Torrrhumling, och "grässmak"

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Torrrhumling, och "grässmak"

Inläggav Rotsac » tisdag 2022-09-06 12:37

Under årens lopp har man ju otaliga gånger sett rådet:
"-Torrhumla under 3-5 dygn". En längre tidsperiod än så kan ge en "gräslik" smak åt ölet.

Jag har i en 20 Liters sats IPA efter 10 dygns jäsning igår tillsatt:

75 gram BRU-1 14,9%
75 gram Centennial 9,6%
73 gram - Citra 12%
40 gram Mosaic 11,6%
26 gram Mosaic 10,6%

Dessutom tillsattes 1 Kg tinad Mango.

Tanken var att torrhumla under 3 dygn, och sedan fattappa.

Men sockret i Mangon ökade SG lite väl mycket. Aktiviteten i jäsröret ökade till 2 ggr per sekund.
Visserligen så brukar själva torrhumlingen göra att det blir "nukleär kolsyreavgång".

Ispindeln i jäskärlet kan mycket väl ha klämts fast av två stora påsar med humle, samt en stor påse med Mango, då SG inte tycks sjunka.
(Ja, jag ska såklart kolla både med refraktometer och en väl fungerande omräkng, samt med en hydrometer).

För att försöka få ett så lågt FG som möjligt, så funderar jag på att för första gången torrhumla längre än tre dagar, nämligen 5 dagar.
Eventuellt längre än så, om jag vågar.

Vilka är era erfarenheter av "gräslik" smak på ölet, vid totthumling längre än under 5 dygn?
6,7,8,9 dygn...?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Torrrhumling, och "grässmak"

Inläggav SGP » tisdag 2022-09-06 14:00

Jag har en IPA just nu (snart slut) som har torrhumlats i 3 veckor nu medan jag dricker den. Jag jäste under tryck i en Fermzilla All-rounder med Verdant IPA jäst, lade i torrhumlen efter någon dag när jag hade ett tjockt skum och där har humlen legat. När den jäst färdigt la jag in hela schabraket i min Kegerator som var tom för tillfället, bara att koppla på kran och gas.

Således har den legat både på torrhumle och jäst i flera veckor och det är inga som helst problem.

Jag har även tidigare torrhumlat i ett cornelius-fat utan problem men fördelen med all-roundern är ju att jag helt slipper överföring och tillhörande oxideringsrisk.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Torrrhumling, och "grässmak"

Inläggav Ove k » onsdag 2022-09-07 07:54

Under en stressig period lyckades jag flaska fel öl vilket gjorde att det torrhumlade ölet stod i 2 veckor.
Blev ingen som helst grässmak. Jag torrhumlar mitt Julöl minst en vecka.
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: Torrrhumling, och "grässmak"

Inläggav SGP » onsdag 2022-09-07 09:23

Jag skulle kunna nämna att det finns de som förespråkar att man ska torrhumla kallt och under kort tid för de fruktiga smakerna kan gå tillbaks till humlen om den ligger i för länge. Så kan det kanske vara, jag har humlen kvar i kärlet bara för att slippa öppna det och släppa in syre. Jag bör nämna att ölen inte alls är lika fruktig längre vilket jag tror kan beror på åldern men den är däremot inte gräsig.

http://scottjanish.com/a-case-for-short ... y-hopping/
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Torrrhumling, och "grässmak"

Inläggav Erik12 » lördag 2022-11-26 07:58

Jag brygger mest brittiskt men har börjat torrhumla ofta då jag är inteesserad av att i viss utsträckning återskapa öl med metoder från den brittiska bryggningens guldålder, dvs 50 talet tillbaka till sent 1800 tal. Brukar helt sonika slänga i humlen tillsammans med jästen och låta ligga i under ~2veckor. Jag torrhumlar dock ganska blygsamt, 0.5-1g/L men jag har hittills aldrig upplevt någon "gräsig" smak.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Torrrhumling, och "grässmak"

Inläggav ekstedt » söndag 2022-11-27 12:00

Jag tror problemet ligger i beskrivningen "gräsigt" och hur man ska tolka det.

Jag kan konstatera att jag ofta har känt otrevliga bismaker i välhumlade öl, framförallt neipor. Strävt, "teigt", "gröna smaker", ja inte så lätt att beskriva men garanterat orsakat av torrhumling. Och det är förstås inte bara längden som avgör utan mängd, temperatur, sort m.m.

Med tanniner avsåg jag egentligen humlebränna, men jag blev osäker på om de är orsaken till det. Och "teigt" är nog tanniner f.ö.
Senast redigerad av ekstedt söndag 2022-11-27 13:00, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrrhumling, och "grässmak"

Inläggav ekstedt » söndag 2022-11-27 12:03

Erik12 skrev:Jag brygger mest brittiskt men har börjat torrhumla ofta då jag är inteesserad av att i viss utsträckning återskapa öl med metoder från den brittiska bryggningens guldålder, dvs 50 talet tillbaka till sent 1800 tal. Brukar helt sonika slänga i humlen tillsammans med jästen och låta ligga i under ~2veckor. Jag torrhumlar dock ganska blygsamt, 0.5-1g/L men jag har hittills aldrig upplevt någon "gräsig" smak.


Två veckor i jäskärl är lång tid jämfört med hur dagens engelska bryggerier jäser. Fuller's jäser på 4 dagar t.ex., har sett andra indikationer på att max en vecka är standard. Har du sett några uppgifter på jästider i dina källor om "guldåldern"? (Länka gärna till några sådana förresten, det vore intressant att läsa om)
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrrhumling, och "grässmak"

Inläggav assistredo » måndag 2022-11-28 18:09

"Guldåldern" och dess öl borde väl vara det som CAMRA (https://en.wikipedia.org/wiki/Campaign_for_Real_Ale) värnar om. När det gäller torrhumlingen fanns för några deccennier sedan - bl.a. hos Humlegården - humlen i tre former: Kottar, pellets och "puckar". Puckarna hade samma form och dimensioner ungefär som ett värmeljus, bestod av sammanpressade kottar och vägde c:a 15 gram. De användes tror jag till att droppa ner i öppningen på ovansidan av en "cask" och var då lätta att hantera och dosera. När jag tittar i mina gamla bryggprotokoll från den tiden när ex. IPA var en engelsk öltyp ( :evil: ) att det var mest engelska humlesorter jag använt i den formen. Några "casks" hade jag dock inte.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Torrrhumling, och "grässmak"

Inläggav Erik12 » lördag 2022-12-10 21:25

ekstedt skrev:
Erik12 skrev:Jag brygger mest brittiskt men har börjat torrhumla ofta då jag är inteesserad av att i viss utsträckning återskapa öl med metoder från den brittiska bryggningens guldålder, dvs 50 talet tillbaka till sent 1800 tal. Brukar helt sonika slänga i humlen tillsammans med jästen och låta ligga i under ~2veckor. Jag torrhumlar dock ganska blygsamt, 0.5-1g/L men jag har hittills aldrig upplevt någon "gräsig" smak.


Två veckor i jäskärl är lång tid jämfört med hur dagens engelska bryggerier jäser. Fuller's jäser på 4 dagar t.ex., har sett andra indikationer på att max en vecka är standard. Har du sett några uppgifter på jästider i dina källor om "guldåldern"? (Länka gärna till några sådana förresten, det vore intressant att läsa om)

Är medveten om att 2 veckor är länge jämfört med hur kommersiella brittiska bryggerier jäser, det är mest en adaption för hembryggarskala, då jag inte kallkraschar behöver jag låta det stå och klarna lite för att inte få så mycket grums i faten (kolsyrejäser med socker på fat) jästider i äldre tider har jag inte läst specifikt om, men har för mig att jag sett runt en vecka nämnas att det varit standard under lång tid.
Ron Pattinson har en bryggblogg kallad "shut up about Barclay Perkins" där du kan hitta mycket matnyttigt samt recept från gamla bryggloggar, han har även skrivit ett antal böcker, jag har läst några och kan rekommendera både bloggen och böckerna för de som är intresserade av att återskapa sina egna approximationer av klassisk Brittisk öl.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster