Socker och Wyeast 3711 French Saison

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Socker och Wyeast 3711 French Saison

Inläggav Rotsac » lördag 2022-10-01 11:16

Jag har tidigare bryggt öl med ovanstående jäst, och då tillsatt rejält med smak i form av tranbär eller svarta vinbär.
Eftersom denna jäst innehåller "STA1", så ger den sig på varje gnutta socker, och jäser under cirka 24-26 dygn fullständigt ut vörten.

Jag tänkte vid nästa bryggning försöka att få EN ANING restsötma i ölet.
Men hur?
Denna jäst gör väl även slut på Laktos (mjölksocker)?

Jag har inte funnit någon -för mig begriplig- information angående detta.
Att laborera med att låta jästen dö vid 12% alkoholhalt och kvarvarande sockerhalt är inget jag tänker syssla med.....

Hur är det i detta sammanhang med sötningsmedlet "Stevia"?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Socker och Wyeast 3711 French Saison

Inläggav ekstedt » lördag 2022-10-01 17:45

Jag håller det som väldigt osannolikt att den bryter ner laktos. Den äter för övrigt inte alla dextriner heller, då skulle FG hamna runt 0,990 eller så.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Socker och Wyeast 3711 French Saison

Inläggav Triggerhappy » lördag 2022-10-08 15:16

Hej!

Håller med om att det vore roligt med att behålla en viss restsötma när man brygger saisons. Offrade 1kg hjortron i en saison, där hjortronsmaken dog ut lite pga avsaknad av restsötma: https://youtu.be/ErrsreuXqzM

Stevia och laktos ger en väldigt onaturlig sötma - testa att späda ut ngn torr saison med detta och du ser att det inte riktigt smakar naturligt (eller bra i min mening...).

Det jag kom fram till är att det bästa man kan göra om man vill behålla restsötma i saisons är att använda sig av "jässtopp", alltså kaliumsorbat.
Dock blir det ju svårt om du vill flaskjäsa, så då får du ha den på keg.
Triggerhappy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2020-12-09 16:12

Re: Socker och Wyeast 3711 French Saison

Inläggav Rotsac » söndag 2022-10-09 12:11

Triggerhappy skrev:
Stevia och laktos ger en väldigt onaturlig sötma - testa att späda ut ngn torr saison med detta och du ser att det inte riktigt smakar naturligt (eller bra i min mening...).

Det jag kom fram till är att det bästa man kan göra om man vill behålla restsötma i saisons är att använda sig av "jässtopp", alltså kaliumsorbat.
Dock blir det ju svårt om du vill flaskjäsa, så då får du ha den på keg.



O.K.
Bra att veta. Jag har dock redan tillsatt 2 dl Laktos (104 gram), att koka med under 10 minuter.
Det är inga stora mängder alls, det märks nog kanske inte alls? Det brände ej fast, etc.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Socker och Wyeast 3711 French Saison

Inläggav Triggerhappy » måndag 2022-10-10 13:31

På hur många liter?
Faktiskt aldrig läst på om hur STA1 beter sig i relation till laktos. Vet inte hur stabil laktosmolekylen är, skulle den falla sönder finns det ju fritt glukos, men om nu mängden tillsatt laktos är försvinnande liten finns det då hur som låg risk för flaskbomber (vid ev. flaskning).
Triggerhappy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2020-12-09 16:12

Re: Socker och Wyeast 3711 French Saison

Inläggav Rotsac » måndag 2022-10-10 18:10

Triggerhappy skrev:På hur många liter?



20 Liter.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster