Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav bonkeman » tisdag 2023-01-03 21:04

Hej! Jag har bryggt ett tag nu, kanske 12-15 omgångar av olika typer av öl. Jag är alltså inte jätteerfaren men börjar få lite rutin på mina bryggdagar.

Jag har bryggt främst IPA och vanlig ljus lager. IPAN har jag varit nöjd med, lagern har jag ALDRIG varig nöjd med. Jag förstår inte riktigt vad som går fel här men den får en lite blommig/syrlig smak. Jag vet inte om det är jästen (Saflager W-34/70) som lämnar smaken eller om det är nåt annat. Den anses ju till och med lite "tråkig" just för att den ger väldigt lite karaktär, vilket är precis vad jag är ute efter i min blasklager. Just nu har jag ett fat som stått och lagrat kallt i en månad, men smaken håller i sig även om ölet blir klarare. Ser riktigt fint ut nu faktiskt.

Jag har även dragit ner på humlen rejält och hade senaste gången enbart en bittergiva för att utesluta att det är den som ger smaken. Känner samma smak ändå. Har provat både med Saaz och nu senast Tettnanger.

Senaste bryggningen jäste jag temperaturstyrt i kylskåp runt 8°C. Eftersom jag jäste i en Fermzilla All Rounder så kunde jag göra en hyffsat syrefri överföring till fat. Jag vattenbehandlade enligt Brewfathers rekommendationer efter att ha knappat in mitt egna vatten. Jag kollade PH i mäsken och justerade ner med mjölksyra till 5,3.

Detta är så fruktansvärt frustrerande och börjar tyvärr göra mig less på hobbyn. Jag tänkte att jag tar och lägger upp min vattenprofil här så kanske någon kunnig kan se om något sticker ut. Jag börjar få slut på idéer och överväger till och med att destillera vattnet innan nästa bryggning och bygga upp det själv! Allt för att utesluta.
Bilagor
2023-01-03 14_50_04-Window.png
bonkeman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2022-09-29 20:07

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav Rotsac » onsdag 2023-01-04 00:58

[quote="bonkeman"

Senaste bryggningen jäste jag temperaturstyrt i kylskåp runt 8°C. Eftersom jag jäste i en Fermzilla All Rounder så kunde jag göra en hyffsat syrefri överföring till fat. Jag vattenbehandlade enligt Brewfathers rekommendationer efter att ha knappat in mitt egna vatten. Jag kollade PH i mäsken och justerade ner med mjölksyra till 5,3.[/quote]

Har du provat att inte vattenbehandla (förutom mjölksyran för PH-värdet) någon gång?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav bonkeman » onsdag 2023-01-04 10:02

Visst har jag provat utan vattenbehandling. Det är någon nytt jag provar i jakten på att bli av med detta problemet. Jag tror att det är antingen vattnet eller snedjäsning, men jag tycker att jag har varit noga på den punkten. Vet inte om den jästen är väldigt känslig. Ska prova Mangrove Jack's nästa gång.
bonkeman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2022-09-29 20:07

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav Perwaste » onsdag 2023-01-04 13:48

Hur mycket mjölksyra brukar du behöva ha i? Det finns de som känner av ifall det blir för mycket och ger egen smak i sig.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav bonkeman » onsdag 2023-01-04 14:20

Perwaste skrev:Hur mycket mjölksyra brukar du behöva ha i? Det finns de som känner av ifall det blir för mycket och ger egen smak i sig.


Hmmm... Minns inte hur mycket det blev i slutändan. Jag pytsade i tills PH-mätaren visade ca 5,3. Men det blev nog ett par ml. Sen justerade jag lakvattnet också. Totalt en 20-liters sats. Tror inte det är så mycket att det ger smak :|
bonkeman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2022-09-29 20:07

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav ekstedt » onsdag 2023-01-04 16:52

Till att börja med är det i allmänhet ganska hopplöst att felsöka enbart baserat på en smakbeskrivning, något jag har skrivit ett helt blogginlägg om:
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... stans.html
Vilket är väldigt tydligt i detta fallet; jag har ingen aning om vad en "blommig/syrlig smak" innebär. Man behöver pröva ölet. Så försök hitta någon rutinerad bryggare i din närhet som kan testa ölet och komma med ett utlåtande. Du kan också utnyttja SHBF:s bedömningstjänst som jag länkar till i inlägget.

Med det sagt så tror jag ändå att det är jästen som du helt enkelt inte gillar, det är ju den som är den främsta avskiljande faktorn mellan öl som inte har problemen. Du skulle i så fall inte vara den första att klaga på den jästen (jag är dock inte en av dem). Jag skulle avråda från MJ-jäst och i stället rekommendera att satsa på flytande jäst med förkultur.

Att problemet skulle vara vattenbehandlingen eller snedjäsning håller jag för ganska osannolik. Båda dessa faktorer lyfts alldeles för ofta fram som orsaken till diverse oönskade smaker.

Slutligen så kan du inte räkna med att smaker ska försvinna med kallagring. Det som främst händer är att ölet klarnar, vilket förvisso i sig kan ge en renare smak.
Senast redigerad av ekstedt torsdag 2023-01-05 10:26, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav bonkeman » onsdag 2023-01-04 23:27

Tack för ditt svar Ekstedt. Jag har varit mycket på din blogg de senaste två åren, men just detta inlägg har jag missat! Känner mig nästan träffad ju :lol:

Du har så klart rätt och jag fattar att detta inlägg är ett "long shot" och kanske till och med korkat, men är man desperat så är man! Visst har jag funderat på tjänsten som SHBF tillhandahåller (jag är trots allt medlem), men känner att min flaskningsmetodik inte riktigt är bra nog för att lita på att ölen inte förstörs om den får stå i en vecka eller mer! Har också kollat runt efter bryggarträffar här nere i Skåne men det verkar vara dåligt med det just nu. Sällskapet Malte är väl största arrangören här så vitt jag vet.

Jag har funderat på att ta steget till flytande jäst. Man har ju ändå pumpat in så jävla mycket pengar i denna hobbyn ändå, så varför inte liksom. Det är ju mer att torrjäst är så smidigt att ha hemma. Så jag kommer nog att testa någon annan också, bara för nyfikenhetens skull.
bonkeman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2022-09-29 20:07

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav Djonk » onsdag 2023-01-04 23:32

Jag hade också främst funderat på jästvalet. Vad visar pH-mätaren för det färdigjästa ölet? Om du delar upp satsen i mindre kärl kan du snabbt testa ett antal olika jästsorter. Själv tycker jag att W34/70 har ganska tydlig, trevlig karaktär. Kan vara värt att testa t.ex. Kölsch och liknande också.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav Perwaste » söndag 2023-01-08 02:37

Men det är klokt att bara ändra en sak i taget, så man vet vad det är som är det som felar.

Gör man alltför många förändringar på en gång förblir det ju oklart vad det var som är skillnaden och orsaken till det du känner. Gör du däremot allt lika från föregående gång, men t ex byter jäst, så ser du om det verkligen är det som är skillnaden. Eller så testar du någonting annat att ändra.

vad har du för recept?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav Julius Langweiler » tisdag 2023-01-10 13:56

Hej
Återanvänder du jästen?
Jag har fått snedjäsning med just w34/70 som gav en öl som liknar din beskrivning.
Återanvände jästen i hopp om att det skulle ge en bättre öl nästa gång men smaken fanns kvar även då, därefter dumpande jag jästen.

Vilken maltnota kör du med?

/J
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav ekstedt » tisdag 2023-01-10 19:36

Julius Langweiler skrev:Hej
Återanvänder du jästen?
Jag har fått snedjäsning med just w34/70 som gav en öl som liknar din beskrivning.
Återanvände jästen i hopp om att det skulle ge en bättre öl nästa gång men smaken fanns kvar även då, därefter dumpande jag jästen.

Vilken maltnota kör du med?

/J


Vad menar du med "snedjäsning"?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Blommig/syrlig lager. Problem med mitt vatten?

Inläggav Julius Langweiler » onsdag 2023-01-11 12:01

Hej

Misstänkte i mitt fall ngn typ av infektion som hängde kvar i nästkommande bryggd.
Bryggde om den 1:a ölen med identiskt recept (100% Pilsnermalt + Hallertau Mittelfruh) samt återanvänd jästkaka. Samma tydliga syrliga smak.

Ska väl understryka att om det nu var en infektion i mitt fall, så hade den ju inte med w34/70 å göra, det råkade slumpa sig så.

Ta hjälp av en utbildad domare, fick själv hjälp att konstatera felsmaken acetaldehyd för några år sedan. Jag kände en tydlig felsmak men utifrån allmänna beskrivningar kunde jag inte koppla den till just acetaldehyd.
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 76 gäster