Temperatur vid torrhumling?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Temperatur vid torrhumling?

Inläggav Rotsac » söndag 2023-01-29 00:46

Brewdog anger i receptet för sin Punk IPA:

"-To get the best possible profile from the dry hops we recommend dry hopping post fermentation for 5 days. Dry hops should be added at cellar temperature. We find 14°C results in the most aromatic dry hop profil".

Jag brukar inte justera temperaturen under torrhumlingen.

-Vad har ni för erfarenheter -eller process- för torrhumling, vad gäller temperaturen?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Temperatur vid torrhumling?

Inläggav Skogstorpsbryggarn » fredag 2023-02-03 11:20

Håller precis på med ett litet experiment med just TH-temp. Efter att ha läst en del om detta så kör jag i denna dipa-batch följande humle-schema:
hopstand 20 min i 75 gr med 1/3 av humlen.
TH1 i slutet av jäsning (2-3 punkter kvar uppskattningsvis) med 1/3 av humlen i rumstemp.
TH2 i fatet under tryck i rymling påse med vikter i 10 grader med 1/3 av humlen.
Skakar ett par ggr per dag för att få ut så mkt som möjligt av smakerna.
Kör med flottör för att undvika alltför mkt humlepartiklar i ölen vid tappning. Kommer smaktesta när trycksättning är klar efter ca 1 vecka och skakar inte runt de sista dagarna så det får sätta sig, men låter humlepåse vara kvar i fatet och sen testa löpande för att se hur utvecklingen är på humlesmaken. Vet flera som skrivit att det funkar att låta humlen ligga kvar rätt länge i fatet, så det är väl egentligen det som jag vill testa. Plus att det påstås ge delvis annan smakbild vid TH i lägre temp. Svårt att mäta, men har gjort samma recept flera ggr men med TH2 vid ca 20 gr, så är det stor skillnad borde det märkas.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster