vårt fall så ingen åtgärd där.
Sedan mätte jag inte FG förrens efter 2 veckor och upptäckte då, att det diffade.
Det brukar inte diffa mer än någon pinne eller så, så jag brukar nöja mig med att låta det jäsa sina 2 veckor. Jästen köpte jag från Humle och gjorde en förkultur på 3 liter. Allt var helt normalt.

Jag läste Ekstedt’s tråd om detta. Mycket bra info för oss.
Jag är lite orolig för syret man släpper in eftersom det ska lagras en tid och då finns det ju risker med det.

Frågan är ju om det är enklast att brygga en ny bitch på exakt samma recept och se om effektiviteten
Blir lika hög.


Då är det ju främst utjäsningen som blev högre än förväntat. Antingen för att ni mäskade lägre än receptet, eller också för att receptet var orealistiskt. Lite svårt att säga när du inte delar med dig av siffrorna.
Jag brukar sikta på OG 1,045-1,050 för kölsch, altbier och pilsner där jag vill ha ABV strax under 5 %.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: För stark Kölsch

Inläggav Ove k » onsdag 2023-03-29 16:10

2,7 kg pilsnermalt
0,8 kg vienna
0,5kg vete
PH justering till 5,3 vid mäskning
Inmäsk vid 58˚ i 15min
64˚45 min
Utmäsk 75˚10min
Kok 90min.
12g Magnum 60min
20g Hallertauer 5 min

Förväntat OG 1.047 verkligt OG 1.049
Förväntat FG 1.008

Fick receptet av en god vän som bryggt det i flera år.
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: För stark Kölsch

Inläggav ekstedt » onsdag 2023-03-29 18:04

Då måste du ha fått typ FG 1,002 för att få ABV 6,2 %. Det låter inte helt rimligt, även om ni mäskade ganska lågt.
Misstänker mätfel.

Oavsett ser jag ingen anledning till att späda.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: För stark Kölsch

Inläggav Ove k » onsdag 2023-03-29 20:55

Japp, kollade med sonen som tog FG. Och han sa 1.003 men vi mäter inte digitalt.

Min tanke med att späda kom mest ur tanken att det vore kul med rätt styrka plus att det är en grej vi aldrig provat. Oxidationsrisken ser jag som den största boven, därav att jag tog upp frågan.

Tack för svar!
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: För stark Kölsch

Inläggav Djonk » torsdag 2023-03-30 00:48

Använde han en refraktometer för att mäta FG? Det skulle kunna förklara det ovanligt låga värdet. Prova i så fall att mäta på nytt med en hydrometer. Annars tror jag att ni har något större bekymmer.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: För stark Kölsch

Inläggav Ove k » torsdag 2023-03-30 09:33

Vanlig billig hydrometer mätte vid 20˚ . Alltid funkat fint. Därför har vi inte sett någon anledning att köpa någon mer avancerad och därmed dyr pryl. Mao, vi vet ju inte men har inte haft anledning att bry oss.
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: För stark Kölsch

Inläggav ekstedt » torsdag 2023-03-30 10:19

Djonk skrev:Använde han en refraktometer för att mäta FG? Det skulle kunna förklara det ovanligt låga värdet. Prova i så fall att mäta på nytt med en hydrometer. Annars tror jag att ni har något större bekymmer.


Fast refraktometer ger ju för höga värden. Eller tänker du att man använt en korrigeringstabell som överkompenserat?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster